Ez
dago ilusiorik gabeko basamorturik. Osborneko zezenetan hitzak azaldu
zaizkigu, hitz sotilak, hitzak bakarka, Marte planetako bakardadez
puztuta, hemen. Bosna ele Martini Bianco. Putz aldizkarian lapurtutako
eredua da. Ez dakigu nondik jotzen diguten erasoa, ispilatze oro erreala
da azken batean. Estiloak derrigorturiko apainketak soilik.
Lutxok
Juanrari. Izozmendia: Izozmendiek izotza dute. Izotza da
munduan zehar beti bilatu izan dudan elementuetako bat. Nire mendi
ibilaldietan, negu partean, izotza da bilatzen dudan elementuetariko
bat, eskalada egiteko. Izotza, hein batean, elementu fidela da. Badakit
pioletak izotzean indarrez sartuz gero ez direla aterako, baina hala
ere, badakit kranpoiak beti ondo zorroztuta eraman behar ditudala,
izotza berez musu labaingarriak baino ez ditu eskaintzen. Eta poemak
ere labaindu egiten dira eskuen artean izotza bezala, izotz bloke
zati bat eskutartean hartzen dugunean oso elementu labaingarria da.
Hitzekin eta poemekin gauza bera sentitzen dut, bai ahotik bai atzamarren
artetik, labaintzen zaizkit.
Juanrak Lutxori. Bi minuturo hegazkin bat: Londoneko
Putney auzoan eman nuen bolada luzea. Ezaguna da, beharbada, Ramoncinen
kanta bati esker. Han daude hiriko arraun taldeak, zubi famatupetik
pasatzen da Oxford-Cambrigde estropada. Eta handik pasatzen dira,
baita ere, bi minutuan behin Heathrow-eko aireporturantz abioiak.
Etxeko terrazan nengoela erreparatu nion. Niretzat abioi horiek aniztasunaren
irudia osatzen zuten: zenbat hegazkin-konpainia, zenbat klase abioetan.
Klase ezberdintasunak estaltzeko erabili ohi dugu kosmopolitismoa.
Concorde ikusi ohi nuen egunero
Lutxok Juanrari. Bidea: Beti pentsatu dut bidea bizitza
bezalakoa dela, edo alderantziz. Batzuek esaten dute bide hori luzea
dela, eta horrekin ados egon nintekeen arren, uste dut bidea zabala
dela batez ere. Bide on batek dituen gauzarik onenak, saihesbideak
edo lasterbideak dira. Ez naiz bide bakarreko gizona, ihesbideak eta
lasterbideak hartzea gustatzen zait, ia nora naramaten ikusteko zain.
Juanrak Lutxori. Umeak. Aldaketaren irudia niretzat
uneon. Puerperio edo erditze ondoko aldian sartuta nago orain. Ezaugarri
batzuk ditu: beldurra, segurtasunik eza, zalantzak... mesfidantzak
ezagutzen ez duzunarekin, gertuko jendearekin, aholkuak ematen dizkizutenekin...
Gorabehera askotako aldia da. Eta nire izaera bat dator aldi horrekin.
Umeak, bestetik, erakusten digu zenbat dugun ikasteko eta zein azkar
ikas dezakegun
Lutxok Juanrari. Frantses irakaslea. Batzuetan esan
izan dut nire poemak ez direla autobiografikoak eta gezurrak esatea
ere gustatzen zaidalako idatzi izan ditut horrelako poemak. Gogoratzen
dut aspaldian institutuan frantses irakasle atsegin bat genuela, eta
gauzak nolakoak diren!, eskolak ematen nituen euskaltegira etorri
zen nire matematikako irakaslea, Lorenzo, garai hartan asko miresten
nuen pertsona, eta hark esan zidan frantses irakaslea hiruzpalau hilabete
lehenago minbiziak jota hil zela. Eta esan zidan etsipenezko keinu
mingarri batekin, eta neuk ere gauza bera sentitu nuen, zahartuz goazela,
bizitzaren pergamua eriz idatzita daukagula, eta gauza asko esan ditugula
eta zenbat esateko oraino?.
Irakasle batzuk hil dira, eta etsipen horren bidez asmatu nuen istorio
polit bat, egunerokotasunean oinarritutako istorio bat, nola batzuetan
giza harremanak tristatu eta iluntzen diren, eta egunerokotasunak
albiste txarrak dakarzkigun.
Juanrak Lutxori. Poesia. Oraindik orain, Bilbao-Brieva-Bilbo
bidaia honetan, topatu dudan geldiunea. Zaletu egin naiz azken aldion.
Poesia erronka da. Poesiak bere adierazteko moduak ditu, eta neu ahalegindu
behar naiz hartara moldatzen. Erlojuko orratz txikia da, etorri ez
diren orduak markatu behar dituena. Hurrengoan esango digute poesia
mailua dela. Eta nik uste dut lanabesa dela. Baina egokia da mailuaren
irudia gaur egun? Zein mailu?
Euskal Hiritik Erdal Herrirako bidean bazterretan ere zaindari
berde ahaltsuak. Ispilatzeetan ere sartu behar nonbait. Tordesillas-en
ertzain bat ikusi dugu goardia zibil bat beharko lukeen tokian.
Lutxok Juanrari. Sokalaguna. Konfiantza. Grabitatearen
deia heldu eta jausiz gero zure bizitza salba diezazukeen pertsona.
