Zenbakien
hotsak
Kolosala izango da-n kilkerren bidez
egiten du protagonistak bere bidaia iniziatikoa: ume izatetik heldu
izatera, gerra erreala jolasean sartzetik, gerra gehiago nahi izatetik,
jolasa eta irudimena gerra errealetik ihes egiteko erabiltzera.
Bestalde, honela amaitzen da Edorta Jimenezen "Kilkerren hotsak":
"Artean gau aro ederra zegoen, ilargiaren adar biak elkar ukitu nahirik
bezala ikusten ahal ziren, eta hantxe lotu nintzen. Luzaz. Kilkerrei
adi, 1937ko maiatzean Sollube mendian aditu beharko ziratekeenak, urte
bereko ekainean Gasteizko apaiztegian edo irailean Derioko kanposantuan
legez, haiexek zirelako. Kilkerren hotsak."
Hasieran honela irakurri nuen: kilkerrak, gerra zibilean, heriotzen
lekuko izan ziren, gizakiek eragindako heriotzenak. Solluben, Gasteizen
zein Derion badira belardiak. Aldiz, Uriartek orain, mende amaieran,
entzuten dituenak, ez dira inongo heriotzaren lekuko. Kilkerrei ez zaie
axola giza heriotza, ezta giza bizitza ere. Giza historia tragikoaren
alboan, naturaren hots indiferenteak lirateke kilkerrenak.
Ordea, Gotzon Barandiaranek erakutsi dit kilkerren hotsak fusilenak
ere badirela, tiro egiteko prestatzean. Horrela, hots horiek esangura
osoagoa eta misteriotsuagoa hartuko lukete: gerra ez dela zinez amaitu
adieraziko lukete, besteak beste. Ezin da amaitu: Heraklito Ilunak zioen
gerra dela guztiaren aita eta errege. Eta poeta batek ez dagoela legerik
fundatzailerik gabe. Gure bizi-legea, alabaina, hein handi batean, gerra
zibilak fundatu zuen.
Edozelan ere, kilkerrak baino garrantzitsuagoak dira zenbakiak, pitakorikoen
esanetan bederen.
Eta ematen du badagoela "Soinujolearen semea"ren irakurketa kabalistiko
bat egitea.
-BAT
Benetako Bata, Batasun Aratza, aseguru saltzailea da, Davidi ondo gogoratzeko
tresna, listaria, ikatz-koxkorrarekin, egur pusketa kiskaliarekin eta
tximeletekin, ematen diona. Jainkoren batengan sinesteak ematen duen
babesa galdua dutenek bilatzen omen dute aseguruen ziurtasuna. Listaria
ez da soilik oroimena; gogoeta ere barnebiltzen du. Listariak elkartu
egiten du, uzta bildu, barreiatua Batu. Bizitzaren zati sakabanatuak
elkartzen ditu listariak. Aseguru saltzaileak dakar urrutikoaren hurbiltzea
eta desberdinaren Batzea.
-BI IZANIKO BATA
Bat dugu orobat Don Pedro Galarreta, Lehen amerikanoa, Lehena, Atxagak
azpimarratzen duenez.
Liburuko pertsonaiarik lodiena izateak, eta bere sexualitate ez oso
etiketagarriak, beregaintasun bakarti bat ematen dio, izaera fundatzaile
bat.
Pedro, Petri, harria, harkaitza. Arameoz, "Kaifas". Gaur egun, badugu
Harkaitz izena. Jesusek Pedrori esan zionaren itzulpenik lotuena, hauxe
genuke: "Harkaitz, hi izanen haiz nire Elizaren lehen harkaitza". Olariagaren
eta Asiskoren antzera mintzatzen baitzen Jesukristo. Atxagak ere Don
Pedrori esan diezaioke: "Don Pedro, zure gainean eraikiko dut "Soinujolearen
semea", zu zara ene Bata."
Bestalde, Don Pedro bikote-kide ohi bat da, bikia galdurikoa: biziki
maite zuen anaia galdu zuen; ez da, horrenbestez, ume inozo bat, udaberri
inkontziente bat, baizik eta Bitasuna -kasu honetan, anaiatasuna- sakonki
bizi izan duen eskarmentu handiko hasiera, sufrimendua ezagutzen duenarena.
Eskarmentu horri esker egiten die Obabako kalumniei ezentzuna hain dotore.
Faxistek lehen amerikanoa autoan sartu zuten, hiru maisuekin batera,
hauetako batzuk autoan bertan akabatu eta halako batean "heldu gara.
