Orbaibar
Joxe Austin Arrieta

Kutxa, 2003

 

 

RAPSODIA NAHIZ PROSODIA,
MUTIRI DENA DEN

 

«In mir streiten sich

Die Begeisterung über den blühenden Apfelbaum

Und das Entsetzen über die Reden des Anstreichers.Aber nur das zweite

Drängt mich zum Schreibtisch

(Schlechte Zeit für Lyrik, Bertolt)

 

Nire baitan elkar-liskarrean beti

sagarrondo loratu-berriarekiko liluramendua

eta Brotxa-Lodiko-Pintorearen hitzaldiekiko sarrakioa.

Baina bigarrenak bakarrik

nau idazmahaira bultzatzen.

(Garai txarrak Lirikarentzat, Brecht)

 

 

1.

 

Aspaldiko partez

      aurtengo udaberrian izana naiz

          Goittiko lehengusuagaz barriro

      Barrueta bailarako behialako uda

                     ez-gozo baina bai oraingo hau

                     baino itxaronpetsuagoak bederen gogoan,

               Harri-Etzinagaren babesean,

               Done Mikel Arkaingeruak

                       Beltzebu bentzutuko zuela

                    oraindinoko igurikapen beharbada inozoari

                       artean eusten genionekoak,

                    uste izanik

                        bihotz osoaren bulkoz desio

                              genuena egiazki jazo

                                      eginen zela, hala

                              nola jasotzen duen harri-etzana

                                      jasotzaile bulartsu orok,

                       (ondikotz,jazoera ezaguna da

                              Barrueta bailarako goittitarrok

                        ez ditugula eseak eta zetak bereizten,

                              nahasi egiten ditugula txistukariok,

                              eta dagoeneko lar belu dela bele

                                       arrotz zein arroztuak

                              gure Alostorreko ugazaba bakar

                                               bihurtuak

                              gure Barrueta bailaratik oiltzeko)

 

      Baina izana naiz halere,

      atxikimenduz, maitasunez, begirunez,

            Goittiko lehengusuagaz,

                 gu sortu gaituen

              eta guk lantzen dugun

           paisaia karstiko zaharreko lur bigun hezeari begira:

     «a txarie dok leen artadixe zana,

           zelan esate'otzue kiputxok?»

     «sastraka»

     «ez, ez dok sastrakie»

     «sasitza»

     «ez, ez dok sasitze...euskal gaizto zarie orratiño...

     txarie txarie dok!»

     «Etxakixat, Julien, kaletarra nok Baina uste joat

     'txara' esate jakola kiputxeraz be,Arbola-klase

     direrentiak alkarregaz naasixan, eztok?»

     «baaiii, alantxe dok..»

 

     Txara mehar bat besterik ez Euskal Herria.

            Zuhaitzak elkarren ondoan hazten-itotzen

              diren elkarren arrimurik gabeko basoska.

 

     Sasi-sastraka bihurturik txara,

                            lehen artadi izana.

 

     Eta inguruko mendi gehienak

     —Santa Eufemia, Zapola, eta Oiz bera ere beharbada—

        noblezia espainoleko putre handikien jabego

                                           oraindino.

 

                        («Euskal gaizto»: ederto,Julien,

                   heuk bai arrazoie... «Arrozoi dozu, baina

                   kartzela bi-ozu», jakina, gure osaba

                   Agustinek esate'ebanez. Baekixen arek

                   bere zeozer, ezteritxok?)

 

 

2.

 

Oinaze-lantegi da gehienbat Oroimena.

      Gizakiagotzen gaitu,

              baina tamainan bakarrik gizartekoiagotzen:

               eta neurriz gain norberekoiagotzen, hori bai ziur

 

Oinazea sortzen, hemen ez dagoen edo ez dugun,

              izan ginen baina ez garen

              edo sekula ez izan ez izanen ez garen

                       norbait zein zerbait

        etengabe gogora dakargulako edo desio dugulako

                       sortzen omen dugu.

 

Hobe, beraz,

      dugun autuaz dihardugula,

            isilik egotea,

                   isilik irautea,

                       isiltasunera biltzea.

           Dena esana dago-eta

             behar den sakontasunean

           —ez naiz eguneroko berbaro barbaroaz ari—

                    pairamenaz zoramenaz suntsimenaz

                        beste paturik ez duela

                    dirudien gure herri hil-hurrenaz.

 

           Isiltasuna. Bai, agian horixe onena.

               Aski joera nabarmenskoa baitute

                    hizketan utziz gero

               ene baitako hamaika aldartek

                   sino-mino etsiarazgarrietara,

                      zenbaitetan

                   esperantza-izpi ororen

                   ehorzketaren segizioan

                          gozatu ere

                                   egiten dutela

                                   iruditzeraino.

 

 

3.

 

Berez, beraz, es dirudi hautu txarra

         dugun autuari begira.

         Baina, ia beti bezala,

                            déjà vu, déja déçu:

                            Aspaldi egin zuen

                                    isiltasunaren aproba ere

                                          Handiagak:

«Haragi bizitan/ uluka bizi dudan/ isiltasun honek/ hitzen ukituei/ beldur latza die/

Nire isiltasunak/ munduko dolorea/ dolore bizi du/ erremediorik/ ez duen dolorezko/ dolore mortala.

Lotsa bizi du nire/ isiltasun honek/ gertatzen ari den/ ezbehar ororen/ gaizkide nolabaiteko/naizela bait daki,/norberaren bekatu/ ezin ukatua,/ager nahi ez lukeen/ aurpegian duela.