Mendiko poztasuna, nekea, tristura eta negarrak ondo jasaten dakien
pertsona. Sokalaguna ezin da edonor izan. Hark jakin behar du noiz
ahultzen zaren eta zeuk jakin behar duzu noiz dagoen indartsuen. Ezinbestekoa,
zaren pertsona zarela, altueraren arnasan narruko korapiloak konpartitzeko.
Juanrak Lutxori. Paperak erre. Paperezko Hegazkinak
argitaratu baino askoz lehenago, liburua irakurri gabe, lagun batek
eskatu zidan idatzitakoa erretzeko. Liburua kaxoi batera sartu eta,
handik hamar bat urtera, berriro irakurri eta juzkatzeko. Horren azpian
eztabaida bat zegoen: noiz argitaratu behar den lehen narrazio luzea.
Euskal narratiban hainbat adibide, ez dagoela bide luzean barna ibiltzerik
bide labur askotan behaztopatu gabe. Jaramonik egin ez arren, gaztigua
aintzat hartu eta liburuan bihotzez eskertu nion gomendioa.
Lutxok Juanrari. Gailurra. Hitz polita niretzat. Nire
begien aurrean gauzatu den guztietan, oso sentipen biziak eta bizigarriak
izan ditut, batez ere 2003ko urriaren 5ean Cho Oyu-ko puntan. Hura
benetako gailurra izan zen, zabala, handia eta altua, arras magikoa.
Gailurretan oso une magikoak esperimentatu izan ditut, askatasunezkoak.
Lehenengo handia Mont Blanc izan zen 17 urterekin. Gogoan dut Chopicalpin
Perun, negar batean iritsi nintzela, aurreko urtean nire aita hil
zelako. Bizipen asko biltzen dira, badirudi barruko borroka batek
bultzatuta, barruko tentsio batzuk askatu behar dituzula eta nik horretarako
topatu dudan leku pertsonal horietako bat gailurra da, oso espazio
neurribakoa da.
Juanrak Lutxori. Kazetaritza. Umetako denbora. Aitaren
ogibidea. Euskal Herriko frontoi guztietara joaten ginen. Kazetaritza
atzera begiratzea da. Correo egunkariko erredakzio zaharra, Boluetakoa.
La Gaceta del Norte-ko egoitza. La Hoja del Lunes eta Hierro. Gaur
kazetaritza eta literatura uztartzen ari dira Larrabetzun. Lehen bazen
idazteko modu literario bat kroniketan, erreportajeetan... Basterra,
Aitona, Mugika, Dino Arrandiaga... Nik ez dut ikusten hori gaur egun.
Neurri batean, ikus-entzunezkoek jan diote prentsari aspaldiko xarma.
Umetan irrikan egoten ginen astelehenero eta asteartero Athletic-en
kronikak irakurtzeko. Lengoai literarioa bazegoen han. Egun gero eta
gutxiago, badirudi zutabeetara mugatu behar dela. (auskalo zeren gainean
ari den Larrabetzun).
2. Bilbao-Brieva: lepoa 180 gradu
Euskal Hiritik Erdal Herrira euskal basamortutik
igaro beharra dago. Bi-biok frogaturik dugu, bidaiaria ez da zientifikoa
zertan izan begiratzeko. Kamuflajerik gabe abiatu gara, auto berde
zahar batean. Kontuak argi hasieratik. Ez dakigu aldez aurretik zer
nolako gaiak azalduko diren bidaia honetara. Orenek erranen. Arrigorriagako
gasolindegiko langileak askatasun ametsetan hartu gaitu. Zortzietan
etxeratuko da. Hiriko berbakeraz, antza, adostu dugu ordaindu beharrekoa.
'Nolatan ikasi zenuten euskara?'
Juanra. Erabaki nuen euskara ikasi behar nuela, besterik ez
bazen, aitite eta amamarekin euskaraz ulertzeko. Negargarria zen ikustea
zer nolako ahaleginak egiten zituzten gaztelania kaskarrean nirekin
aritzeko.
Bigarren frustrazioa izan zen batuera ikasita eta amamak ez zuela
piperrik ulertzen. Geroago, euskal filologian sartuta nenbilela, hasi
nintzen neure grabazioak egiten apur bat Bizkaierara hurbiltzeko.
Ondo gomutan daukat egun batean esan zidala "orain gure pareago egiten
duzu". Eta haiek izan ziren nire hasierako uneak baina gartzela batetik
nator eta gogoratzen dut soldaduskan ere nolabaiteko gartzela batean
murgilduta ibili nintzela, eta iraultza gisan edo, euskaldun batzuekin
batu ginen pisu batean, tranpa bat eginda, pase de pernocta trikimailua
eginda, eta arratsaldero joaten nintzen niretzat erabat espazio pertsonal
bihurtu zen ikasketa bat burutzera. Eta pisu hartara nire apunteak
eramaten nituen, eta hitzak, lexikoa batez ere, hasi nintzen ikasten,
gero piskana piskanaka euskaldun bihurtu arte. Gogoratzen dut soldaduskatik
urten eta euskal filologiara sartu nintzela artez.
Lutxo. Neure kasua bestelakoa da. Neu ere banator erdal paradisutik.
Nire hizkuntza eta kultura erreferentzia gehienak gazteleratik datoz.
