bihotz bakartien klubaren literatura eta ideia barriak
Trip Erosoak dira gaurko autobusak lehengoen aldean. Soinua eta dardara apalagoak dituzte, eta aulkia atzera eramanda lo egiteko modua ere izaten da, gau partean, gorputza gehiegi minberatu gabe. Agentzian ere sarritan aholkatzen die Mirenek autobusa hegazkinez joateko beldurrez edo diru eskasez dabiltzanei, norberak probatu izanak ematen duen kontzientziazko lasaitasunarekin. Nahiz eta berak aukeran bestelako garraio-motak nahiago izan. Bere kasuan aukerarik ez, ordea. Mirenek beti hartzen du bidaiarako liburu bat edo beste. Bat, etxean irakurtzen ari dena; bestea, lehenengoa amaituz gero irakurgairik gabe ez gelditzeko. Sekula ez du lehenengoa amaitu, hala ere. Eta askotan geratu da ia orririk irakurri gabe. Ez baita erraza. Lehengo aldean erosoak izan arren, autobusean luzaroan irakurriz gero ondoeza egiten zaio, buruko mina eta goragalea; eta, bestalde, ondoko eserlekuan nor egokitzen zaizun. Adibidez ama bat, bere penak norbaiti kontatu beharra daukana, eta asko dira ama horren penak, bidaldi oso bat betetzeko lain.
Mirenek arretaz entzuten du beti. Nahiz eta kontatzen diotena ezaguna
izan, nahiz eta aurreko batean ama horrexek edo antzeko batek kontatutakoen
berdina izan. Entzuten daki Mirenek. Beti aitortu izan diote denek.
Zer ikasi aukeratu behar izan zuenean gizarte-laguntzaile izatea hautatzekotan
egon zen, azkenean turismotik jo zuen arren. Alde handirik ez, pentsatzen
du batzuetan, agentzian ere jende askoren nekeak eta ajeak entzun behar
izaten ditu-eta; bidaiak, izan ere, ezinbesteko erritu bihurtu ditu
gizarte honek, eta bidaialdiaren aukeratzea gizartearen barrenak eta
miseriak agerian uzten dituen ispilu. Eta agentziako aitorlekua nahikoa
ez dela, autobusekoa gero. Behin egin zuen bidaldi hau trenez, eta ametsezko irudi horretatik ezer gutxi geratu zitzaion zutik. Trenaren triki-traka betibatekoa, agian. Eta bagoia bera bidaiak lasaiagoak omen ziren garaikoa zela, baina ez orduko dotoreziaren kontserbazio arduratsuaz, ezpada denboraren ajeatze errukigabearen eta utzikeriaren erruz. Gainerakoan, oro zen estandarra eta funtzionala, nahiz eta jantoki-bagoiko ogitartekoak lehorrak bezain elkorrak izan, nahiz komuneko ura ez ibili; langileak, berriz, beste edonon bezain hotzak, agian zakarxeagoak, agintariek abandonaturiko zerbitzu batean jarduteak ematen duen garraztasun horrek joak.
Bestalde, oroitzen da Miren, gaizki pasatu zuen treneko bidaia horretan,
bakar-bakarrik. Entzuna zeukan lehendik ere, gaueko tren horietan, gaur
egun, jende arraro samarra ibiltzen dela: Europa zeharkatzen duten emigrante
afrikarrak, lantokia aldatzea tokatzen zaien klubetako neskak, asteburuetako
baimena daukaten presoak... "Jendilaje horrekin joan behar al dun, Miren?".
Baietz esan zuen berak, baina gero ikara batean egin zuen bidaia, aurpegi
bakoitzaren atzean gaizkile bat ikusten zuela, begirada bakoitzaren
azpian mehatxua, are irri bakoitzaren hondoan proposamen lizun bat ere.