Kanpora!" oihukatu zioten. Orain hil egin behar dute.
-BI
Gordelekuaren erabileraz gainera karlismoan, Don Pedroren eta bere anaiaren
arteko harremana duzu "Soinujolearen semea" osoaren beste aurrekari
iluna, etorriko den harreman mota baten ezaugarriak aurreratzen dizkiguna.
Izan ere, Bitasun eder bat dugu bertan, hirugarren kaltegarri batek,
hemen hartzak, zapuztua.
Davidek eta Josebak egiten diote Don Pedrori eta bere anaiari aurreneko
oihartzuna. Davidek eta Josebak, baina, ihes egiten diote hartzari eta
Hirutasunari, Elizaren Hirutasun Sainduari zein ETAren Hirutasun dialektikoari,
eta lortzen dute Lauraino iristea.
Lizek eta Sarak osaturiko bikoteari dagokionez, harrizko gnomoaren pasadizoak
Davidi susmarazten dio haien artean maitasuna indartsuagoa dela gorrotoa
baino, eta, beraz, gai izango direla nolabaiteko Lautasuna erdiesteko;
horrexegatik hain zuzen besarkatzen du Davidek Liz hain hunkiturik,
aita-alaben arteko ohiko liskarrak gorabehera.
Bikote-kideak, adiskideak, apaldu egiten du heriotzaren izua eta oinazea.
David beldur da, ebakuntza egin behar diote Visalian, baina aurrena
Mary Annen solasak eta hurrena Josebarenak, Daviden sabeleko kilkerren
kantu urduria isilarazten dute.
Don Pedroren eta bere anaiaren, Daviden eta Lubisen, Daviden eta Josebaren,
Daviden eta Mary Annen arteko harreman ederren ifrentzua Pirpok eta
Txanberlainek osatzen dute, inongo anbiguotasunik gabeko gaiztakeria,
hilketa eta diruzalekeria, amorru ergela, erlijiozko Hirutasunak behar
duenean erabilia eta gero baztertua.
-HIRU
"Soinujolearen semea"ren enigma handienetako bat, Hirutasunaren errotiko
desberdintasunean datza, batetik, geografiari nahasten zaiolarik, eta,
bestetik, denborari, giza kontuei, historiari.
Izan ere, Hiruk erabakitzen du edozein lekuren egitura: altuera, zabalera
eta sakonera. Baina, "Soinujolearen semea"n, gainera, egokia ematen
du paradisuaren oinarri gisa: Iruain eta Three Rivers, Urtza eta Kaweah.
(Edonola ere, Hiruk eraturiko espazio horri laugarren batek ematen dio
zinezko sakontasuna: zuloak Iruainen, hilobiak Three Riversen.)
Aldiz, Hirutasuna oso arriskutsua da giza gorabeherei eta historiari
loturik, mehatxu itzela. Madarikatua da Hiruaren ukitua, galbidean jartzen
du oro, kutsakorra da. AEBak indioen genozidioaren gainean eraiki ziren.
Genozidioa Hirutasun Sainduaren izenean egin zen, besteak beste. Gu
oraindik ez gaituzte erabat garbitu, badabil gurean oraindik zenbaki
dantza pixka bat.
Faxistek Hirutasun Sainduarekin bat egiten dute, Obaban Bia Lau bilaka
dadin eragozteko. Hiru maisuak berehala hiltzen dituzte. Altxamendu
faxistaren protagonistak Obaban hiru dira: Angel, Berlino eta Degrela
koronela. Brunaren pasadizo anbiguoaren protagonista astakirtenen taldea:
Ubanbe, Pantxo eta Sebastian.
Hiru lagunez osaturiko taldeak txarrak izaten dira, Hiruak, esan bezala,
Bikoteari Laukote bilaka dadin eragozten baitio. Bikoteari eraso egiteko
bada beti atezuan hirugarren bat: Don Pedroren anaiaren heriotza eragin
zuen hartza, edo Daviden eta Virginiaren tartean Teresa, edota Virginiaren
senar ausentea, edota Historia. Hirugarrenak maitasun harremanak oztopatzen
ditu: "gure hirugarren gaua" zela azpimarratzen du Davidek, Lubis hilda
agertu zenekoa, David eta Virginia betirako bereiziko zituenekoa.
