Faxista
zintzoaren bila
Ia guztiok diogu gerra ez dugula maite; hala ere,
inoiz ez da desagertzen. Halatan, erabateko gaurkotasuna dute Heraklito
Ilunak Kristo aurreko VI. Mendean idatzitako berba hauek:
"Pólemos pánton men patér esti, pánton de basileús, kai tous men
theoùs èdeikse tous de anthrópous, tous men doúlous epoíese tous de
eleuthérous".
Geure euskarara itzulirik: "gerra da guztiaren aita eta errege; batzuk
Jainko gisa erakusten ditu, besteak gizaki gisa; esklabu egiten ditu
batzuk eta libre besteak."
Poetak zioenez, ez dago kanturik musarik gabe, ezta legerik ere fundatzailerik
gabe. Gure bizi-legea, hein batean, gerra zibilak fundatu zuen.
1-Atxagak, Dantek bezala, Virgilio hartzen du maiz gidari, batez
ere nekazari zoriontsuen izaera eta bizimodua margotzeko orduan.
Baina Virgilioren beste alde bat nabarmentzen da gerra zibilaz aritu
diren euskal narrazioak aztertuta, "Soinujolearen semea" bera, "Errautsen
distira", "Gorde nazazu lurpean", "Kilkerren hotsak", "Kolosala izango
da": Eneasen figura, sutan den bere etxetik ihesi, aitaren edo arbasoaren
zama arrekonkon daramala. Virgiliok Eneas egin baitzuen Europaren fundatzaile,
eta artez igarri zuen europarra funtsean etxea kiskalita erbesteratu
beharra duen gizaki mota dela.
Bestalde, gerra zibilari buruzko horrenbeste literatura orain bertan
piztea (orduko hainbeste hildako azaleratzearekin batera, Larrabetzuko
txaboletan orduko obusak zapartatzeaz batera) txiripa hutsa dela uste
izateko buru osasuntsuegia izan behar da. Jende arruntaren artean, berriz,
ezkorrek tabua aipatzeak zigorra ekarriko duela usteko dute. Aitzitik,
baikor batzuek uste dugu izugarrikeria haiek azkenik berbetan ipintzeak
sendabidean gaudela adierazten duela.
Edonola ere, garbi dago askoz ere luzeagoak direla gerra-osteak gerrak
berak baino eta zenbait belaunaldi eta literatura franko behar dela
mendekutik, gorrototik, paranoiatik eta oinazetik askatzen hasteko,
bizkarra nahita edo nahi gabe okertu zigun arbasoaren astuna ondorengoei
ez pasatzeko; ez nahita, baina, batez ere, ez nahi gabe.
2-Berriki, bihotz bakartien klubak, bbk-k, hitzaldi sorta bat antolatu
du gerra zibilaz Larrabetzun. Jose Angel Meaurio lankideari komentatu
nion. Letxuak eta ilarrak biltzen ari ginen Institutuko baratzetik.
Meaurio: deitura batean bost bokalak. Izenetan ez da hain bitxia: Aurelio,
Eulogia, Eufrasio.
Kontatu zidan ama jatorriz asturiarra duela, Villaviciosa ingurukoa.
Amaren aita bertako baserritar bat zen, gogor lan eginez baserri txukuna
jasotakoa. Baina sindikalista ere bazen, UGTko "enlace sindical" delakoa.
Gerra zibila hasi bezain laster, Villaviciosako apaizak salatu eta baserritarra
eta bere seme nagusia, hemezortzi urtekoa, horman fusilatu zituzten.
Alargunak (Meaurioren ama) eta bere ahizpek ahal bezala ihes egin eta
erromesaldi anker bati ekin zioten, gose bezain miseria. Bermeora iritsi
eta bertan gelditu ziren.
Ez ziren berriro Villaviciosara itzuli, harik eta orain dela lau urte
Meaurioren izebetako bat haurtzaroko baserria zertan zen ikustearekin
tematu zen arte.
Baserrian bazen norbait bizitzen. Hurbildu eta... apaiz salatzailea!
Izeba bat garrasika hasi zen "putakume nazkante alena, akabatuko haut!";
beste izeba batek nekez oratu eta "utzi kaka-gizon hori, berehala hilko
da, doala putzu gorrira" esanda bakean uzteko konbentzitu eta hona itzuli
ziren.
