Eskenatoki
gainean ari garenok behin eta berriro gure lanbideari buruzko galderak
egiten dizkiogu gure buruari. Sortzaileak izan bagara, baina zer da
sortzen dugun hori? Ametsetako mundua, inguratzen gaituena edota desio
duguna irudikatzen dugu. Eta nola? Zer gara gu? Zenbait galderak erantzunik
ez badu ere, norbaitekin konpartitzeko beharra sentitu dut. Bidean Antzerkiola
Imajinarioko kide den Ander Lipusekin topo egin dut. Lepotik heldu eta
nire kezkak azaldu dizkiot.
irudia
nino monero |
Poesia
hain da handi eta pertsonak hain gara txiki
GOTZONE
LASA: Zuena, fabrika bat da, Antzerkila Imajinarioa. Niri behin zuzendari
batek aktoreak ez duela makina izan behar esan zidan.
ANDER LIPUS: Nork esaten du hori? Kar, kar, kar. Bob Willsonek
esaten zuen aktorea zenbat eta makinagoa izan hobeto dela, bere lana
hobeto exekutatuko baitu. Makinari bere neurria hartu behar zaiola
uste dut. Azken batean, gu ere engranaje biologiko bat besterik ez
gara. Interesgarriena eta politena mekanika horri poetika bat bilatzea
da gero. Bizitza osoko bilaketa da hori, poesia hain baita handia
eta pertsonak hain txikiak.
GOTZONE LASA: Pentsatu eta sentitzen duen makina da beraz aktorea?
ANDER LIPUS: Bai. Egun baietz esan dezakegu, gure agendak begiratuta
guztiz mekanizatuta aurkitzen baititugu. Neurri baten exekutibo hutsak
gara. Dena dela, makina baino gehiago mekanika bat osatzen dugula
uste dut eta, gero, horri poetika bat jartzen diogula eta baita politika,
etika, filosofia eta abar ere. Nahi eta nahiez kaosetik gatozela onartu
behar dugu eta hori kontrolatzeko mekanika batzuk sortu ditugu. Makina
kontzepturik arruntenean ez du inork nahi izaten. Hortik nahiko aldenduta
egon izaten nahi dugu denok.
GOTZONE LASA: Zuena benetako ola da, antzerkiak erabiltzen dituen
makinaria guztia biltzen baituzue.
ANDER LIPUS: Diziplina ezberdinei guk dramaturgia esaten diegu
ere. Gure lana draman gauzatzen baita, arte dramatikoan. Bere bilakaeran
dramaturgia ezberdinek osatzen duten fabrika dugu zorionez. Aktoreek
arima bat jartzen badute ere, musikak bere sentimendua, espiritualtasuna
eta arima jartzen dio, argiak, jantziak, makillajea eta espazio eszenikoak
bezala. Osotasun finko eta bitxia dugu. Antzerki talde gutxik izan
ohi dute aukera hori.
GOTZONE LASA: Nola gauzatzen da guztien arteko sormen lana
gero?
ANDER LIPUS: Lehenengo ideia edo intuizioa batek jartzen du
eta ideia horretatik mekanismo guztiak elkarrekin lantzen hasten gara.
Talde teknikoa eta artistikoa osatuta dagoenean, denok batera sortzen
dugu corpus bakar bat har dezan lanak.
GOTZONE LASA: Hitz egitea esperimentatzea bada ere, zer egiten
duzue gehiago berba edo dramaren esperimentazioa?
ANDER LIPUS: Euskal Herrian zoritxarrez ez dago esperimentatzeko
azpiegiturarik. Egin ahala esperimentatzen da eta hitz egin, hitz
egiten da. Baina pentsamenduan zuk bilatu nahi dituzun gauzak sortu
edo lortzen dira. Batzutan lortzen ez badira ere, hori da bidea.