Begigorriya, Geneviève, Martin eta Teresa: aita hain gaiztoa izanik,
Lau izateak baino ez ditu salbatzen. Aitzitik, Anjel, Carmen eta David,
zintzoagoak diren arren, hiru dira zoritxarrez. Halatan, David amarekin
bikote bat osatzen ahaleginduko da. Baina erreka joko du. Arras da zaila
ama-semeak Lauraino iristea. Hiruk osaturiko familietan, gurasoek eta
ume bakarrak Laugarrena zabaldu behar dute, hau da, Mundua. Hiruren
arteko harremanetan kateatuta geldituz gero, ito egiten dira.
Trikuk, Ramuntxok eta Etxeberriak osaturiko taldeak Toshiro integratu
izan balu, The Beatlesen antzeko komando alai bat eratuko zukeen. Baina
Hiru gelditzen direnez, heavy metal tankerako Hirukote astuna da bilakatzen,
berehala amiltzen baita erruan, traizioan, damuan.
Hirutasun Saindua, tradizionalisten Dios, Patria y Rey, dialektikaren
tesia, antitesia eta sintesia: kontuz gero!
-HUTSA
Bai Don Pedrok eta bai Davidek, Hirutasun Saindutik babestearren, Hutsa
behar dute, alegia, gordelekua. Euskal hitzek ere behar dituzte lurpeko
babesleku sekretuak, zehazki pospolo kutxak.
Karlistadetako erabilera ezezagunaren ostean Eusebiok darabil aurrenekoz
Iruaingo gordelekua, ondoren Don Pedrok, hurrena Davidek -behin entrenamendu
gisa eta ondoren benetako arima-aldaketa bat lortuz-, gero ETAkideak
poliziengandik bertan ostentzen dira, eta azkenik, ETAk zuloa pertsegituak
babesteko erabili beharrean zerga iraultzailea ordaintzen ez duten industrialak
ezkutatzeko darabilenez (Papik Davidi emaniko hitza janda), Davidek
poliziari Iruaingo gordelekuaren berri emango dio, eta akabo Iruaingo
Hutsa.
Dena den, Iruaingoarekin ez dira gordelekuak amaitzen. Davidek euskal
hitzei ere, desagertzeko arriskutik babestearren, gordelekutxoak egingo
dizkie Stonehamen, barrutik husturiko kutxatxo miragarriak.
-ERDIA
Hutsaren babesari esker, Don Pedro itxuraldaturik irten zen, metanoia,
bestelakaturik abiatu zen Frantziarantz, Sadam Husseinen azken irudietako
itxuraz, aurretik Oliver Hardy lodiaren antza zuena, koitadua.
Izan ere, Batetako bat zen Don Pedro, Obabako lehen amerikanoa, nahiz
eta, luzaro azenarioz eta sagarrez elikatu ondoren, Erdi bilakatu zen
ia-ia. Soilik erdi Erdi bilakaturik ihes egin ahal izan zion faxisten
Hiruk ezarritako hesiari.
-ZENBAKI KARDINALA
Juan ez da zenbaki ordinala, baizik eta kardinala. "Cardo", latinez,
erroa da, atearen bisagra. Juanek eramaten ditu Don Pedro eta David
mundu batetik bestera, Juanek irekitzen die Ameriketako atea. Atea gordelekua
da, Hutsa, zuloa, arima-aldaketa alkimikoaren gune magikoa. Gordelekuko
egonaldiak David nor bilakatzen du, eta Don Pedro, berriz, zenaren erdia.
Funtsezko aldaketak gertatzen dira zuloan eta Juan da zuloaren zaindaria.
-LAU
"Lau indartsuago esan zuen gainerako hitzak baino". (325 or.)
Adierazgarria da bai euskaldunok eta bai AEBetako indioek Laua erabil
dezagun unibertsoaren ikur gisa.
Laukote zoragarri bat, Adelak, Sebastian seme nagusiak eta bikiek osatzen
dute.
Esan bezala, bikotea egokia izaten da Lauaren bidean jartzen delarik:
David eta Mary Anne, Joseba eta David. Baina bide hori trabatuta dagoelarik,
zital da bilakatzen: Pirpo eta Txanberlain. Pirporen eta Txanberlainen
beste alderantzizko bat, Lubisek eta Davidek osatzen dute, baita Davidek
eta Josebak ere. Aurreneko bikotea Hiruak zapuzten du. Bigarrenak, aitzitik,
erdiesten du Laua, Bitik Laura igarotzea biologiaz libre baita: David
eta Joseba Bernardo Atxagaz eta "Soinujolearen semea"z erdituz bilakatzen
dira Lau, alegia, artistaz erdituz, batetik, eta, bestetik, Laua paradisuaren
ikur duen artistaren eleberri pitagorikoaz, betiko Lauburu zaharberrituaz.