Ez dut Obabarik ezagutu, bestelako sehaska kantak entzuna naiz. Berandu
samar sartu nintzen euskararen unibertsora. Amari raquero, babión,
bardal edo pindia legezko hitzak entzuten nizkion umetan. Eta hori
hasiera puntu bat da, oraingoa bezalakoa. Gaztelako lautadan dagoen
gartzela batera goaz. Eta neu ere abiatu nintzen modu konstziente
batera euskarara. Eta esperientzia politak ez ezik, traumatikoak ere
ezagutu ditut. Neuk ere bizi izan dut "Kutxidazu bidea, Ixabel". Ergitxeak
galdu nituen Oderitz inguruko pagadietan, Olaberrian kable elektriko
batek astindu ninduen...
'Zer da kontzientzia inkontzientziaren eguneko aurpegi zurbila
ez bada?'. Gasolindegitik ateratzean txunda batez heldu zaigu galdera.
Gaua estreinatu berri. Gazteak errioxarrak dira, martxa gorputzean,
aluzinea buruan.
Juanra. Orduan esan dezakegu biok abiatu garela erabaki kontziente
batetik... Gogoratzen dut, nire familiaren iraganean hutsune handi
bat bazegoela sentitu nuela. Txikitan berba egindako euskara galdu
zuen horietarikoa zen gure aita. Nolabait, sentitu nuen basamortu
bat pasatu genuela familia legez, neuk banuela aukera kate-begi hura
ez eteteko. Eta puntu bateraino esan dezaket harro sentitzen naizela
lortu dudalako kate horren begia ez galtzea, eta orain nire familia
euskalduna da.
Lutxo. Senide euskaldunak ditudan arren, nik ez dut horrela
sentitu. Honi lotuta zera bururatzen zait: begien aurrean dugun paisaia
laua da, zapala, zabala, okrea, hotza eta gogorra. Batez ere gogorra.
Eta batez ere gogorra bidaiariarentzat. Basamortua. Ibilaldi abailgarri
eta amaigabea. Inoiz sentitu duzu frustraziorik?
Gaztela oihartzunik gabeko lurra da, lauegia, oihuak hodeiertzean
galtze dira betiko. Hala ere (ispilatze fonetikoa ote?) Juanrari itzuli
dio galdera auskalo nondik etorritako ubarroi batek. Inoiz sentitu
duzu frustraziorik?
Juanra. Batzutan neure zalantzak ditut. Herri batean sorturiko
euskaldun peto batek nola hitz egiten duen ikusten dudanean, zelako
pentsaera duen, batzuetan pentsatzen dut bestelako euskaldunok badugula
eskubidea nahi bezala izateko, baina haiek benetako petotasuna gordetzen
dutela. Haiek badirela labela dutenak eta gu, aproximazioz edo, hurbildu
garela totem horretara. Baina Euskal Herriko seme-alabak ote garen
euskaldunaren petotasun horren barruan, batzuetan neure zalantzak
ditut. Beti izan dut euskaldun bihurtzearena erdal mundutik abiatuta
azkenean oso gauza nekagarri bilakatzen delako sentipena. Nik ez dut
neure burua euskaldun berritzat jotzen, zaharra naiz berritasunean,
baina prozesua batzuetan frustrantea izan da. Euskaldun izatetik idazle
euskalduna izatera bestelako istorioa litzateke, nik uste. Zeure kasuan?
Lutxo. Nirean, itsasaldietan bezala, atzera eta aurrerakoak
egon dira, jakina, baina ez dut inoiz prozesua ikusi etsigarri bihur
zitekeen zer edo zer bezala ikusi. Etsipena baino gehiago, beldurra,
zalantza, aurreiritziak... Eta horretan zer ikusi handia du izaerak,
noski. Hizkuntzatik eratortzen den etsipen zentzazio hori euskaraz
idaztean hasi naiz ezagutzen. Eta, neurri baten, kontradikzio bat
gordetzen du.
Goizeko zortzietan, ilun, ehiztariz jositako taberna batean, ipurdi
bistan gelditu gara. Berdeak dira eskopetak jakak gerrikoak botak
kapelak asmoak kafeak begiak. Berdea ere bada gure autoa. Albaceteko
labanak daude nonahi. Tiro-hotsak entzun dira, zorroztarria, ez da
kontradikziorik ametitzen.
Lutxo. Euskaraz idatzi aurretik ez nuen idazten. Berandu heldu
naiz euskarara, eta berandu heldu naiz literaturara (askotan berandu
ailegatzen delako irudipena duten horietakoa ei naiz). Eta, nolabait
esateko, euskarak lagundu edo bultzatu nau idaztera. Euskaraz ez eze,
gazteleraz ere. Bilbao-Bilbo-Brieva. Neure euskara liburuetatik dator
hein handi batean. Sarri hamaika zalantza biltzen ditut: egokia da
burura etorritako hitza? Hori al da adierazpen horren esanahia? Sarasolak-eta
ateratako Ereduzko Prosa horren argigarri. Sarean dagoen bilgune horretan
ikus dezakegu ereduzko idazleek zelan erabiltzen dituzten hitzak.
Oso tresna baliagarria da, ezin uka. Baina bestalde, argiago ikusten
duzu ez zarela ereduzko. Jakina da ez zarela ereduzko zertan izanik
euskaraz idazteko, baina hala ere horrek zalantzak sortzen dizkizu.
Eta haiek, une gaizto batean, etsipenera hondoratzen lagun diezazukete.
Nire inkontzientean ez dago mitxirrikarik, esan dut dagoeneko, eta
ez diot etsipenez, ez dago prozesu bat besteak baino hobea denik,
guzti-guztiak dira baliagarriak, baina argi eduki beharra daukagu
hori (zenbaitetan gatxa da) euskaraz idatziko bagara. Orixe eta Mitxelena
eredugarriak izan daitezke, baina beti ere ahaztu gabe umetako trenak
Amurriora zihoazenak zirela eta Santanderreko tolbarako bidean (horrela
esaten diote hango lagunek kai-muturrari) galipota gorri-horia zegoela
Carmen egunean.
