Muxikako probak
Muxikan pasatu da,
hau da komedie
teile posture egin da
joan Bizkargire.
Handikan bueltatu ta
Taberna-barrire
probia armatu da
jira eta bire
Hamabi ta erdietan,
ha zan tertzioa!
gizonak eukiteko
ona juzioa.
Agustin alkatie
Lupariakoa,
kontrarioa barriz
Markez Jaurikoa.
Posture armatute,
bai ere jokatu,
irabazi ebanak
ezin leiken galdu.
Harro dabilenari
zer jakon gertatu
galdu eta berandu
gero akordatu.
Lumo aldetik jaku
kontrakoa agertu,
Joakin Agerrekoak
posture zarratu.
Baina haren esanaitik
ez gendun pentsatu
Astelarre-n eingo zan
probarik jokatu.
Esandako berbie
han eban kunplitu
bai eta sasoirako
idiek plantatu.
Lenen Muxikarrari
jaken suertatu,
bigarrenak arraiek
ez zitun zarratu.
Lumo baino gorago
dago Erregoiti
kontrarioa, barriz,
parte orretati.
Axio ta Txordoa
orroaka beti:
«ez dirala ikaratzen
klase zuriaiti». [1]
Kaitano Erregoiti-tik
Pedro Muxikatik
Lizentzia ekarteko
Gobernu aurretik.
Ez eben ezer lograu
aleginakaitik,
bakea hoba zala
Jaungoikoagatik. [2]
Bake, bat egitea
genduan pentsatu,
Gernika-ko frontoian
bai ere juntatu.
Baina idi jabeak
ziraden gogortu,
«proferzaz» [3] ein behar zala
proba hori jokatu.
Elgoibar-era parte
genduan bialdu,
hango alkate jaunak
euskun kontestatu:
paratuko bidean
eiteko segitu,
berak eingo ebala
plazia libratu.
Hurrengo zapatua
zan seinaladue
Elgoibarren ikusteko
idi indartsue.
Lau joan ziran eta
bat egon notaue:
Muxika-ko idi txiki
gorri apaltxue.
Atsalderako Aran
zuri beilegiek
ederto hasitakoan
egiten arraiek.
Baina azkenerako
ilundu begiek,
gehiau izan zirala
aurreko txikiek.
Axio eskumatatik
Txordoa besteti
larri ibili zituen
hogeta hamabi.
Gehiago ezin eben
aleginagaiti,
baina ondo kunplituek
hogetamaika t'erdi.
Erregoitiar majuek
non dozuez begiek
sekula ez ezautzeko
holango idiek.
Ondo edukiaitik
okelaz josiek,
gehiago izan zirala
aurreko txikiek.
Errigoitiar majuek
ez zaize ikeratu
galdutako diruek
bozuez pagatu.
Bi joan ezketino
batek behar galdu,
galdu ta beranduan
ohi da akordatu.
Horra hamabost bertso
ditugun jarriten
ejenplugarritzako
atareak aurten.
Borondate onagaz
ditugu egiten,
gura daunak erosi
Txakur haundi baten.
[1] Zuriak Muxikarrak ei ziran.
[2] Bilbo aldian bazkari ederra jan probalarien kontura eta etxera ezer egin barik.
Holako asko egiten zan orduan eta.
[3] Erderaz «por fuerza» izan behar dau «proferzaz» horrek.
* * *
Aitita gizon eta barriketa gitxikoa zala esaten eban nire aitak. Oso alaia zala, baina errespeto haundikoa, borondatez ugaria eta beharrizana eukanari laguntzekoa. Nik ezagutu nebanean edo ezagutzera heldu nintzanean, ba ebazan hirurogeitazortzi bat une. Oraindino gizon sendoa egoan. Hamabi urte nebazan orduan. Baina bere sasoian ezagutu ebenak, itzal haundiko gizona zala esaten eben. Ariatzako eleizan, bizi guztian izango zan abeslari. Abots ederrekoa zan, hori nik ezagutu neban sasoian. Ez zan gaztetan makala izango!
Nire aitita sasoikoa zala, Ariatzan Don Bruno deitzen eutsoen abade bat egoan. Mezatan aste guztiko gorabeherak, jaiak eta abar esaten ebazan orduko abadeak. Don Bruno hori hasi zan hitz egiten. Aitita, aurreko bankuan, zer esango ete eban adi.
Abadeak: «Aste honetan ez dago egunik»
Aititak: «Hamaikatxu lo ba dogu egiteko»
Abadeak: «Ez, erratu egin naz, aste honetan ez dago jairik pekatu mortalpean gorde behar danik»
Baserritarra nekez izan da diru askoduna. Ariatzan, Ordorikako «Etxenagusi-barrenengo» baserriko Lorentzok bere seme Lorentzotxu nire aititarengana bialdu eban esanaz:
— Zoaz Jeurira eta papeltxu hau Txotxo Jeuriri emon egiozu, baina etxean ez badago, ez inori papel hau emon eta etxera etorriko zara.
Esan eta egin. Ez eban Txotxo aurkitu eta Mari, nire amumari itandu eutson etxean ete egoan. Amumak:
— . Ez ba, kanpotik da eta berandu etorriko da.
— Orduan etxera joan beharko dot.
— Zertarako behar dozu ba?
— Ez, aitak, etxean ez badago, ezer ez esateko esan deust.
