1975.urtean jaio zen Jon Gerediaga Bilbon. Ama lekitxarra eta aita bilbotarra
ditu. Nerabezaroan zenbait irakasleen eraginez poesia idazten hasi zen.
Antzerkia idaztea Lipus eta bere lehengusu eta Antzerkiolako kide den
Alexi zor die.
1997an Mina espazioan Ander Lipus ezagutu eta bertan sortu zen gaur
egungo Antzerkiola Imajinarioa. "8 olivetti poetiko" izan zen taldearen
lehenengo lana eta Jon, beste zazpi autorerekin batera, testuaren sormenean
aritu zen. Gerora "Mundopolsky, erreboltaren ziaboga" Unai Garaterekin
eta "La Niña que sueña lunas y también se mea en la cama" Peru C. Sabanekin
idatzi ditu besteak beste. Antzerkiola Imajinarioren lan guztien dramagintzan
parte hartu izan du Jonen luma eta bihotzak.
"Fitola balba karpuki tui" bere lehengo poesia liburua argitaratu berri
du Pamielak. Jonekin Bilboko alde zaharrean pintxo batzuk jan eta sagardoa
edaten aritu ginen, liburua kalera atera aurretik.
|
|
|
GP: Idazlearen irudia bakardadearena izan ohi da, etxean, lanparatxoaren
ondoan... Baina zuk taldean lan egin eta idazteko ohitura duzu.
JG: Bai, hautsontzia, kar, kar. Biak nahasten ditut. Poesia idaztea
gauza bat da eta beste bat antzerkia. Poesiarako gustukoa dut bakarrik
egotea, normala denez. Gehienetan nire gelan idazten badut ere, tabernetan
idazten dut askotan ere, mendian... Baina guk antzerkia idazteko beste
modu bat daukagu. Mendebaldeko antzerki tradizionalean, Shakespearek
esaterako, ez dakit non idatziko zuen. Imajina dezagun bere etxetik
obraren libretoa idatzita zeramala eta hortik ez duela inork ukituko.
Guk egiten duguna talde lana da. Denek parte hartzen dugu entseiuetan
eta han gertatutakoaren arabera idazten dugu gero. Taldeko guztiek
esandakoa kontutan hartzen dugu, prozesuan agertu eta aurkitu den
oro kontutan edukiz. Pixkanaka-pixkanaka sortzen da testua beraz.
Horregatik esan ohi dut ez dudala Antzerkiolako aktore jakin batentzat
edo batzuentzat testua idazten; haiekin batera idazten dut, gu guztionak
dira testuak. Nik borobilduko badut ere 15 lagunen artean egindako
lanaren azken emaitza da. Talde lana izugarri baloratzen dut, pertsonen
artekoa. Profesionalki lan egiten dugu, noski, baina giza harremanak
profesionalizatzea ez nuke inola ere nahi. Ez dut uste hori gertatuko
denik, aspalditik baitator harremana eta laguntasuna. Hori gertatzekotan
utziko nukeela imajinatzen dut. Oteizaren hitzak bezala: "no confundir
la vocación responsable de ser con el oficio funcionario de vivir."
GP: Nola gauzatzen da zuen arteko elkarlana idazketa lantzeko?
JG: Lagunak izatea ezinbestekoa da, askotan esan behar izaten baitzaio
"idatzi duzun hori kaka bat da". Konfidantzarik ez badago nik ezin
diot ezer esan eta baita kontrakoa ere. Gu orain elkarrizketa hau
egiten ari garen bezala gauzatzen da elkarlan hori, berba eginez.
Taberna batean rona eta zigarroen kearekin hitz egiten hasi eta hortik
abiatuko dugu gero obra izango denaren elkarlana. Antzerkian azken
batean, elkarrizketak sortzen ditugu. Orduan nola ez dugu antzerkia
bi lagunen arteko benetako elkarrizketa batetik abiatuta sortuko?