Bidean okerbideak, saihesbideak daude. Pajares de Adajan galdu gara.
Joaneakoan ez, bueltan baizik (baina literaturak honelako lizentziak
ditu). Prozesua sekula ez dela amaitzen esan gura ote du, batek jakin.
'Batzuetan atzera egin behar da, ezta?' Haizeak ekarri digu galdera.
Juanra. Eta pozik, gainera. Atzera bihurtzeak adierazten dizu
bide onera bueltatzen zarela edo buelta zaitezkeela.
'Bada buelta zaitezte zuenera'. Brieva ondoko errotonda karratu
samar batean bigarrenez gelditu gara kafe bana hartzeko. Baita saiheskia
ere. Burusoilduta zegoen tabernariak ere parte hartu nahi izan du.
'Noiz hasi zineten idazten?'
Juanra. Nik ere gogoratzen dut euskarak bultzatu ninduela.
Bolada batean, jada euskararen giroaren epizentroan sartuta, Itoitz
eta entzuten nuela... gogoratzen naiz, musikarekin batera, hasi nintzela
idazten erdaraz poema batzuk (tontakeria batzuk gaurko talaiatik ikusita)...
Euskal musikan joan nintzen murgiltzen gogotsuago edo, gauez entzun
ohi nuen neure gelan, eta halako batean euskaraz idazten hasi nintzen.
Poliki poemario bat osatu, Bizkaiko Diputazioak antolatutako lehiaketa
batera bidali eta, ustekabean, lehen saria eman zidaten. Harrezkero
argitaratzearena beti izan da kontuan izan dudan istorio bat. Bigarren
liburua argitaratzeko uneak beti ematen dizu konfirmazioa, idaztearekin
lotura sendoa lortu duzula edo. Eta horrela izan zen, inolako erabaki
oso ikasi baten bidez, ez, gauez idazten nuen, bolada oso kreatibo
bat izan nuelako, besterik gabe.
Lutxo. Aipatu duzu Itoiz. Talde horren oso zalea ez naiz inoiz
izan, baina horren harira burura datorkit neu ere hurbildu nintzela
euskarara musikaren bidetik. Belaunaldi kontua ote? Kulturaren bidez,
musikaren bidez. Eta gu bezala jende asko. Baina neure kasuan gehiago
RRVri esker. Izan zuen gauza bat oso ona. Biltzen zituen euskaraz
(Zarama, Hertzainak...) eta gazteleraz (La Polla, Cicatriz, Rip, Eskorbuto...)
abesten zuten taldeak, baina den-denak mugimendu baten barruan. Hura
izan zen mugimendu integratzaile bat, nik uste. Niretzat, behinik
behin, dena zen euskal musika (erdaldunaren pertzepzioa izan zitekeen).
Egun, agian, bestelako parametroetara eramango nuke sailkapena. RRVren
aterkipean erdaraz eta euskaraz (euskaraz jakin gabe) abesten genuen.
Seguru nago La Pollak lagundu zidala Hertzainak eta Zarama entzutera.
Eta haiek bertsolariak, gizajende xelebrea, deskubritzera. Erdal Herrian
ez baitago bertsolaririk.
Tabernako komunera sartzean graffiti bat ikusi dugu, euskaraz idatzita,
gartzelara aurretiko azken galdera. Ez gara bisitari bakarrak. Zer
hasi zinen idazten lehenengo: ipuinak, poesia, gogoetak...?
Lutxo. Oso ipuin kaxkarrak. Baina literatura alde batera, idazten
hasi nintzen euskaraz ia jakin gabe. Gogoan dut akzezit bat eskuratu
nuela Gabriel Aresti Ipuin Lehiaketan galdegaia zer zen jakin gabe!
Prozesu luzea etorri da gero, ikasteko gramatika, semantika, ortografia...
Eta dut garbi zergatik ez nintzen ama-hizkuntzan idazten. Batzuetan
pentsatzen dut benetan zaletu nintzen literatura euskarazko liburuak
irakurtzen. Irentsi beharra zegoen ikasteko. Orduan derrigorrez euskaraz
idatzi behar. Auskalo, ez da militantzia kontua
Txapelokerrak toki guztietan, belerik gabeko txorimaloz beterik daude
Gaztelako sailak, txori guztiak uxaturik dagoeneko.
3. Autorea hari batean (Brievako gartzelan)
Presondegiek egitura zirkularrak ebitatzen
dituzte denboraren mugimendu faltsuari muzin egiteko. Hormak altuegiak,
pioletak sartzen ez diren horietakoak, porlanezkoak, hotzegiak. Nor
bere buruari ziria sartzea lagungarria da, aita-amen izen-abizenak
apuntatu ditu ateko goardia zibilak. Galdetu beharra ogibide bihurtu
zaio. 'Madariaga Abaitua, Juan Ramon. Bide luzea egin duk, zazpi liburu..."