Bere burua lasaitzen saiatu zen Miren, urduritasuna menderatzeko, batetik,
eta bere ezinegon horrek barru-barruan min ematen ziolako, bestetik:
azken batean, zioen bere artean, zer dira hemengo moro, beltz, puta
eta kinki horiek guztiak, gizarte hipokrita honek baztertu dituen pariak
baizik? Eta ez al naiz ni ere, txukunago jantzita joan arren, beste
paria bat, gizarte berberak seinalatu eta zigortutakoa? Ez zaio berdin gertatzen atzerri aldera turismoa egitera joan izan denetan. Bidaiazaleak izan zituen gurasoak, eta txikitatik bereganatu zuen zaletasun hori; hortik beharbada turismoa ikastearena, gizarte-laguntzailetza baztertuta. Gustura sentitu izan da beti munduko edozein bazter urrunetan; pozik jan ditu janari arraroenak; lasai ibili da arraza ezberdinetako gizon-emakumez beteriko kaleetan barrena. Mendebaldeko turista visatxartelduna izateak ematen duen aisetasun horrekin-edo. Gaueko espreso hartan, ordea, bere parean eta pareko ikusten zituen Mirenek aurpegi arrotz haiek: bidaide zituen, nahi ezta ere; nolabaiteko kide, ondoeza sortu arren. Antzeko zerbait gertatzen zaio lokutorioan. Atso ijito haiek ikusten dituenean beren gona beltzekin eta uju ozenekin, zer egiten dut nik hemen, esaten dio bere buruari, kantu zahar hark bezala: zer egiten du zu bezalako neska batek honelako leku batean? Galdera baztertzen saiatu ohi da, gaueko trenean beldurra uxatzen saiatu zen bezala, ijito horiek ere herri baztertu bateko kideak direla esanez, zapalkuntza zahar baten biktimak, beste asko bezala. Zuzentasun politikoak jendaurreko zalantzak argitzeko balio izaten du, ordea, ez buru barneko galderak isiltzeko. Oroitzapen horiekin erdi lo eman ditu zenbait ordu eta beste hainbat ziento kilometro. Egungo autobusen erosotasunari eskertu behar. Bideko restop horietako batean gelditu dira. Beti gelditu ohi diren toki berean. Gasolindegia, kafetegia, denda antzeko bat, komunak... kafe bat hartzera jaitsi dira batzuk, komunera bidean beste batzuk; Miren ere jaitsi da, kafetegira edo komunerako bidea hartu zalantzan egon da une batez, eta gero kontrako bidea hartu du, apur batean ibiltzeko gogoa baitu, hezurrak eta giharrak lokarturik ez gelditzeko. Gauez egin ohi dute geldiune hau, eta irrealtasun-sentipen bera eragin dio beti inguruak: argizko oasi bat bailitzan, ezerezaren erdian. Gune argitutik urrundu da, gau-giro atsegina dagoela aprobetxatuta; alanbrezko hesi batera iritsi da horrela: hortik aurrera gauaren iluna, aho erraldoi baten antzera mehatxuka. Izu atabiko bat besterik ez da, esaten dio bere buruari, baina hala ere ezin du ebitatu dardara moduko bat, goizaldeko freskurari egotzi diona. Gogoan du oasi antzeko hau egunez ikusi zuen lehenengo aldia. Orain urte batzuk, ibilaldi hau egiten hasi berria zela. Autobusaren ordez autoan joatea erabaki zuen, lagun batekin, zubi bateko jaiegunak baliatuta. "Oporretara joango bagina bezala", esan zion Ainhoak, autoaren jabeak, "ikusiko duzu ze ondo pasatuko dugun". "Bai, Thelma eta Louise berriak", erantzun zion Mirenek, txantxetan, baina ilusioa egiten zion berari ere. Zoritxarraren erdian irribarrerako tarte bat egon behar duela pentsatu nahi baitzuen, erantzukizunen artean norberaren atseginerako beta eta tokia. Eta benetako oporra izan zen, zinez, helburu jakina eta aurrez ezarria izan arren nahieran ibili baitziren bidean, nahi zuten tokian eta orduan geldituz, dela zerbait ikusteko, dela zer edo zer jan eta edateko.
"Hemen, hemen", esan zion Mirenek Ainhoari restop honetara iristen ari
zirela ohartzean.
Deigarria egin zitzaion toki bera beste ordu eta argi batez ikustea.
Gauez bezain erdipurdikoa zen dena egunez, sastarragoa agian neon-argirik
gabe, kutreagoa gauaren misteriorik gabe. Diferentzia, baina, inguruan
zegoen. Gauez ez baitzuen ezer ikusten, eta eremu zabalak imajinatu
ohi zituen, gariz edo beste zernahiz beteriko alorrak, edo mendi-muino
leunak, sastraka ugari eta arbolatxo bakan batzuekin.
"Hau al zen erakutsi nahi zenidan bista?", bota zion ondotik Ainhoak.