GOTZONE LASA: Azpiegiturak aipatu dituzula aipa dezagun Bilbo;
zuek Mina espazioan sortuak zarete eta hura itxi zuela udalak. Orain
Bilboeszena ireki berri du. Antzerkiari azpiegiturak jarri behar al
zaizkio edo antzerkilariek aurkitu behar ote dituzte?
ANDER LIPUS: Gure azpiegiturak guk sortutakoak dira. Diru publikoaren
laguntzak, minimoak izan arren, batzutan ondo daude eta beste batzutan
ez. Kontzientziazio kontu bat dela uste dut, ez artistena soilik,
baita instituzio zein ikuslegoarena ere. Azpiegitura nahikorik ez
dago, antzerki aretorik ez dago... Bilbo erreferentziatzat harturik
gure errealitatean konprobatzen da hori. Gure antzezlanak normalean
kanpoan estreinatu behar izaten ditugu, Durangon adibidez. Bilbon
La Fundición daukagu, dinamika zehatz bat jarraitzen duena eta oso
ondo dago, Arriagak beste dinamika bat dauka, Bilborock-ek beste bat
eta kitto, ez dago besterik. Sarritan baina, gure apustuak, gure obrak,
formatu horietatik kanpo geratzen dira. Bestetik ikerketarako azpiegiturarik
ez dagoela nabarmenduko nuke ere. Baina ezin gara esperoan egon. Guk
gure aldetik sortu ditugu eta sortzen ari gara. Irailean Orduñan egingo
dugu stagea adibide bat da. Gauzak faltan eta soberan daude beti eta
horrela izango da beti ere.
GOTZONE LASA: Fitola Balba Karpuki Tui. Zer da?
ANDER LIPUS: Ezer ez eta aldi berean, antzezlanean esaten denez,
inoiz esan diren hitzik politenak dira. Laster Pamielak argitaratu
behar duen Joen Gerediagaren poemak dira eta gu eszenara eramatera
ausartu gara. Gure bihotz zati bat ere bada, bi milagarren urteko
negua sarri aipatzen baita hor. Beste bi lanetan ere erreferentzia
hori dago, "Mundopolsky, erreboltaren ziaboga" eta "Yuri Sam" lanetan.
Euskaraz jorratua egonik euskaldunoi gar berezia ematen digu horrek.
Poesiaren bitartez ahalik eta xumeen agertu nahi izan dugu. Poesia
oso intimoa da eta lan honekin beraz, biluztu gara. Gure lotsa aurpegiak
erakutsi ditugu. Gure orain arteko antzerkiak beti bestea bilatzen
baitu, maskara eta espresionismoa bezalako kontzeptuak hor daude.
Baina bapatean hortik jaitsi eta poemok gure biluztasun guztiarekin
erakutsi ditugu.
GOTZONE LASA: Eta nola sentitu zinen?
ANDER LIPUS: Lotsaz. Ez nekien nor zen gauzak kontatzen zituena
Ander Lipus edo Iñigo. Oso urduri geunden. Poesia, ostia... Poesia,
poesia da! Hitz potoloak dira.
GOTZONE LASA: Eta oso intimoa.
ANDER LIPUS: Oso intimoa, bai. Guk gure lan guztietan gauzarik
intimoenak kontatzen ditugu baina metaforaz estalita. Esate baterako
"Erico Monroe ez da berriz espektadore izango, ni agian bai" esaldia.
Beste batzuk aldiz zera esango zuten: "Erico Monroe gure antzerki
lagun bat izan zen eta 2000 urteko neguan moto istripu batez hil egin
zen" . Horrekin poesia egitea nahiago dugu guk. Hor dago ezberdintasuna,
estalki bat jartzen diogula. Gure intimitate guztiak agerian daude
beraz. Yuri Samen istorioa esaterako erreala bada ere epikoa egiten
dugu eta unibertsala bihurtzen da, ez da intimoa egiten. Orain badirudi
bakoitzaren miseriak kontatzeko joera dagoela etika kontraetika bihurtuz.
GOTZONE LASA: Zer galdu eta zer aurkitu duzu Asian?