Juanra. Aurten izan da lehen aldia kopuru horri erreparatzen
diodana. Hasi nintzen pentsatzen zazpi liburu asko direla, asko direla
bai, baina gauza asko oraindik esan barik ditudala, ez dela ibilbide
luzea, eta ez naiz inorekin konparatzen ari. Ez nau inoiz kezkatu
zenbat liburu atera behar nituen, patxadaz idatzi dut beti, sortu
izan zaizkidalako kontuak, eta orain ikusten dut apur bat hausnarketa
egiteko garaia iritsi dela, zer egin dudan zazpi liburu hauekin, balio
duten zer edo zertarako. Ez naiz damutzen egindakoaz, baina beharbada
batzuek ez dute balio handirik. Oraindik, literatura munduan gaztetzat
dut neure burua, ikaste prozesuan nabil, literaturak ikasteko ahalbide
bat ematen dit, iruditzen zait ibilbide motza egin dudala. Abiadura
bereziko tren batean murgilduta ibili naiz, argi daukat hori.
No problemo, barruratzeko imintzio garbia atezainak, 'baina, sartu
baino lehen, zer adierazi nahi izan duk?', ez dugu gaizki aditu, hika
mintzatu zaigu beste berde hau
Juanra. Garai bakoitzak bere arnasa ematen dizu, eta arnasa
horri esker idazten duzu modu batean edo bestean, eta igual batzuetan
baliorik gabeko gauzak idatzi ahal dituzu eta beste batzuetan egoera
latz batzuei erantzuteko erabiltzen duzu literatura. Ez dut hausnarketa
sakonik egin, zergatik idazten dudan edo zer adierazi nahi diodan
irakurleari. Gustu handia hartzen dut kaxoitik orain dela urtebete
idatzitako poema bat berreskuratzean, eta askotan harritu egiten naiz
poema hori edo hura idatzi izanagatik. Beharbada autobanitatearen
gaiari heldu beharko nioke, sarri nik neuk disfrutatzen dudalako egindakoarekin,
eta niri gustatzen bazait normalena da pentsatzea beste batzuei ere
gustatuko zaiela. Ez dakit alferkeria hutsa ez ote den, baina ez dut
gogoeta handirik egiten idatzitakoaren gainean. Tirainak narama ezkutuko
legeek aginduta.
Lutxo. Nik badut barne-ahots bat liztor baten moduan sarri
ziztatzen ibiltzen zaidana. Zeri buruz idatzi behar dudan, neure esanak
koherentzia puntu bat duten neure bizimoduarekin. Horrek burukomin
eta buruhauste handiak ekarri ohi dizkit. Eta beharbada muga ere bada
idazteko orduan. Kultura munduan ikusten dut kulturgilea koherentzia
faltaz aritzen dela, edo aritzen garela zuzenago esateko. Badakit
zeri buruz idatzi nahi dudan, baina orduan neure buruari galdetzen
diot ea zilegia den neuk idaztea horren gainean. Neure bizitzan mantentzen
dut jarrera koherente bat esan nahi dudanarekiko. Hor zalantza ugari
sortzen zaizkit.
Barne-telebista sistemak hona ere ailegatu dira, Espainiako Gobernuak
4-5-1 ezarri du aurrekontuetan. Emakumezkoak dira presondegi honetako
kartzeleroak. Ez da gona berdedunik ikusten, berriz. Atsegina begitandu
zaigu, goxoa ere esango genuke, Korte Inglesean baino hobeto aritu
zaigu. Hamaika emakumezko gatibu eta Roldan. Inork ez du hura begiztatu
eta hala ere... Manta buru gainean mamu bihurtu da. Iristean badaki
nor garen. Ez dugu, ez, ehiztari itxurarik. "Hor zalantza ugari sortzen
zaizkit" azaltzen da pantaila gorrian. Kartzela karaoke duina da kristau
gehienentzat. 'Adibidez?' jakin nahi izan du.
Lutxo. "Paperezko hegazkinak" liburuan, besteak beste, gogoeta
xume bat egin gura izan nuen zentsuraren gainean. Erraza da Zentsuraren
kontrako jarrera bat agertzea liburu batean; ez hain erraza, ordea,
eguneroko bizitzan. Eta neure buruari galdetzera behartuta nago, zelan
jokatzen dudan nik egunero, inork eginak eta esanak zentsuratzen ditudan,
zergatik egiten dudan, neure burua zentsuratu ohi dudan. Sarri pentsatzen
dut gaien atzean autodefentsa jarrera bat badagoela, literatura neure
burua babestu behar duen antidoto gisa.
Juanra. Poesia ere horrela ulertuta?
Lutxo. Bai, batez ere poemen inguruan batasun tematiko bat
baldin badago. Azken finean zeren inguruan idatzi nahi duzun da kontua.
Ez diot koherentzia traba denik idazteko. Maitasun poema eder askoak
idatz daitezke burua batere urratu gabe. Agian traba neuk sortua da.
Jarrera kontua da. Berdin gertatzen da elkarrizketa honekin. Banitate
ariketa ez ote den galdetzen dut nire baitan.
'Banitatea handitzeko ariketa...?'. Gure lagun eta lankidearen
ahotsa indargarri heldu zaigu. Avilako harresiak arrakalatu dira.
Biba zu! Galder Perezen esan bat gomutatu dugu: 'Maite eta amesten
dudan guztia jasan dezakeen burua eduki nahi nuke'. Pisuaz ari da,
ez tamainaz. Izorra zaitezte, hau gure momentua da! Pessoa eta Sarri
ari du. Eta eguzkiak kanpoan segitzen duela nabaritzen da.
Lutxo. Eskerrik bestela aurkeztuko diegun Larrabetzukoei! Luis
Berrizbeitiak dio poema batean "poesiaren erresuman banitatea tronura
goratu dela". Neuk ere ikusten dut halako gorakada bat gure inguruan.