"Ze etikoak garen!", Ainhoak mikatz. "Gure erabakien erantzukizuna bizkarrean
hartzeko prest beti. Baita erabaki hori besteek hartzen dutenean ere". Autobusa berriz ere abiatzekoa da, motorra piztu du eta hara sartzen ari dira kafetegira nahiz komunera joandakoak. Miren ere, alanbre-hesiaren ondoko bakarleku hura utzirik, autobusera itzuli eta lehengo tokian jesarri da, kafe baten ondoren pixkortuago dagoen amaren alboan. Solasean hasi dira, betikoa behingoz utzi eta beste gai batzuez hizketan: bataren familia eta bestearen lana, etxeko konponketak edo arropa-erosketak. Autobus honetara bildu dituen xehetasunaz kanpora, ama honek eta berak zerikusi gutxi dutela sentitzen du Mirenek, adinak ezinbestean dakarrela erreferentzien aldaketa, baina hala ere gustura ari da harekin berriketan, emakume argi eta alaia iruditzen zaio, zahartzarora bidean eta egin beharrekoak ondo eginda zituelakoan bizitzak ekarri dion harria umorez eta dotoreziaz daramana. Antzeko umore eta dotorezia nahi lituzke berarentzako ere, baina barne ahots batek ohartarazi dio hogeita hamar urtetik gorako aldea izango dutela bien artean, eta ez dela hori, preseski, berak eredutzat hartu beharko lukeen emakume tipoa. Badira neska gazteak ere autobus honetan: Mirenen adinekoak, zaharxeagoak, eta baita gazteagoak ere. Askoz gazteagoak batzuk, Mireni ia umeak iruditzen zaizkionak. Ni zahartzen ari naizelako ote?, pentsatzen du. Baliteke. Baina ez da hori bakarrik: lehen baino gaztetxo gehiago dabil orain saltsa honetan. Horrek batetik bizi-poza eman beharko luke, eta dudarik gabe halako indar bat eransten diete nexka gazteok bidaide adintsuagoei, gazteak inguruabar makurrenean ere berezkoa duen energia moduko bat; bestetik, baina, tristura antzeko bat pizten diote Mireni, beren barre alaiaren ifrentzua X izpiz ikusiko balu bezala. Zenbat urte eman beharko dute autobus hauetan?, pentsatzen du. Ama hauen pazientzia eta estoizismoarekin eutsiko diote ala nekatu egingo dira urte batzuen buruan? Aurrera segituta ere, gaur bezalako ezaxolaz eta pinpirinkeriaz erakutsiko ote dituzte beren txilborrak eta piercing-ak? Zahar
bat ematen duzu, neska, esan dio Mirenek bere buruari, bere azken gogoeten
kutsu zaharminduaz ohartuta. Zergatik ez dut ba nik ere piercing bat
egingo, edo tatuaje bat sikiera. Bai, tatuaje txiki bat... Betazalak itxita, aurten egin duen yoga ikastaroko lezioak gogoratzen saiatu da, arnasa egoki hartu eta buru-gorputzak erlaxatzeko. Autobus atzean eseritako nesken algara ozenak eten dio kontrentrazioa ordea. Pena eta inbidia sentitu ditu, berriz ere, neska horiengana, eta gero galde egin dio bere buruari zergatik ez den haien taldean gehiago integratu. Gehiago identifikatzen ote naiz atso zaharrekin? Ez dut uste. Ala gizarte-laguntzailearen konplexua daukat oraindik gainean? Auskalo. Beharbada, aitortu dio bere buruari, gaztetxo horien ideologizazio nabarmenagoa da adinekoen alderdia hautatzera eraman duena, ez horrenbeste solas politikoei ihesi dabilelako, ez luke hala denik pentsatu nahi behintzat, baizik eta ama horien leialtasun biologiko eta zalantzagabearekin erosoago sentitzen delako. Baina ni ez naiz ama, nik ez diot inori odolezko leialtasunik zor, erantzun dio bere buruari, ping-pong mutu batean bezala. Nahi dudalako nator ni hona, eta nahi dudan arte. Baina benetan nahi ote dut hau dena: autobusa, eta bidaia, eta geroko zera, eta atzera buelta...? Eta noiz arte nahiko dut, noiz arte agoantatuko dut martxa honetan, jakinda gainera...? Erdi lotako gogoeta-haria eten dio autobusaren bat-bateko frenatzeak. Iristen ari dira. Egun-argiarekin batera agertu dira semaforoak, biribilguneak, aldirietako goizeko trafikoa. Iratzargailu ikusezin batek jo balu bezala esnatu da aldameneko ama ere, postura txarraz eta hezurretako minaz kexuka. "Urte gehiegi, atzera eta aurrera ibiltzeko", esan du emakumeak etsipen-puntu batez, baina berehala erantsi du, aldarte hobearekin: "Eta etortzen segitzeko osasuna izan dezagula beste urte askoan". Altxatzen
eta bere trasteak jasotzen lagundu dio Mirenek, aldi berean pentsatuz
nola, gazte denboran Lourdesera baino urrutiago joan ez ziren ama hauek,
kilometroak eta kilometroak egiten ari diren, asteroko erromesaldian.
Lourdesera, hona... beti peregrinazioan, bururatu zaio irri gaixto batekin.
Bere buruari bihurtu dio ironia gero: Rikardo gogoratu du Mirenek, maioristekiko
bileretan topatu izan duen lankide handiustea, bidaia-agente on batek
mundu osoa ezagutu behar duela-eta bere bidaldi exotikoez harrotu ohi
zaiena, Sumatrako behiei, Burundiko gorilei edo Siberiako inuitei egindako
argazki zo-ra-ga-rri-ak erakusten eta komentatzen dizkiela.
Hurbil dute helburua, inongo gida turistikotan aipatzen ez den monumentua,
baina, une batez, bertan gelditzea bururatu zaio, jatetxe honetako kafetegian,
edo autobusean bestela, bertako erosotasunaz gozatuz, etxetik ekarri
duen liburua amaitzeko, baita bigarrenari ekiteko ere agian...
Eta ama horren besotik helduta atera da bainugelatik, bere amaren besotik
herriko elizan ezkontzera balihoa bezala. Xabier Mendiguren |
bihotz bakartien kluba '04