Itxura batean ezer/ egin ezina du/ isiltasun honek/ ihardun alferriko»

 

Es dago nora joanik.

 

         Alferrik nator ihesi

                Orbaibar aterpe alderantzitu honetara,

                     errealitatea Valdorba baita.

                             Eta Valdorba benetako honetan

                             azken agramondar bizirauleak,

                             zangarrak izan arren, bada...

                             Ez. Ez da komenigarritasun hutsa.

                             Ezina da. Ezintasuna. laztasun to-

                             tala. Tout est pérdu sauf l'honneur.

 

Eta lagunak

    —ni bezelako agramondarrak—

                   bi bandotara bi bandatara

                           banatzen ari egunetik egunera:

                           batzuek —diodan Gandiagaren

                             hitzen, nahiz eta behar-

                             bada ez zentzu berdinez—

                                            «ezpatak zorroa bezala/

barrutik ebagi/ naroe,/ ta amor emoten/ deutsedanetan/ kanpotik maz-

pildu/ Hilteak ardurarik/ ez deutsanak legez/ jokatu behar nik/ hala

behar gaitzez»

 

                   eta besteek, berriz,

                       herri-ohi honen burujabetasun-

                       garritasunaz igurikapen oro galdu

                             bide duen behialako

                             Itxaro(pentsu)ren hitzez erranik:

 

                   «eta apalik erranen dugu:

                                ez gara aldatu

                       espero denborak gaitu higatu»

 

 

4.

 

Gerla giroko zer hau:

             garaite garaien zarata ehortzia

                   auzoak dabiltza uso-espaloietan

       odol-ausiabartzen eskalaproi zurrunak

                   lokatzetik jalgi berriak.

                                                     Distirante.

 

       Hondoratu ziren eite aratzak.

             Nagusitu ziren sorbatzak,

       Beleek ohiko zegiten kirrinka-batza.

             Sakeatu zituzten upel-arasak

       barnean geuntzan eskeletook urrezko

hortz-haginez oraindik zurrun

                      artean ere oldarti

              egurastera atera gintuztelarik.

 

Inoiz bere buruaren jabe izan ez eta

urlats gorako nigar lanturudun izokin

              halere iraukin

       hil etsitzera etsi nahi ez duen herri iratoa

              itsasoak goittika gaitzan arte okazko oroigarri.

 

Ozeaniako atoloiren bateko

              eskrezenzia bolkanikoa

       ustez koralezko baizadi

avant propos post-it-eratua

              letania sorgor soraio lits-urratu

                                 transpaperatua

                      Euskal Herria

       «irrits mingarriz gogo duzuna

                      berbera zaizu izurri»

 

                                 Gandiagak zioenez...

 

                      (Aski da! Dobla eta Fini! —eten nau nire

                         baitako ahots batek, baina norenak?—

                       Lirikak erosta-deitore antzuotara

                         baldin bazaramatza, hobe duzu

                         alde batera uztea— zergatik? nork

                         agintzen du ene baitan?)

 

 

5.

 

Ez dakit. Baina maiz iruditzen zait,

     lagun hainbat espetxetan sakabanatuok,

          funtzionario ankerrek nahasitako

              ziega izan ohi dugula

              nork geure barrena,

                  atxilo edukitzeari aski iritzi ez

              nonbait

          eta zital bezain petral

               liburuak zangopilatu

zirriborroak aldrebestu

               gutunak deboilatu eta

 kuttunak desgogaratu

       arteko onik ez dute izaten

                                            demontre alenok.

 

Karnaben kantua

     urrundik bada ere

beti entzuten omen duzue dena den

     ziega itsuaz landatik zuengana heltzen,

           hala esan izan diguzue behintzat

                  (agian gu lasaitzearren?):

eta sumatzen ere bai nonbait         pentze-larre mardulen

     eta galsoro horail lehorren usain-aieru

beleen karrankak ozta-ozta zizkolatua,

 

      Horiek ez baitakite

ez dela gauza bera

    gure hizkuntzan bederen

      eskuratzea eta menderatzea

             eskumenean izan da ere.

 

                  Ezta atzematea eta antzematea ere.

 

                 (Nahiz eta irudika dezakedan —soilik irudika—

                 zeinen opakoak diratekeen jolas semantiko

                 manierista-kontzeptista hauek

                     norbait —zuek bezala— borreroen mende

                            bost-hamar egunez hamabost-hogei

                     urtez egotera behartua denean

                            gorputza ia gorpu habeas corpusik

                            gabeko gau eta egun amaiezinetan.

                            Barka, bai: garai txarrak

                     Lirikarentzat. Edo beharbada ez, ala? Zer

                     deritzozue? Bisitaldietan kristal lodizko

                            horma horien aurrean isilik

                            gelditzea ere ez da gozoa izaten.

                            Ez da errraza asmatzen, ez horixe)

 

 

6.

 

Nork bere hautuak eta autoak baititu:

            ene baitan ere promenatzen dira

                         arranditsu aski maiz asko

                  mini-estatuetako kotxe ofizialetan

                  ikurrinadun velociraptore aunitz

                         sakaildura dariela

                                ahutz lerdejarioetatik,

                 Tiranosaurus Rexek utzi hondakinetatik

                                elikatu-zale

                 Hiroshima-Nagasaki jadanik errauts direla

                 jakin nahi gabetanik oihanean hisiatuki

                                hara-kirikatzen

                          dirauten samur-arrain

                                   zangar zabarrekin deman.

 

Orbaibar
Joxe Austin Arrieta

Kutxa, 2003