Gure sistema literario txikian banitateak bortizkiago jotzen du atean.
Komunitatea txikia izanik, komunikatzeko bideak erraz bihur daitezke
gure aurka.
Juanra. Aurrekora bueltatuz apur bat, neure ibilbide laburrean,
nire ikasbidea ere oso txikia da, eta orduan eskain dezakedana hein
batean ere txikitasun mundu horretatik abiatuko litzateke... interesgarria
izan daiteke hausnarketa txiki bat egiteko. Idazlea sentitzen zara?
Jugatxek, barruko mundu ez-leku atenporal honetako gure lagunak,
arrapostu du inoiz baino gehiago irakurtzen duela, astia horretarako
asmatu omen zuten Jainkoek. Gure lehen irakurle bihurtu dugu, ez dago
zalantzarik. Ez ote garen gaixoa nazkatzen ari. Banatzaileek gorroto
ote diguten. (Madrilgo soto batean gure asteroko gutunak aztertzen
dituen begi nekatuko euskalduna, estutu bat).
Lutxo. Lehen esan dudanez hizkuntza batek bultzatu ninduen
idaztera. Nolabait esateko, ez naiz literaturzaletasunetik abiatu.
Badaude pertsonak gazte-gaztetatik bere burua idazle sumatzen dutenak.
Nire kasuan gehiago da sistema literarioak bihurtu nauela idazle.
Egun batean zeure izena ikusten duzu non edo non, eta onartzen duzu
besterik gabe. Eta ez zaio garrantzirik zertan eman, igual gurean
gehiago nabarmentzen da, ez dakit.
Juanra. Sistemaren barruan daudenek (hedabideak...) ematen
diote. Zeure izena egunkari batean ikusten duzu, idazle zarela...
nik harridura punttu bat sentitzen dut, eta neure buruari galdetzen
diot ea benetan poeta naizen, edo ea benetan idazlea naizen. Edo noiz
kontsideratu behar dut neure burua idazle edo poeta. Poesia idazteagatik
poeta ote naizen. Zalantzan nago. Eta normalean besteek edo lagunek
esaten dizute "zeu idazlea zara...", orduan buruan sartzen zaizu idazlea
zarela, besteek esaten dizutelako, horrela hartzen zaituztelako. Baina
nik uste dut, idazleaz aparte, pertsonak beste bide batzuk jorratzen
dituela, eta nire kasuan beste gauza askok osatzen naute. Nik neuk
neure burua ez dut idazletzat hartzen.
Lutxo. Hor badago kontu bat... Euskararen herrian nabarmenago
gertatzen ei dena. Askotan artista edo idazleak hartzen du benetan
ez duen dimentsio bat. Zenbat aldiz ikusi ditugu euskal herriko kulturgileak
manifestuak sinatzen? Manifestuak sinatu behar dira, jakina, baina
batzuetan gertatzen zaigu artista ezagunagoa dela manifestuak sinatzeagatik
bere lanagatik baino, batez ere idazleen kasuan, herri honetan ez
baita asko euskaraz irakurtzen. Eta manifestuak sinatzea diot, baina
berdin esan dezaket Gabonetako kantak abestea ETBn edo badakit nik!
Gure mundu kultural ttikia (edo ez hain txikia) komunikazio-sistema
txiki batean dago, eta askotan komunikabideak azaltzen zaizkigu desitxuratzen
duten ispiluak bezala. Bestelakoa da, noski, Euskal Herriko erdarazko
komunikabideek sortzen duten desitxuratzea. Horrek izenik ere ez du
merezi.
Mintzalekutik irten eta itxaron-gelara eroan gaituzte berriro,
sendagilerik gabeko Anbulatorio itxura du. Lau emakume daude noiz
sartuko. Lodiak dira albondigak bezala, ezen lur honetan gantza abantaila
baita. 'Idazlearen permanentzia edo iraunkortasuna komunikabideek
ematen diote idazleari ala idazleak berak badu kapazitaterik permanentzia
horretan ibiltzeko?'. Loditasunari dagokion neurriko galdera izan
da.
Lutxo. Komunikabideek eragina dute batez ere egunerokotasunean,
nik uste, salmentetan, erabakigarriak izan daitezke idazle batzuk
nabarmentzeko... eta permanentzian ere lagun dezakete, baina nik uste
dut azkenean idatzitakoak berak ebazten du iraupena. Kalitateak egiten
du. Uste dut euskarazko literaturan badago galbahe eta oreka bat puntu
horretan.
Juanra. Bai, iraupena kalitatez mintzatzen zaigu derrigorrez.
Badaude idazleak kantitateari erreparatzen diotenak, berrogei lan
baino gehiago izan ditzakete, eta erabat ezezagunak izatea permanentzia
horretan, hau da, goi-mailako gizarte literarioan sarturik ez daudenak.
Eta beste batzuk, oso produkzio txiki batekin, bestelako xarma bat
dutelako, edo auskalo zer duten..., horri esker permanenteagoak dira
sisteman besteak baino. Baina inportantea da, azken batean, permanentzia?
Hau da, idazle sentiarazten gaitu horrek?
Lutxo. Hori norberaren banitatearen arabera. Badaude idazle
batzuk oso gauza onak idazten ari direnak, komunikabideetan nabarmentzen
ez direnak (ez bada liburuari lotutako erreferentzietan, eta batzuetan
ezta hori ere), liburuak bermatzen die iraupena euskal literaturan,
baina ez dirudi larregi arduratuta daudenik horrekin. Denetik egon
behar da.