Aitita etxeratu zanean, amumak jazo zana esan eutson. Aitita «laster etorriko naz» esanda, han doa gaueko hamabietan Etxenagusi baserrira. Jo dau atea eta barrutik:
— Nor da?
— Txotxo.
Edegi atea eta dinotsoe senar emazteak:
— Joseus, Juan Antonio, sasoi honetan etorriko zinanik ez genduan uste.
— Zer behar dozuen jakitera nator.
— Hara ba,etxearen errentea ordaintzeko host hogerleko falta izan doguz eta horrexegaitik bialdu dot semea.
Orduan aititak hamar hogerleko emoten deutsez.
— Bostegaz be pasatuko gara —dinotso Lorentzok.
— Ez, gastuak be egoten dira eta hartu. Zeuk ahal dozunean emongo dozuz. Nik eskatuko deutsudazan bildurrik ez izan.
Gabon esanaz agurtu eta han doa kilometro biko bidean bere Jeuri baserrira. Halango asko egina zala esaten eban nire aitak. Hamar hogerleko garai haretan, orain laurogeitamar urte, ez ebazan edozeinek eukiko.
* * *
Aitita osasuntsua zan, sekula osalariak pultsurik hartu bako gizona, heriotz egunetararte. Laurogei urte ebazala, Santakurtz jaietan, Ariatzako plazan aurreskua egin eban. Gogoan daukat zelan ikusle asko txaloka euki ebazan. Kanpotar batzuk, ondo eukiak ziran antza, berebil eder baten heldu ziran. Ondo eukiak izan behar, garai haretan berebilagaz ibilteko. Aititaren bizkortasuna eta jasa ikusi ondoren, zenbat urte eukazan itandu eben. Laurogei eginda egoala. Harriturik, joan eta eskua emon eutsoen.
Irailaren hamalaua zan aurresku hori egin eban eguna. Handik hilabete eta erdira hil zan. Zelan hil zan? Belaunburuan zauri bat eukan, ez dakit zelan eginda, eta zauri honetatik kangrenea sartu jakon. Osasuntsua izan bazan be, heriotza gogorra izan eban. Oheratu eta host bat egun egingo ebazan bizirik. Jon Arrospide zan herriko osalaria eta penak kentzeko indezino batzuk agindu eutsozan. Aitak orratza besotik sartu eutsonean:
— Ai, koino koino... laurogei urteko gizona penakaz ezin egon eta oindino orratza sartzen deutsoe besotik.
Aitak berba leunez dinotso;
— Baina aita, orain arte Jaunak osasun ederra emon deutsu eta pazentzi apur bat.
Aititak bizi-bizi:
— Zer balio jeustak orain artekoak? Orain behar joat osasuna, orain.
Noizik noizera esaten eban:
— Jauna eroan nagizu hainbat arinen trantze honetatik.
— Nora eroatea gura dozu, ba?
— A, koino, ni lango gizon bat edonora eroango dabela uste dok, ala?
Gero, tarteka, niri dei egiten eustan:
— Nire loba maitea...
— Zer gura dozu aitita?
— Zer gurako joat ba, penak kentzea.
Nire eskuan egon bazan laster kenduko neutsozan. Maite neban aitita, baina ez berak neu beste.
Orain ikusten dot, aitita eginda nagoen ezkero, aititak maite izaten dituala lobak. Eta nik ere maite ditut. Nire aititaren erakutsiak eta beran izakerak gizon izaten asko lagundu deuste. Gorputzaren sendotasunean ez dago gizon izatea, ekintzetan baino. Nire aitita, egia esan, osasunez sendoa zan eta gizontasunez behar bezalakoa. Beran odolaren frutua seme-alabengan loratu zan: Kepa «Urretxindorra» , Imanol, Garbiñe, Santiago eta Gregoria, giza-bizitzan ondo sustraituak. Leandro, Pantxike eta Antolin ez nebazan ezagutu. Ezagutu nebazanak oso alaiak ziran. Heurengan beti zan Udabarri. Anaitasun eta bakearen iturri zirudien, bai sendian eta bai herriaren aurrean. Herri maitale, euskerazale eta egiazko euskotar agertzen ziran heuren eginkizunetan.
Aitita Karlista zan, lehen esan dodan legez, azkeneko karlistadan sarjento ibilia. Gerra horren osteko hauteskundeetan, karlisten aldetik, boto bila ibilten zan. Orduan botoa ondo ordaintzen ei zan. Nire aitak esaten ebanez, eskaratzeko mahai gainean dirupapel txortak eukiten ebazan botanteei ordaintzeko. Bakoitzari zenbat emon, goikoen aginduz izentatuta eukiten ei eban. Botazino ostean, sobratzen zana ziur entregatzen eban. Nahiz eta gizon haundi-gurako horreei zati bat ostutea pekatu izan ez, zehaztasun osoagaz eroaten ebazan diru-sobra guztiak.
Nahiz eta kontzientziz aberatsa, eukiz txiro bizi zan. «Bakoitzari berea» esaten eban. Hona hemen beran azkeneko hitzak: «Otoi eta ezin dauanaren erruki izan...»
Hauxe zan Joan Antonio Enbeita, «Txotxo Jeuri», maite neban eta maite ninduan nire aitita. G.B.
Bilosik jaio eta
biharrean bizi
Ondo egiten dana
geroak ikusi
© Balendin Enbeita