-SALBUESPENA
Hala ere, onartu beharra dago badirela salbuespenak: Triku, Ramuntxo
eta Etxeberria Carlosekin elkartzen direnean, gaizki doa guztia. Irakurketa
kabalistiko honi eustearren, baina, esan liteke Mamousinekoak ez direla
benetan LAU, baizik eta BAT -Carlos- gehi HIRU -Triku, Ramuntxo eta
Etxeberria. Edozein gisaz, hor daude Alaska hoteleko Berlino, Geneviève,
Teresa eta Martin: lau dira, baina ez oso txukunak.
Honek arazo garrantzitsu baten aurrean jartzen gaitu: zer egin salbuespenekin?
Errealitatea behartu, guk aurretik ezarritako hipotesiekin bat egin
dezan? Ala hipotesi oker horiek baztertu?
Garbi dago: hipotesi oker horiek baztertu.
ANIMALIAK
Horrela, zenbakiak utzi eta animaliengana joko dugu: ile eta haragi
pixka bat badute behintzat. Asko agertzen dira "Soinujolearen semea"n:
Hemingwayren katuak (bere lorategian lurperatzen zituen, Davidek tximeletak
eta euskal hitzak bezala); Lizek ikusmira zabalak baino maiteago dituen
txindurriak eta beste xomorroak; Don Pedro Galarretaren hartzak eta
zapoak (Winnipeg); Daviden zapoak ("eseri, eseri" errepikatzen diotenak,
eta, halako batean, berari ere, enigmatikoki, "Winnipeg"); Don Pedroren
ihesa ahalbidetuko duten behiak, Virginia "la paysanne"ren behiak; Tommy,
Ronnie eta Jimmy (Lizen eta Sararen hamsterrak); Opin, Ubanbe, Pantxo
eta Sebastian mozkortuek hiltzeko asmotan dabiltzan sagua; zaldiak eta
tximeletak, zinez erabakigarriak; Moro asto profanatua; mozoloa eta
bere arnasa-era eme beroa; Virginiaren arratoi txakurra (Oki); Teresaren
txoriak, hiltzeko ezkutatzen direnak; koadernoko gorila; estepako otsoa;
Degrelaren alaba Lubisen ustez oiloa; Pantxoren, Sebastianen eta bikien
amuarrainak eta ezkailuak; Davidek hildako txolarrea; Adrianen krokodiloak;
Pantxok itotako libelulak; Osakako txoria, beti Osakara itzultzen dena;
Davidi ametsetan agertzen zaizkion arrain abisalak, amarekin eta Lubisekin
batera; Kaweah lakuan dabilen txalupako chihuahua, tente, salbamendu-txalekoa
soinean ("this is America!")...
Baita kilkerrak ere, hain garrantzitsuak gerra zibilari buruzko euskal
literaturan.
"Soinujolearen semea"-n, alde batetik, euskarak egiten ditu kilkerren
hotsak. Davidek Mary Anni diotso osaba Juan eta bera bi kilker bakarti
direla Amerikako lur zabalean, eta kilkerren soinu hori hegoak astintzean
egiten dutela. "Begira ez zaudenean, hegoak atera eta k eta r horiekin
hasten gara."
Bestetik, amaieran ere agertzen dira kilkerrak. Davidi hil ala biziko
ebakuntzaren aurreko izuak eta ezinegonak sentiarazten dizkio sabelean
kilkerrak.
Iraun nahiak oztopoak sentitzen dituenean hasten dira kilkerrak kantari:
euskara, ebakuntza larria. Bizitzaren aienea da, heriotzaren mehatxuaren
aurrean. Euskal hitzek, hala ere, badute oraindik irtenbide bat Stonehamen:
gordelekuetan, hilobietan, ezkutatu, Don Pedro eta David bezala. Behin
gizakiak babesteko balio izan zuen Iruaingo zuloa desagertu ostean,
Davidek poliziari haren berri eman baitzion, Davidek berak Stonehamen
zulotxo babesleak egiten ditu, baina oraingoan euskararen kilker-hitzak
gorde eta iraunarazteko.
Halaber, kilkerrek errealitatearen krudela adierazten dute, edozein
kontakizunak edertu egiten duen errealitatearena, heriotzarantz garamatzana.
David hiltzera doa, Don Pedro bezala. Auto barruan doa, gauez. Honez
gero lagun batzuk hil dizkiote. Halako batean, badaki, autoa gelditu
eta kanpora aterako dute: "zure txanda!". Oso nabarmen adituko dira
orduan ere kilkerren hotsak.
markos
zapiain
|