4. Brieva-Bilbo: lepoa 360 gradu
Hamabiak eta laurdenetan orratz luzeak prosa
gailenduko dela adierazi gura du. Poesia joan da pitzaduretan barna.
Presondegi ondoan, inoren lurrean, badago telefono-kabina bat, zaharra,
bakarrik, komunikazioaren eskultura. Gu komunikazioaz ari gara. Telefonoak
jo du bospasei aldiz. Ez gara hurreratu, segapotoak daramatzagu aldean.
Sototik hots egin berri digute, 'zelan gure laguna?´. Telefonoak berriz
ere jo du. 'Eta hemendik aurrera, zer?'
Lutxo. Aurreko baten, Patxi Iturregiren liburu baten aurkezpenean,
Xabier Mendigurenek esan zidan moduan, seme-alabak dauzkagunon produkzioa,
hasiera horretan behinik behin, behera egiten du. Nirea txikia da,
beraz dagoeneko hasia naiz epitafio baten bila. Ez dut sentitzen zer
edo zer urtean behin, bi urtean behin edo bost urtean behin idazteko
beharrik. Denbora luzea daramat idatzi gabe. Banenbilen eta orain
ez nabil. Baina Bilborantz goazenez, eta gose naizenez, bada esango
dut niretzat erronka dela poesia idaztea, poesia idaztea euskaraz.
Juanra. Aurten oso urte oparoa izan da alde askotatik, oso
urte pozgarria, eta azken liburuarekin erabat hustuta geratu naiz,
ez dut uste ezer idatzi dudanik (ideiak eta artikuluak salbu), ez
dut gogorik, lehen esan duzu zeu kanguruen moduan ikusten zenuela
zeure burua, saltoka (*hori elkarrizketatik kanpo geratu da, gartzela
orotan ordaindu beharra dago) igual ni txoriago sentitu naiz, hegan,
inoiz edo pausatu habia egiteko, eta habia horretan poemak idazteko.
Eta uste dut orain hegan nabilela atzera ere, inguratzen nauen paisaiatik
elikatzen eta ikasten.
Txapelokerrek ez gaituzte geldiarazi sasi kontrol batean, baina auto
bat oso hurbil igaro denean altabozetatik entzun dugu euren azken
galdera. 'ETA ZEREN GAINEAN IDATZI?' (tonu nasal berdean egin ere)
Lutxo. Niretzat ez da hain erraza, lehen aipatu dut. Ez naiz
gauza urtero gai bat erabakitzeko. Gustuko dut pentsamendu bat agertzea,
txikiena bada ere. Ez dut hau denbora-pasa huts gisa ulertzen. Azkenaldion
kritikaren gaia dabilkit burutik. Kritika egitean, nor kritikatu behar
dugu? Zeinek dauka lehentasuna? Etsaiak? Arerioak? Maite ditugunak?
Norbera? Denak? Gehienetan nabarmena da kritikak etsaiaren kontra
egiten ditugula. Eta kritika, nik uste, egin behar zaio gehien estimatzen
duzunari. Kritika hori interesatzen zait. Eta ez dakit gurean ezkerrak
jakin duen hori onartzen, jakin dugun onartzen.
Juanra. Uste al duzu txobinismo asko dagoela gure literaturan?
Oso une onean gaudela esaten denean, oso liburu onak plazaratzen direnean?
Lutxo. Ez dut uste. Sisteman idazleak, kritikoak, irakurleak,
komunikabideak eta abar daude. Oreka egokia lortzen da. Ez dut uste
sistema bezala puztuta edo oso puztuta dagoenik. Eta, hala balitz,
hedabideek sortutako oihartzunak eraginda neurri handi batean. Literatura
alde batera, telebista ikusten dut nik horretan lotsabakoen. Endogamia
ikaragarria ibiltzen dute.
Burgos Cabeza de Castilla, ondo bazkaldu dugu, tripakada ederra
Villazopeque-n, bazkaldu dugu ondo baina ez aurretik uste bezain ondo.
Gero eta gertuago gaude, etxera goaz, euskal herria ala euskal hiria
eztabaida arriskutsua iruditzen zaigu, hirietan ez dira auzo guztiak
berdinak, beste batean beharko du. Subijanako iraganbideren parean,
Altubetik 22 kilometrora, sekulako euri-zaparradak harrapatu gaitu.
Zabaldu dugu kartzeleroek Jugatxi erretenitutako paketea, susmagarri
izan liteke... 'Kritikari buruz berba bana'. Gaztela Gartzela, hain
sinplea balitz. Azken enbidoa.
Juanra. Egia da, bestalde, kritika, literatur kritika oso goxoa
dela idazleekin. Sarri, lagunen liburuak kritikatzen dira, txarrak
iritzitakoak ez dira kritikatzen... Eta bai, batzutan lanak puztu
egiten dira, eta globo batean sartu eta bidaiarik altuena egiten dute.
Legalagoak izan behar gara. Ez dakit benetan dakigun behar bezala
neurtzen zelako lanak iristen zaizkigun euskal literaturara. Eta beste
horrenbeste sarirekin... Hausnarketa baten beharrean gaude. Badago
edo egon da basamortu bat busti ez garelako, eta uste dut apur bat
noraezean dabilela gure kritika, nahiz eta bestelako sistemekin oreka
egon, batzuetan hutsune handi bat ikusten dut, hau da, ez da inoiz
ausartzen kontrakoa esatera. Igual ez dagoelako esaterik. Baina sarri
bestelako ahotsen hutsa sumatzen dugu. Eta hori kezkagarria izan daiteke.
