|
Bertso bizkaitarrak
(1688)
Altiuezea zeugaiti,
zenbat calte munduari!
Besa berac nola jacan
leen da guero etorri;
ytaun bequio espabere
egun Guipuzcoari,
esango dau zerren baqui.
Zeruti gaitean assi,
Luzbelegan zan ecussi,
azartu zan essatera
«yzango naç goiti».
Barriz Guipuzcoari
enzun deusagu sarri
gareala beiti.
Aitac nola Ycarori
Aranburu onei
conseju ei eusten emon
«es ygon altuegui».
Obedecidu ezagaiti
alango gurasoari,
agaiti dira jaussi.
Contu onetan pensacen nago
dala culpante Marruco
caue de pala etorri jat
versoan azartuteco;
nola baqui Marrucoc jaiten
soñua chito dulcero,
zenduzan echizaduco.
Imposible da bestela
ain laster mosquetera,
noisbait Moretec dinoan legues
egon zara azera.
Cec ecarri çaitu orain
decretoa eguitera,
bay Vizcaya yltera?
Gauza au ne[u]re yrichian
fundaetan da inbidian
zerren garean ezagunac
gu erreinu gustian
preuilegiaduac gara
Gastela zar da barrian,
ez Guipuzcoaco errian.
Valladilico salea
Guipuzcoar[ra]i berea
chinchurrac sarri gorde deuste
honrrea eta vizicea
ezaguzen espadaue
alango mesedea
asse vay vanidadea.
Ydiacaizco semea,
Ynsaustico ja[u]bea,
zeure pausoac estitues
estimadu sobrea:
insaurrac dacusela
tratamentu deunguea
emon oy dau frutea.
Orra gure pagua
gal di[di]la mairua
Cain nolan quendutera
dator guri burua
yzango esta ne[u]re ustean
ain golpe segurua
espada amenazua.
Uste al dosu Viscayan
ain gente biguna dala
nola zeuen alardeen
vildurrac dagoezala;
con todo mosugorac dira
guiçonac emen bere,
espadosu bere uste.
Siquiera D[o]n Lope,
zuec espadaquizu bere,
disparactan daquiana da
arcabuz ta mosquete;
besteoc ezer estaquigula
Guipuzcoan ei dinoe,
zuenzat ori bere obe.
Jaunaren prouidencia,
nola bada andia,
cabu faltas esta ychico
Viscayco erria;
artuteco capaz gara
gu onen industria,
guei[a]go ez Prouincia.
Ez eban nay çeruac
gura euquean pobluac
zuecaz campañara urten
da prouadu escuac;
gure buruan ausiteco
ecarri ei zenduz goruac,
alan dino foruac.
Goruac zuec obeto
beste armaric baino,
goruac beti yzango dira
balaac ta gezi uaño.
Ercules baño obe dogu
geure parteti Bulcano
goruetan a badago.
Onetaraco mea
da gauza importantea,
agaz baicin ezin ley
goru[u]aco armea.
Estimaduaz ez admiradu
gueure alango prendea,
bedeinca erri geurea!
Zuen coronel Ysassi
ei da soldadu andi,
con todo eztau oraindio
Bilbaon oñic ifini.
Obe dau egoitea
bere erri aldeti
egun, biar didin vizi.
Ventaja romanoay
deroesu Ysassi,
guztiac bildur jatezanac
bildur jacuzan guri.
Gauza andi bat lograzea
intentazen dauena
conta dila azañea.
Tolosa aldeco mendia,
zeure aguin orria,
enzutea dot izan zala
guiza eralla andia;
romanoac logradu eban
intentoaren erdia,
beretutea Prouincia.
Viscayari esquerra
ygaro ezan aurrera,
ocasinoe gustietan
yzan da suen broqueta,
aurreronoçean bearco dozu
Viscayaren defensa,
ezpa juan Errochela.