GP: Pertsonaiak dira elkarrizketan parte hartzen dutenak. Nola
sortzen dituzue zuen pertsonaiak?
JG: Obraren arabera izan ohi da. Elkarlanaz ari gara berriz ere. Adibidez,
Lipusek dio "Niunavena" pertsonaia, ninfomana eta jonkia. Bi hitz
soilik. Edo "Friederic" erromantikoa eta alemaniarra. Bi hitzekin
nahikoa da pertsonaia sortzeko. Beste guztia hortik abiatuta dator.
Beste adibide bat: Mundopolsky. Mundo pailazoa eta troskista dela
esan nuen nik. Unaik pailazoa eta troskista baldin bada, depresiboa
izan behar zuela gehitu zuen. Edo atzo, adibidez, telebista ikusten
geundela Mandaranpun izena zuen Nepaleko soldadu bat agertu zen. "Aurrevoire"
obran erabiliko dugu ziurrenik; edo Yuri Sam Kuban ezagutu genuen
emakumezko antzerkilari baten izena da. Neskak beti esaten zuen "no
fácil, pero tampoco difícil". Bere etxera eraman gintuen... Yuri Sam,
oso izen polita iruditu, apuntatu eta bi urte beranduago Yuri Sam
izena duen pertsonaia jaiotzen da. Pertsonaiaren zirriborroa sortzen
dugu eta gero detaile txiki gehiago agertuz, pertsonaia sortzen doa.
Pertsonai zehatz baten arketipoa sortzea lortu duzunean bere kabuz
hitz egiteko gai izango da. Pailazo troskista eta depresibo baten
inguruan ia ez duzu idatzi beharrik; horrek bere bizitza eta istorioa
ia egina dauka.
GP: Zure lanetan itxaropentsua den izaera grisa agertu ohi da.
JG: Gurekin lan egiten duen PCs de colores taldeko argiztapen teknikari
batek Yuri Sam aurrenekoz ikusi zuenean esan zuen: "Cagüendios, a
estos de la FTI parece que les han pegado de críos." Kar, kar. Printzipioz
ez da egia. Kar, kar. Baina denok jakin badakigu gauzak tragikoak
edo komikoak direla. Bizitza tragikoa eta komikoa da. Gu naturalismotik
ihesean gabiltza, baina azkenean tragikomedia egiten dugu beti. Bizitza
hori da. Orduan naturalistak baino naturalistagoak gara agian. Beste
egunean, Kantorren bideo bat ikusten geundela tragiko eta komiko hitzak
aipatzen zituen. Dena komedia bada bizitzaren zentzua galtzen da,
hunkitu beharra baitago ere. Gauza bat besterik gabe barre egitea
da, inkontzienteki, ederto dagoela ere; baina oso bestelakoa da, barre
egiten ari zarela jakitea, horretaz ohartzea, jabetzea. Tragedia eta
komedia nahastea gauzarik errealistena da. Imajinariotik abiatzen
gara beti, gauza groteskoak eginez askotan, baina bizitzaren nahiko
zentzu errealistarekin azkenean.
GP: Zure lanen beste osagaietako bat haurtzaroa gogorarazten du.
JG. Imajinarioa lantzen duzun momentutik sinbolo nagusiak ziurrenik
txikitan jasotako eta entzundakoak dira. Informazio guzti hori hazten
goazenean ateratzen dira ere. Guztiak ume izan gara, amankomuneko
zenbait sinbolo ditugu beraz. Orduan, antzerki imajinarioa egitean
ikusleari iristeko, komunean dugun sinbologia sakon horiek erabili
behar dira. Haurtzaroa oso adibide argia da. Beste egunean Ruper Ordorikak
kontzertu baten esan zuen: (Ruper imitatuz esaten ditu hitzok) "akordatzen
naiz kolegioan, Ordorika a la pizarra!". Egia da! Denok entzun dugu
hori, Gerediaga arbelara! Edo ikastolako kantak, (abestuz) "txiki,
txiki, txikia..." Horrek hunkitzen nau. Denok daukagu hori gordeta.
