Zentsuararen
historia I
Zentsurak
arrasto nabarmenak utzi ditu historian. Zentsoreen artaziek utzitako
orbainetan erraz antzeman daiteke agintariek pentsalari eta adierazpide
libreei emandako tratua.
Gure mendebaldeko historian, zentsurari buruzko lehenengo aipamenak
kristo aurreko 399 urtekoak dira. Urte hartan, Atenaseko asanbladak,
Socrates hiltzera kondenatu zuen biraogilea izatearren eta adingabekoak
galbideratzearren.
Erromatarrek ere, Errepublika eta ordura arteko eskubide zibilak desegin
eta enperadoreen gutizietara oinperatu zuten adierazpen askatasuna.
Augustok Ponto Euxinora deportatu zuen Ovidio Ars Amandi idazteagatik.
Caligulak Odisea debekatu zuen grekoen pentsaera demokratiko sustatzen
zuelakoan.
Erdi Aroan, juduen aldeko testuak, fedegabekoak edo Dante Alighieri
lako autorearen De Monarchia jendaurrean eta plaza beteetan erretzen
zituzten. Okerrenak gerora etorri ziren, inprenta asmatzearekin batera.
Biblia izan zen zentsurak gehien jazarri zuen obra. VI. mendean, Justiniano
enperadoreak bibliaren itzulpen grekoa eta latinoa baino ez erabiltzeko
agindua eman zuen ( Setenta eta Vulgata). Baina inprentarekin batera
eta Erreformak proposatutako aldaketen eraginez, biblia Europako bertako
hainbat hizkuntzetara itzuli zen. Itzulpen horietako hebreeratik eta
arameera zaharretik egin ziren eta orduko papisten iritziz, hori arrazoi
nahikoa zen heretikotzat epaitzeko. Dena den eta garaiko mapa geoerlijioso
nahaspilatuaren ondorioz, Valladoliden heretikoa zena Maguncian onargarria
zen eta alderantziz. Askok bizia ere galdu zuten erlijioaren inguruko
berbaldi zorrotzak egiteagatik, horien artean, XVI. mendeko pentsalari
eta teologo argienetakoa izan zen Miguel Servet tuterarra. Geografoa
eta goi-mailako sendagilea izan zen. Gai askori buruzko lanak idatzi
zituen eta odolak birikiei esker egiten duen ibilbidea deszifratu zuen.
Entzutetsuak izan ziren Calvino Ginebrako abade tiranoarekin izandako
eztabaida teologikoak. Calvinok ezin izan zien Serveten argudioei erantzun
sinesgarririk eman. Erabat haserre eta Servetek Christianismo restitutio
idatzi zuela jakinik, Calvinok heretikotzat salatu zuen. Ginebrako agintariek
kasu egin, tortura latzak jasanarazi eta erre egin zuten Miguel Servet.
Calvinista eta euskalduna izan zen Joannes Leizarragakoa, Biblia euskarara
itzuli zuelakoan ezaguna. Izan ere, Bezkoitzeko abadeak , Joanna Albret
Nafarroako erreginaren aginduz, Testamentu Berria itzuli zuen, ez biblia.
Testu horren eta beste batzuen itzulpenen bitartez, menpekoak sinesmen
erreformistara bildu gura izan zituen.
Leizarragarenak izan ziren euskara batzeko lehen ahaleginak. Koldo Mitxelenaren
arabera, sasoi hartako euskara kulteranismoaren eta arkaismo fonetiko
eta morfologikoaren putzuan itoegi zegoen. Horrez gain, protestantismoak
ez zuen hegoaldeko Europan sustraitzerik lortu eta Leizarragaren asmoa
bere horretan geratu zen. Egia esan, Nafarroako erreginek harreman handia
izan zuten literaturarekin. Joanna Albretekoaren ama izan zen Margarita
Nafarroakoak, literaturaren aldeko hainbat egitasmo burutu zituen eta
eragina Europa osoan igarri zen.
Rotterdameko Erasmok makina bat gutun bidali zizkion arren, Nafarroako
erreginak ez zituen egundo erantzun; euskarazko lehen testu inprimatua
atera zuen François Rabelaisek Tiers Livre eskaini zion eta horrela
eskertu zion Sorbonako teologia fakultateak Gargantua eta Pantagruel
gaitzetsitakoan emandako babesa.; Antoine Le Maçonek Dekameroia obraren
frantsesezko itzulpena eskaini zion… Heptameroia lanaren argitalpenak
egin zuen Margarita Europan. Lan horretan, Bocaccioren Dekameroia hartan
lez, elkarri erantsitako istorio lotsagabeak biltzen dira eta horregatik,
garaiko elizaren pentsalari eta kritikoek baztertu egin zuten lizunegia
eta sinesmen katolikoarentzat arriskutsuegia zelakoan.