ANDER LIPUS: Galdu inozentzia agian, edo hobe esanda ignorantzia.
Dena irabazten dela uste dut. Indian ikasitakoak tresnak estetikoak
dira. Ez dut sekula Katakalia egingo, baina hori eginik badakit nire
gorputzean txikitatik jasotako zenbait energia daudela eta horiek
berreskuratzen ari naiz orain. Pilotariaren keinua adibidez. Nik beti
frontoian jolastu izan dut eta mugimendu horiek estilizatzen baditut,
Tai Chi hutsa da. Azken finean, kanpora zoan barrura begiratzeko hango
dantzak hemengoen antzekoa dira; flamenkoa eta Arratiako jota bat
bezala, forman baino ez dira aldatzen, beste tenpo bat dute, erritmo,
estiloa... Klima ezberdina da. Besteak errespetatzen ikasten duzunean
zure burua errespetatzen ikasten duzu. Katakalia nim ez dut erakusten,
Indian ikasi beharrekoa da. Hara joan zaitezke, inguratzen zaituen
gizartearekin asper eginda. Baina horrenbeste dira hemen ere aldatzeko
gauzak... Hangoa handiago eta zailagoa da.
GOTZONE LASA: Eta aldatzeko dagoen gauza guzti horrekin zer eginik
ba ote dauka antzerkiak?
ANDER LIPUS: Horrentzat erantzunik polit eta sinesgarriena
"Ritos" gure azken proiektua da. Antzerkiak benetan zer esan asko
daukala agerian geratzen da, baita gizarte mailan ere. Dena dela,
nahikoa da munduak zu aldatzen ez bazaitu. Ionescok zioen moduan ez
gaitezen hipopotamo bihurtu, ez zaitez automata gurpil hori izan,
zentzu gabeko makina... Nik aldatzen ibili nahi izaten dut beti eta
hori da garrantzitsuena. "Minutu bakarra" egiten nuenean antzerkia
jateko egiten nuela esaten nuen eta zortea baldin badut mundua aldatzeko.
Erreferente dadaista zen hura, lehengo abangoardietatik ateratako
esaldi bat. Gerora aldatu eta antzerkia mundua aldatzeko egiten dut
eta zorte izanez gero jateko egiten dudala esaten nuen. Orain? Ez
dakit non nagoen. Orain zorionez jan, jaten dut eta ez dut mundua
aldatu nahi, mundua etengabe zu aldatzen ari baita. Periferiak-en
Bergerrek esaten zuen bezala, kolpeak ematen egon behar gara etengabe.
Bestela bizitzak zu aldatzen zaitu. Betiko dinamiketan ez sartzeko
adorea, energia eta indarra edukitzea asko da. Bizitzaren analisi
eta ikuspuntu kritikoa beharrezkoa da. Bizitzan antzerkiaren bitartez
ikasi ahal izan dudana hori da. Antzerkiak oraindik zentzua daukala
sinesten dut eta horrek aurrera egiten bultzatzen nau. Egiten dudan
honetan sinesten dut. Argentinan adibidez, ni euskaraz ari nintzela,
neska mexikar bat negarrez ikustea itzela da eta hori ez dit inork
kenduko, nire askatasuna da; munduan dagoen gauzarik onena da hori.
GOTZONE LASA: Orduak emango nituzke zurekin berbetan, baina hodeiek
amets berrietara eraman nahi naute. Bera agur esateko zenbait hitz
esango dizut eta burura datorkizuna esaidazu.
Esate
baterako, ardoa:
GOTZONE LASA: Olivettia
GOTZONE
LASA. Saxofoia.
GOTZONE LASA: Otoitza.
GOTZONE
LASA. Minutua
GOTZONE LASA: Emango al zenidake musu?
|
ANDER
LIPUS: Ignatiusen pertsonaia.
ANDER LIPUS: Hasiera.
ANDER
LIPUS: Erretiroa.
ANDER LIPUS: Neure ama.
ANDER
LIPUS: Bakarra.
|
|