Belaunaldi bakoitza ezberdina bada ere, haurtzaroak amankomumeko gauza
asko eta sakonak ditu. Erlijioak bezala. Ni kristaua ez naiz. Baina
amama esate baterako, oso katolikoa eta lekittarra, mezara maiz zihoan,
errosarioa errezatzen zuen irratian... Oso sinbologia sakonak dira
guzti horiek eta erabili behar dira benetako antzerki hori ikusleak
besaulkietatik mugi erazteko. Errespetuz beti, badaezpada... Kar,
kar.
GP: Poesian estali gabe erakusten al dituzu gauzak?
JG. Nik esango nuke antzerkia idazten dudanean literatura gehiago
egiten dudala eta poesian ez horrenbeste; literatura da ere. Poesiarekin
literatura egiten da ere, noski, hitzekin jolastea baita. Baina autentikoagoa
dela esango nuke, ez dago horrenbeste fikziorik poesian...
GP. Poesiarekin biluzten zara.
JG. Bai, hori da. Antzerkian pertsonaiak sortzen dituzu. Baina gero
ere pertsonai horiei hitz egin erazteko barruan dituzun gauzak ateratzen
dituzu beti. Mundopolskyrako adibidez Parisen ezagutu nuen txiletar
troskista bat erabili nuen. Trena galdu nuela gogoan daukat eta bere
etxera gaua pasatzera joateko gonbitea egin zidan. Gau osoa berbetan
eman genuen, oso rollo ona sortu zen... Orduan hori gogoratu eta erabili
nuen, baina beti fikzio gehiago erantsiz. Egoera imajinario batetik
abiatuta sortu behar duzun pertsonaia da. Baina poesian zu zeu zara
hitz egiten ari dena.
GP. Poesia antzerkia baino lehenago idazten hasi bazinen ere, orain
arte ez duzu kanpora atera. Horregatik izan al da, norbera kanpora
ateratzea zein erakustea zailagoa izan daitekeelako?
JG: Aukera sortu delak, besterik gabe. Hasieran ez nuen literaturaren
kontua horrenbeste planteatzen. Pessoak esaten duen bezala bakarrik
egoteko nire modua delako idazten nuen hasiera batean. Hemezortzi
urterekin kontura eman nintzen nire libretatxoarekin, nire boligrafoarekin
eta jatxis harritxo batekin Lekeitioko San Juanen, bakarrik egonez,
tabernetan baino zoriontsuagoa nintzela. Beste batzutan danborra eramaten
nezakeen... Baina hura zen nire plana, horrela pasatzen nuen ondo.
Orduan, zertarako joango nintzen tabernetara? Orain tabernak deskubritu
ditut berriro eta tabernetan zoriontsuagoa naiz... Bakarrik egoteko
modu hori eta existitzen zarela konturatzeko momentua beharrezkoa
da zure existentziarekin konektatzeko. Horretarako bakardadean idazten
egotea itzela da. Hasiera batean idazten nituen hitzak, lehenengo
hitzak, gerorako geratu behar zirenak zirela uste nuen eta egon hor
daude denak, libretan gordeta. Antzerkia idazten hasi nintzenean testua
asko errepasatu behar da. Egia da ere, gaur poesia ez dudala hasieran
zegoen bezala uzten sekula santan. Mila aldiz errepasatzen duzu ere.
Gauza bat galtzen duzun modu berean beste bat irabazten duzu.
GP. Dena dela hasiera batean idatzitakoa nolabait hor geratuko
da beti, abiapuntua baita.
JG. Bai, eztanda edo puzker baten modukoa da. Horri gero forma emango
diozu.
GP. Leku askotan ibilia zara eta guzti horiek zure sormen lanetan
garrantzia badute ere.
JG. Lekuak baino gehiago bertan ezagutu dudan jendea dela esango nuke.