«Poloniaco erregue»
guizon oney dereste
nola sucedidu yaquez
Turcoagaz ainbeste.
Bere moduan Vizcaya
bigunago esta bapere,
espa ecusico daue.
Betor ara Arrataue,
ei da chito valiente;
guztiac ez arren baçuc
bira agaz ombre a ombre.
Milla guizon guichi badira
pigmeoac baguina bere
Bilbaon. Ala[n] ey dinoe.
Apasto badau babea
Arabac mortandadea
zuen alde eguin day
dozun anae maitea
beretuteco usteagaz;
armac ta diuis[e]a
aruola-ese parea.
Orduña aldeco acha
bego yregui baga,
zuoc ere bazaozque or
gure mearic baga;
Arabac ecarrico dau
Guipuzcoa onestera,
lagun esteyo guerrara.
Ze dasadan bestela
araco Beltran: «Cortera,
zuc esan ei senduen
Vizcayagaz pleit[e]a»
podoreac artu eta
juaterren cortera.
Ce ebilgura errena!
Francesac Ondarriuia
beti oy dauca cuticia.
A! Aztu yaçu, Guipuzcoa,
Domingo de Eguia;
goruncean bidaldu yaçun
soldadusco elia,
cabu Echaburu andia.
Orduan ere Araua
Moretec dinoan nola
etorteco ezan yzan
francesaren vistara;
joango gara norabuena
zuenzat garitara
baya es armadara.
Orain badozu mea,
Oropesari mesedea.
Emon deusu sinistea,
Andicanoren berbea
francesaii ze zatoçan
yditera atea.
Oy ze marauilea!
O çe estratajamea
eroateco mea!
Gaizqui permitido yzan da
es bazuc desterretea
eta Orana lanza banagaz
laurac bidaldutea;
ezan gaiztoa lauea!
Vizcayagaz Motricu,
noc euquean sinistu
frances oncia euqueala
belaetaric billostu!
Marquinaco erreguearen
leen diite beartu
ce ez ango tratuaren gu.
Calebarrengo jaubea,
baita estudiantea,
nun daucazu Durangoren
goarnici[n]o escarguea,
Padre Pedro Geronimoren
barraco chocolatea?
oy ze jentilonbrea!
Cec[e]ilgo erurra
ezan eldu Ermura.
Eguno inoc enzun estau
onelango frescurea.
Guztiz oba leuque Heibarrec
burdiña sein da erurra,
baita capa euna negura.
Al fin placentinoa,
Lequeitioco astoa,
zegaiti deusazu eguin
ain pasaje gueistoa?
Ez eroan ac gañean
Balan profeta falsua
espa lebaz frescoa.
Ez da ona Bergara,
su obea ezara
geure errico guizonay
ydeteco oyala;
agaiti derichu zuri
«ceiñatu ta aygara»
ezpa ychi bay azala.
Acauadu yat musea,
ze dasadan sobrea,
goruncecoa ychiteco
ya da denporea:
anae ta ausoari
galdutea lustrea
ezta gure honrrea.
San Ignacio geurea
eguizu arren baquea
dozun esquero an da emen
zeure zenipartea;
ez beguiratu eguiteaz
guisonac usseguitea
bada ezaguzea
Badaqui[gu] garbatu
bitartecozat zeu artu,
ce esta Guipuzcoa
guganic conseguidu;
aec nola gu [ue]re gara
zugana interesadu,
agaiti patroi nombradu.
Ezin daizu ucatu
nolan ascoc aduertidu
zaytuzan eguin bear yacala
Viscayari erregu
santua bere eztaquidizu
Orregaz baliadu, baya su obstinado.
Paraliticoaren quejea
guizonic es edutea,
nor baliau daucazula
zeuen terquedadea;
urte ascotan zeuec dozu
osasunaren faltea,
Jaunac disula euiltea.
Iturria: J.A. Lakarra, «Bertso bizkaitarrak (1688)», 116-123 or.
|
|