Lutxo. Ni lehen kritika politikaz ari nintzen. Hemen joera
handi bat egon da gizarte eta kultura-mugimenduak fagotizatzeko. Ezkerra,
mugimendu legez, orain arte ulertu dugun moduan, nahiko maldan behera
ikusten dut eta neurri baten badu zerikusia harekin. Herri txikia
da hau. Iruditzen zait zeuk literaturarako aipatutako gabezi hori,
hainbat esparrutan ikusi dugula gure herrian. Ezker abertzalearekin
neurri batean edo bestean identifikatutako kulturgile askori asko
kostatu zaio azaleratzea kritika. Begien bistan ditugu orain. Hainbat
modutan ikusten dugu, noiz zuzena, noiz zeharkakoa. Itsasontzia bete
zulo ez dakit, baina zulo ugari ikusten dizkiot nik. Ez nuke esango
bidaiari guztiak kareletik behera salto egiten ari direnik, baina
desbinkulatze bat ikusten dut. Eta, beharbada, aberasgarria izan daiteke.
Ez dakit zer datorkigun eta nola datorkigun, hor daude hamaika eraso
euskara eta euskal kulturari, baina taldekako erantzunak aldikakoak
dira, ez dago mugimendurik, ez dago RRV-rik, nor bere kabuz ari da.
Sortzeko, adierazteko eta komunikatzeko formak aldatzen ari dira.
Jakin behar da hori guztia positibatzen kolektibitateari begira. Eta
geure burua kritikatzen. Hobe beharrez, autokritika ezinbestekoa da,
geure buruari eta maite dugunari. Egurra. Erabiltzen badugu kultura
geuk kritikatzeko, gero jakin behar da egurra hartzen. Erraza da esaten.
5. Bilbo: literatura hiria
Desagertzen ari zara
haize krudelak basamortuetako urratsak
ezabatzen dituen bezala,
urak harturiko
errotuladore beltzez idatziriko poema traketsa bezala,
urteetan zehar arbela zaharrean
idatzirik egon den palindromo hura bezala,
izozmendi erraldoien beldur ihes egiten duen
iparraldeko eguzki dudakor bezala,
arratsaldeko hareatza metalikoak
uraren azken arnasa xurgatzen duen bezala.
Desagertzen ari zara
telebistako marra zuri-beltzen atzeko
irudi higatuen moduan,
zainak zabalduz geroztik, mainontziaren urak
gorritasun ahula daraman moduan,
ikusten ari zaren zerbait sinesten ez duzunean
begiak gogor igurtzi ondoren
airean agertzen diren argi txiki geldiezin haien moduan.
Horrela desagertzen ari zara,
abstrakzio baten zentzua bezala,
denetarako erabiltzen den keinu hutsal hura bezala,
denborak irentsitako kandela baten bizitza bezala,
balak espazioan bezala,
epizentroa lurrikaran bezala,
euria erreka lasaietan bezala,
zirkoak eta trapezistak bezala,
ametsek zaharkituta.
Juanra
Rolan Barthes-ek esan zuen, oraina,
denbora zail hori, angustiaren zati bat baino ez dela,
eta nik azpimarratu ez nuen liburu bateko lerro zahar batean,
Bertol Brech-ek zioen, bizitza arbitrarioki aukeratzen diren
une metaketa bat dela.
Oraina,
ezer itxaroten ez duenaren itxarote gogorra,
angustia eta bizitzaren arbitrariotasuna,
gure eguneroko albistegia osatzen duen publizitate garestia,
gure borondatetik urrun nahi genituzke
destino ekidinezinak.
Juanra
Gau argitan barrandatzen zaitut
Begiok lerro beltzetan aspaldi galdu arren
Itzalez bete da abailgarri
Zeruertza gaur segada dakar
Etsaia daukat zazpietan
Lerro beltzetan galtzen zaitut
Paperek kondenatuak aspaldi fusilatu arren
Bizitzan behera arrain hilak lez
Doaz abioi berriak krask egitera
Etsaia daukat zazpietan
Kondenatuen paperetan fusilatzen zaitut
Gomutatzeko beharrez aspaldi ahantzi arren
Hegan heldu da maisu eskuadrila
Eskolak goitik behera izkiriatuak
Etsaia daukat zazpietan
Beharraren gomutaz ahazten zaitut
Zuganako giltzarria aspaldi paratu arren
Lurretik ikusten zaio
Historiaren sabelari
Burdinezko gurutze santifikatua
Etsaia daukat zazpietan
Giltzarrian paratzen zaitut
Harginaren arrandia aspaldi finitu arren
Tabernarik taberna ari zaigu
Queipo de Llano txikiteoan
Etsaia daukat zazpietan
Arrandiaz finitzen zaitut
Iltzearen dardara aspaldi niganatu arren
Zorna darie gure berbei
Nurembergeko prozesuan
Etsaia daukat zazpietan
Iltzez niganatzen zaitut
Mailuaren jotzea aspaldi isildu arren
Lauaxeta akabatuko duen bertsoa
Merke erosi dugu urriko ferian
Etsaia daukat zazpietan
Eta jotzea aspaldi isildu arren
Mailuz bakarrik maite zaitut
Zazpietan bakarrik maite zaitudala
Etorri naiz gaztigatzera
Etsaia daukat zortzietan
lutxo