Horra bi milagarren urtean bermeotar bati gertatua.
Gerraren ondorio psikologikoak gainditzen hasi ahal izateko, aurretik
bidegabekeria asko zuzendu beharra dago. Francok izendaturiko Estatu
Buru batenganako menpekotasun derrigortuak ez du batere laguntzen.
3-Guk dakigula, faxistek ez dute gerra zibilari buruzko eleberririk
idatzi euskaraz. Eta euskal eleberrigileek, eta oro har gerra galdu
zutenek, eta galtzaileen ondorengook, ezin dugu imajinatu ere egin,
oraingoz behintzat, pertsonaia bat: faxista zintzoa. (Nekez, emakume
faxista.) Gerrari buruzko euskal eleberrietan ageri dira, bai, soldadu
faxista ulerkorrak, "azken batean bi aldeetakoak antzekoak gara" eta
esanez, baina hiztegien definizioen araberako faxista zintzorik ez dago
euskal literaturan. Faxista zintzo posibleak zurruntzen eta mututzen
gaitu, ezinezkoa zaigu. Ez bere burua zintzotzat duen faxista (Carrero
Blancok bere burua zintzotzat zuela aise onar daiteke), baizik eta idazleak
berak zintzotzat hartuko duen faxista, eleberrigile euskaldunaren identifikazioa
eta arnasa bereganatuko duen faxista.
Horrek ere gerra ez dela amaitu adierazten du, zauriei zornea dariela
oraindik.
4-Gerra zibilari buruzko eleberriek gurean erlijioa zein sakonki dagoen
sustraiturik erakusten dute.
Nola da posible, haatik, hain oinarri gaixoti eta ahulak dituen erlijio
batek, alegia, erlijio kristauak, Euskal Herriari eta mundu osoari hainbeste
eragitea, kristautasunaren izenean lagun hurkoa akabatzea?
Egia bada ere giza talde ia guztiek asmatu dutela kontsolatzeko eta
poza adierazteko bide erlijiosoren bat, bista da bide horiek oso desberdinak
eta arbitrarioak direla, eta gurean nagusi den erlijioa bederen, psikiatrek
azpimarratu dutenez, erokeria mota zenbaitekin arras estu dagoela loturik:
zikin jaio gara Adanen bekatuaren ondorioz, ezin kitatuzko zor bat dugu
Jainkoarengana, Jainkoaren seme Gizon eginak bere burua sakrifikatu
zuen gu asko maite gaituelako...
Halako ikuspuntuak guztiz bat datoz neurotiko obsesiboen eldarnioekin;
alde bakarra, arrakastatsu suertatu direla.
Bada Bermeoko eroetxean Kristino izeneko ero bat, itxita, lagun ikusezin
bat duela baitio; aldiz, Ibarretxek lasai asko aldarrikatzen du telebistan
"ziur naiz une honetan nire aitona, hilda dagoena, begira daukadala";
eta inori ez zaio bururatzen eroetxean ixtea, Ajuriaenean baino ez.
Ordea, bai formari eta bai edukiari dagokionez, oso antzekoak dira baieztapen
biok. Bigarrena, baina, gizarteak eta agintariek bere egin dute eta
lehena ez.
Bere dogmen hauskortasuna gainditzearren, Elizak, mendeetan zehar, jendearen
arima beste inork ez bezala erabiltzen ikasi du. "Kilkerren hotsak"eko
Elenak, gerra zibilaz ari dela, Jainkoa bi aldeetan dagoela dio; beraz,
ez batean ez bestean. Jainkoa agian ez. Baina Eliza bai, Eliza bi aldeetan
egon zen, eta beraz bai batean eta bai bestean. Agintari politikoek
ume-moko inuzenteak dirudite jendeak "ama" dei diezaion lortu duen Elizaren
alboan, bere interesen aldeko amarrukeriak eta azpijokoak asmatzeko
orduan bederen.
Apika, eldarnio kristaua gizabanakoaren barne muinetara mugatzeak ere,
norbanakoaren nahimenaren esku uztea, gizarte auzietatik baztertuz,
gerra zibiletik urrutiratuko gintuzke. Zentzun berriaren adierazpen
ez litzateke Ibarretxe eroetxean sartzea, baina bai behin burujabe izatean
Vaticanok dioenari muzin egitea eutanasiarena bezalako auzietan.
markos
zapiain
|