Erreformaren eta Kontra-erreformaren arteko liskarrak bibliako testuen
ingurukoak izan ziren. XVI. mendetik aurrera, borroka horien eraginez,
Europa erdia Erromaren eta espainiako erregetzaren pentsamenduaren itzalpean
geratu zen. Zentsura izan zen bi pentsamendu etsaion oinarriak zabaltzeko
oztopo erabiliena. Bibliako testuak kritikatzea arriskutsuegia zenez,
literatura izan zen iritziak azaltzeko kadira. Baina zentsoreen hatzaparrak
luzeak ziren eta literatura-lan askok ondorioak pairatu zituzten. Ingalaterran,
esaterako, John Clelanden Fanny Hill debekatu zuten baita Shakespeareren
alter egoa omen zen Chrisotpher Marlowek itzulitako Ovidioren Elegiak
liburua. Ez zen Shakespeareri debekatu zioten liburu bakarra, Lear Erregea
ezaguna ere ezin izan zuen beranduago arte argitaratu. Gauza bera gertatu
zitzaion John Miltonen Eikonoklastes lanari. Obra horretan erregeen
eskubide jainkotiarren zilegitasuna zalantzan jarri zuen eta urte batzuk
lehenago ateratako Aeropagiticaren auzian sostengua eman zioten adiskide
batzuengatik izan ez balitz, hil egingo zuten. Aeropagitica, Licensin
Act aginduaren aurka atera zuen Miltonek. Licensing Act horren arabera,
edozein lan argitaratzeko agintarien baimena behar zen. Argitaratzen
ziren lanen gaineko jarraipen eta neurri estuek XIX. mendera arte iraun
zuten. Neurri horien artean zeuden koroa ingelesak bibliaren egile-eskubideak
kudeatzea edo euren ustez erlijioarentzat, eleiza anglikanoarentzat
edota koroarentzat iraingarriak ziren liburuak inportatu ezina.
Bibliaren inguruko etekinak kudeatzen zituztenen artean Cambridge eta
Oxfordeko unibertsitateak zeuden. Orduko agintariek oso zorrotz jokatu
zuten dotrina anglikanoaren aurkako idatziak argitaratu zituztenen aurka.
Hori gertatu zitzaien Biblia zitala izenez 1631. urtean argitaratu zituztenei.
Inprimatzaileek huts txikia egin zuten baina zigorra itzela handia izan
zen. Zazpigarren Aginduari ez berba eranstea ahaztu zitzaien eta argitalpenean
lapurtuko duzu azaldu zen. Noski, gogor zigortu zituzten. Ingalaterrako
kontrol, neurri eta zigorren politika askozaz krudelagoa izan zen Ameriketako
kolonietan. Irakurri bestela Nathaniel Hawthornek idatzitako Letra Eskarlata
liburua. Hawthorne Salemekoa bertakoa izateaz gain, XVII. mendean izandako
ustezko sorginen kontrako epaile baten ondorengoa izan zen. Arthur Millerrek
ere Salemgo sorginak liburuan, emakume horiek jasandako gehiegikeriak
kontatu zituen. Baina ez hori bakarrik. Gaiaz baliatu eta Joe Mac Carthy
senatariak eta Ricahr Nixon gaizkile eta presidenteak burututako "sorginen
ehiza" famatua gogor gaitzetsi zuen. Berrogei urteren buruan, Arthur
Millerren pentsaera erabat aldatu dela dirudi. Izan ere, Euskal Herrira
etorri zenean, duela zenbait urte, berak eta Derek Walcott poetak, Roque
Dalton Salvadorreko poeta iraultzaileak "euskalduntasunaren aurkako
agiri garbiak" izendatuko zukeena sinatu zuten.
Baina utz dezagun Miller eta itzul gaitezen Ameriketako kolonia ingelesen
sasoira. Mayflower ontziak eramandako erlijiozale itsuekin batera, jaioterrian
ez zituzten aukeren xerka joandako asko zeuden, Ameriketako bertako
bizilagunen pentsura egingo zituzten dirutzen xerka joandakoak gehienak.
Irabazi horien karietara sortu ziren Ameriketako kolonien independentziaren
aldeko iritziak eta oinarriak. Zentsurak, ostera, atoan eraiki zuen
ideiotatik babesteko hezia eta lehenengo errepublikaren aitzindarietakoa
izan zen Thomas Jeffersonen Amerika britanikoaren eskubideen azterketaren
aurkibidea debekatu egin zuen. Zoritxarrez, Ingalaterrak Ameriketara
eramandako arau eta pentsaera estu bezain inposatzailearen zantzoak
ez dira gaurdaino desagertu. 1798an, John Adamsek, independentzia lortu
zuen AEBeko presidenteak, Sedition Act legea ezarri zuen. Lege horren
arabera, gobernuaren, kongresuaren eta presidentearen jokaera kritikatzen
zuenak kartzela-zigor gogorrak jasoko zituen. Jeffersonek berak gogorazi
behar izan zion Adamsi AEBeko konstituzioaren lehen emendakinak adierazpen
askatasuna bermatzen zuela eta, horrenbestez, Sedition Act konstituzioaren
aurkakoa zela.
Bitartean, Europan, eliza katolikoak ( zentsurak) lau mendetan iraungo
zuen zitalkeria egin zuen: liburu debekatuen aurkibidea. Baina horri
buruz hurrengo batean berba egingo dugu.
Iñaki
Berazategi
|