BERTSO BERRIAK JOSE JOAKIN ETA JOSE MARIK JARRIAK
Bertso berriak jartzera guaz
arturik geure idiak,
denbora errez bialdutzeko
zer dira gauza obiak?
Ondratutzia pentsatu degu
gauden festibidadiak,
alegrentzian pasa ditzagun
aurtengo Trinidadiak.
Kaminerako etxe atzian,
erriu arren onduan,
lengo jai baten komedia bat
antxe ikusi genduan;
nun-nai bezela ure-gala zan
txopo luze bat zeguan,
orrelakorik etzan pasauko
oingo gizonen goguan.
Alimani bi juntatu ziran
alkarren gorrotokuak,
beren denporan ondo aziek,
ederki gobernatuak;
San Antoniok beren mendian
zeduzkan anparatuak,
piztia oiek ara zer ziran:
kamineruko katuak.
Txopua bazan gutxien gutxienaz
berrogei metro luzian,
bi katu oiek punta-puntako
adar bitan jarri zian;
kararik kara begiratuaz
alkarren bildur etzian,
aiek etziran andik jatxiko
goserik izan ezian.
Jai artan bertan soldadu zarrak
jarri ziran guardian,
fuego lentuan jardunak dira
iru egun da erdian;
zenbat denbora igaro zeben
bein jarri ziran tokian:
ostegunian igo ta jatxi
domeka-eguardian.
Eguna ere suzeditu zan
aproposa artarko
begiratzia baño señale
oberik ez det parauko;
Asentzio zan señalamente
danok goguan artzeko,
kuidado ona zeukan jendiak
kreduak errezatzeko.
Nik dan bezela esplikatzen det
zeaitik ez diran inporta,
pasa bezela ipinitzeko
enkargatua nago-ta;
muniziua gastatu arte
or jardun dira tiroka,
beren aldarez jatxi artian
ez dute katurik bota.
Muniziua bolada baten
eduki dabe abasto,
baña gizonen apunteria
ez da baliatu asko;
punta-puntako erromillota
kendu diote ain justo,
txopo gaixue domatu dabe,
ostruak zimeldu zaizko.
Eguna juan da eguna etorri
katuak nunbait gosiak,
galdu gordian saltatu dira,
itxura badu gauziak;
txopo-puntatik erreka ondora
egiñik salto luziak,
ura eran da beste aldera
ez dira manso pasiak.
Dudarik gabe gizon oietan
baziran nobedadiak,
etziran bada armamentuan
eskarmenturik gabiak;
soldau izenak baldin badira
alako tiradoriak,
bertan utzita etorri ziran
ango abilidadiak.
Bi katu oeik zeukaten alkar
ezin ikusia begiz,
unio oberik ez baldin bada
ez dabe igoko berriz;
biak alkarri desapiua
egiñak dira bost aldiz,
oiekin zeñek aguentatu
Otsailla izan balitz?
Obedentzirik eztan medioz
orra zenbaten galera,
aien orduko saltatutzia
izan da malamanera;
alkarrengana zeukaten aiek
izugarrizko kolera,
or juan dira bata etxera ta
bestia berriz kalera.
Onetaraño etorri gera,
berriz nai bada segitu,
ustez egiaz ibili gera,
gusto duenak aditu;
erri auetan orrelakorik
apenas da suzeditu,
ainbeste tiro tirata ere
katurikan ez eritu.
Gezurra zertan esango degu
miñik gabe alperrikan?
Jangoikuari graziak eman,
ez da izan okerrikan;
gu engañatu baldin bagera
ezkerade bakarrikan,
baña gure ustez eztegu esan
bat ere gizurrikan.
Bertso berriak ipiñirikan
eman nai det despedida,
ejenpluari egin nai diot
tokatzen zakon segida;
akaso batzuk esango dute:
«Oiek orrela ez dira»,
baña testiguz probatuko det
gizurrak baldin badira.
Amaseigarren bertsuarekin
nai nuke adierazi:
luju aundirik ez dadukagu,
ez txapelikan erantzi;
prezisuetan enteratu naiz
orretarako lenbizi,
papel bakotxa amar zentimo,
gusto duenak erosi.
|