Orbaibar
Joxe Austin Arrieta

Kutxa, 2003

 

 

GOGOANEKO EZPAL BERRETUAK

 

 

1.

 

Odol-igeltsuzko eraikin

        sukarretan errauskizunak

               besterik ez bagara,

                        zer zentzu du

        geure baitan sarekaturik,

                        nahaspilduraz lits-urraturik bizitzeak?

 

        Ezin bizi ote gintezke

                        ez-iraunkortasun horretaz jabeturik

                                 garen izakerarekiko adosago?

 

             Baina horretarako jakin egin behar

                     zer-nolakoa den izakera hori;

                         areago, eta errotikago, zer den

                             dena-delako «da» edo izate hori:

                             azken finean, horretan baitatza

                                                        Dena.

                     bilioika milioi gizakik

                     bere buruari eta inguruari

                        hizkuntza eta are orotan

                            eginiko galdera bera, baina:

                                  aiher naiz, alfer naiz,

                                  lotsa naiz, ahalge naiz,

                                  ez dut uste zera, alegia

                                           galdetzeko

                                   gogorik ere duda... nik...

                                  (Ene, aharrausia: asperra

                                   ala gosia, esaera zahar

                                   zuhurrak dioenez:

                                            Noan sukaldera,

                                   antxoa oliotako otartekoa

                                   jango dut: ala txorizozkoa

                                            hobe?...Ez dakit:

                                   aukeratu beharra omen

                                   existentziaren libertatearen

                                              fun ...tsa..., ai

                                              ene)

 

 

2.

 

«Ergela, ergel halakoa, pare bat

           boutade galaniosorekin

                   arazorik larriena

           kitatuko dualakoan bahago» jaukikatu dit

                              ene baitako ia Batzar Osoak

                       Aditu Nekagaitzarengandik hasi eta

                              Zirtolari Axalekoarenganaino,

                              oso jende serioa baita ene

                              baratze ez-garden honetakoa:

                              serioegia, zurrunegia, hain zuzen

                                                   eta hain oker ere...

 

           Ez lukete, baina,

                     zer harriturik eta

                                    are gutxiago

                                        zertan eskandalizaturik.

 

                                Ahantzi al zaie, ahaztu al zaigu

                                aspaldiko eta benetako doinu zahar

                                eta edozein esames kalakari baino

                                askoz ere zuhurrago haien durundia?

                                ... ... ...

                     Urteak joan-urteak etorri,

                            noizbait aurkitu-edo

                            eta sekula gogotik

                            ezabatuko ez zitzaizkigula

                                 uste izandako zenbat

                                 aurkikunde ohi datza gure

                                          liburu eta koaderno

                                          lizunduetan ehortzirik.

 

           La banalité quotidienne:

                      hori da gure ia-dena,

                          euskal telebistako ohiko

                          magazine nahiz megazineak

                          baino oihesagoa (edo derragun:

                            cutre-agoa) da gure

                              egunerokotasuna,

                          izateraino iritsi gabe baikaude

                             izatera behartuak denok,

                                       hemen eta

                                       munduan.

 

                 Etenda gaude

                   iturburuetatik. Umilki, beraz, nahiz eta jokabide

                 estupidoa izan, noan, bai, sukaldera: antxoatakoa

                 prestatuko dut,

                   euskal letretan lata horiek koipe-lustre ospetsua bai

                 baitute erdi-etsia honezkero.On degidala.

 

 

3.

 

Azken finean, oso ongi baitakit

        ene belaunaldiko beste askoren antzera

                 zer naizen ni ere

        hondar-hizkuntza honetako

                 hondarkin hizkin-mizkin idazkinau

        kontzientzi korrontearen

        dogmaren kume neofito bat.

                      Barne-bakarrizketen esklabo.

 

        Ene baitako kristal hautsien

        zatikiek eragindako zaurien

        inguruan vudu-festa huts bat edo beste

                            antolatzen besterik ez

                                        dakiena.

 

(Hunkigarria baldin bazait ere —izango ez zait, bada, hunkigarri—, ene baitan uneotan garrasika, ia erdi-negarrez, ari zaidan Talaiari Ekurugaitzaren ahotsa: ez etsitzeko diost, Maiakovsky tabernaren mostradoretik eupadaka, edo Bukovsky ote zen, Ametsen Gaina ez galtzeko nolanahi ere, harako harresi hura duela hamaika urte eraitsi zuten arren: zorrotz bezain gozo ari zait, bihotz-burutsuki, ciofarlá esanez, belarrira ere xuxurlatuz, our day will come, lagun, egun-argituko duk Aurora berriro, ekingo ziok kainonazoka ostera, berreskuratuko dizkiagu neguko jauregi harrotuak, mara-maratuko gaituk robespierre burugabetu ororen gainera, ez etsi, othoi, arren, baga luze ahaltsua duk iraultza,tsunami erraldoia, eta ez hire garaiko kromo nouvelle vague infame hura, edota haren epigonoxkak, hau auzo langilea duk, egia diotsaat, ez hazatela itxurek engaina, jende gehiena nazional-futbolismoaz gaixorik egon arren, ilintiak ez dituk itzali halere, eta ciofarlá, gaelikoa ordea aspaldi duk hila, klinikoki hila, kinikoki zendua, gure euskara baino ere are gehiago, desnazionalizatu gaitiztek de facto, baina ez gogoz, ez nahikariz, mintza hadi beti, arren, egiaren alde, santoraleko santu guztiak porrontxotuz, lohi-olatik gora beti ere, hire erdigune burges apez-kondotar horretatik honantz, ibaitik honantz, hire baratze hau ere gure auzoan zagok eta, ez ahaztu, arren, gladystu itzak atzera hire kontsolamendu giristinoak, utzi lanturuak, utzi erromesaldiak, eutsi egiari, ez bekik herdoil hire baitako hatsa, ezkila erdi-lizun heurea, ibarrera ez,auzora irten gaitezen,hertsi diguten arren baratze ondoko tabacalera ere, kaleratu ditiztek beharginak, panem badiagu baina circenseak anoetara eraman, hire auzo burges arroztu horretara, mintza hadi, othoi, baina geroa ere izanen den atzoko eran,

         ulertzen diagu nekea, gu ere etsipenez mozkortzen gaituk

                                       arrail asteburu-ero, baina behar ditiagu

                                                    cioforlá hitzak, ez huts egin, arren,

                         betikoak betiko nagusi daitezen ez utzi, betiko espetxean

                  eduki  gaitzaten...)

 

 

4.

 

Ezin, baina, utzi alde batera eta behin betiko

         erromesaldiok

                 ad Deum qui laetificabat (et terrebat)

                         iuventutem meam,

                 ez baikara bi mendetako

                       —mende berria hasi berria

                                 izan arren—

                 eta horrexegatik

         dihardut hemen gong-jardunean ostera ere,

gogozkoago nukeen arren beharbada gogogabetasunezko

         axolagabezia xaloa, baina ez ninduten

                 horrela hezi, eta honezkero

                               alferrik izango da noski

                               alda-bortxatzen ahalegintzea,

                               berez doana zertan behartu?

                               aspaldi ikasia baitut

                               beste maisu batengandik

 

                               zeren eta

          nik ere iduleztara jarri nahi bainuke buru hau, Gandiaga,

          eragon deragoidan zaldiko-maldiko birakari zorabiozkoa

                               behingoz eten dadin,

                 eta gure artean hain ohiko diren kultur

          marketin nekrofiloak gorroto ditudan arren —ustez bederen—,

                       berriro diarabiltzut gogoan

                   Athos mendi sagaratuan antolatu zizuten

                       omenaldi handios hartako gomuta

                        eta haren kariaz neure kautan

                                       idatzi nuena:

                                 zeren eta

neuk ere zurearen antzeko elorri-lorrak zor ditudala uste

baitut elorri bertsuaren inguruan nabilela beti zor-zor liztor

temoso burrunbatsu, betiko ene hegada-kera zurea ez bezela-

ko astun honetan, adigalkor, sor-gor, barreiakor hitzak

berbatzeko ahalegin amaiezin tirandurazkoan,

                                  hots

behialako gogo-jardunak gogoan, gogo jardunerako gogoeta-bide, ispilu edo islagailu bide bila, gogo-hausnarketan edo, nahiz eta hain bitxia izan gure metafora neolitiko kurioso hori, hain artzain-plegu apalekoa, agian re-flexio latinoa baino aiutuagoa gure lantegi honetarako, zergatik ez, hala uste dizut nik behintzat, erre-flexioak errauts bilakarazten baitu, liserigaitz eta goitikagarri, hausnargai xume den gogo-mendebeldar-ahia, ez dakit ados ote zeundekeen ene iritzi honekin— hilekin mintzatzeko ohitura oihes hau gaindiezina baitugu munduko animalia rumianteenak—, bai baitakit usadiozko konbentzionalismoetatik harantz, ezin izango dudala zurekin elkarrizketarik egin, zure hitzak liburuetan bizirik gorde diren arren, eta nolabait —nolobait deitzen badiogu akordu huts beteari— baita  gure ingurune honetako paisaia karstiko udaminezko honetan ere...

 

 

Arantzazuko zure

                gotorleku sakratuan,

         nora berriro etorri naizen erromes, hain ezpal-

                                    diko partez.,.

 

         Aspaldi gelditua baita iraungirik

         zure deiadar amaiar hura:

               «Ibarrera,

                azkar ibarrera, denak ibarrera:

                itotzen ari bait da

                euskaldun arima»

 

         epetik at, fosildurik,

                zure apostolu oteitzarren oihu harrituen gisa.

 

         Aspalditxo urpekatu baikintuen maelstromak,

         itsas ikara erraldoiak mendean hartutako Atlantida

                         arlote bat besterilk ez gu

         urpeka(ta)riok, aurri gorbelduetan barrena nola-hala

                         igerian ikasiak izanik ere,

         igel-gizaki urlurtar arraunean azaleratzen garen

                         aldi gero eta bakanagoetan

                     eta iraunean gehienbat urpean zizare,

                         birikak ohitu egiten baitira kataklismo

ezinbestekoetara, ez pentsa, nahiz eta asko eta asko ahaleginean

                                             ito diren,

jakin ere gabetanik garbi dordoka ala izurde zer ote garen, ugaztun

kontzientzia erabat atzendu ez bazaigu ere, baina agian lehenagotik ginen

arrain, edo saurio, edo pterodaktilo, txantxarik gabe esanda, airerako ere

                         gauza baikinen:

         dena dela aspaldi

                         oso aspaldi...hizkuntza trakets

         hilzoriko endemiko hau eutaniasatzen

                      inori utziko ez diogun arren,

                      horretan zaude lasai, Gandiaga,

                          gurpil-aulkitxoan ezindua bada ere,

                      zainduko dugu, elikatuko dugu, amoltsuki

                      jasanen ditugu dituen lapsus aldiz irrigarri

                      aldez amorragarriok, ezkatak ere sortu bait-

                             zaizkigu behinola larmintz leun izanda-

                      koetan, baina hori ez, Bitoriano, ezin gaituzu

                      ibarrera joan, ibarrean gaude, ibarrean diraugu.

 

Orbaibar
Joxe Austin Arrieta

Kutxa, 2003