Orain Portugalen egon gara ikasleekin. Bisitaldi gidatu ezberdinak
egin ditugu eta guztietan gudak, elizak, erregeak eta abar dira protagonista.
Nik horretarako ez dut bidaiatzen. Ni Estanbulen banago Mezkita urdina
ikusi nahi dut, baina ni hunkitzen nauena ez da lekua bera, bertan
belaunikatuta daude milaka lagunak baizik; edo taberna baten ezagutu
dudan turkiarra. Niri gizakia interesatzen zait. Eliza bat ere gizakiak
sortutako produktua den heinean eta horren atzean dagoen jendea...
Nik bidaiatzen dudanean ez dut hain gogoko eliza eta jauregietara
joatea. Taberna zein kaleetan ibiltzea nahiago izaten dut. Horregatik
bakarrik bidaiatzea nahiago dut jende asko eta oso bitxia ezagutzen
baituzu. Hori pertsona moduan hazteko balio du, erreferentzia gehiago
izateko... Konturatzen bazara jende asko geto batean bizi da, marjinatuena
edo elite bat izan daiteke, baina hortik kanpo ez dute gehiagorik
ezagutzen, burua oso itxita dute, aurreritzi mordoa... Gure adineko
asko agian ez dute sekula santan beltz batekin edo marokoar batekin
hitz egin eta hori oso larria da... Bilbon pila bat daude! Edo kalean
"La Calle" saltzen edo baloi batekin jolasten aurki dezakezun pertsona
interesgarri asko dago kriston bizitza dutenak. Guzti hori jasotzea
oso aberasgarria da. Ez diot idazteko soilik, bizitzeko baizik, hori
baita garrantzitsuena.
GP. Pertsonak, norbanako gizakiak dira zuri interesatzen zaizkizunak
edo gizateria talde modura?
JG: Gizateria baita, baina gizakia batez ere. Pertsona bakoitzaren
atzetik dagoen historia oso interesgarria da, denok pertsonaiak baikara.
Handik eta hemendik hartzen baduzu... Antzerki imajinarioa? Joe, imajinarioa...
Kaleko jendea aukeratuz soilik gauzarik groteskoena edo barregarriena
sortu dezakezu, serioena, poetikoena...
GP. Fikzioa errealitatetik abiatutakoa da beraz?
JG. Amets bat erreala da, baita delirio bat ere, nik esan dezaket.
Delirioa nire buruak sortu zuen; ez zen martitzarrik etorri hori esatera.
Nire buruak sortutakoa izan zen eta hori, beraz, erreala da. Gure
buruak sortutako irudiak errealak dira eta errealitate paraleloak
daude. Baina errealitateak dira. Fikzioa leku askotatik dator eta
ez dakit zein den ahaltsuena, biak ahaltsuak dira.
GP. Koadernotxo batekin zoaz toki guztietara?
JG. Bai, koadernotxo batekin idazteko eta agenda batekin ikastolan
lan egiten dudanetik. Lehen koadernotxoa askoz gehiago erabiltzen
nuen, teknologiarekin oso txarra bainaiz. Word erabiltzen ikasi dut
orain eta askoz erosoago dela konturatu naiz! Poemak idazteko ere...
Libretaren erromantizismoa ondo dago, baina ordenagailuan idazten
duzunean gustukoa ez duzun hori momentuan bertan ezabatzen duzu. Libretan
tatxoiekin hasi eta gero ez da ezer ulertzen... Libreta gutxiago erabiltzen
dut. Portatil bat daukat eta berarekin handik hona nabil.
GP. Zure poesia liburua argitara atera behar da aurki. Zer sentitzen
duzu?
JG. Polita da. Aldi berean, beldurrez nabil... Ez baitakit urte bat
barru poema hauekin pozik egongo ote naizen. Oraindik ikusi ez dudanez
gainera, ez dakit zer pentsatu. Hipotesien gainean ari naiz. "8 olivetti
poetiko" argitaratu zenean ilusio handia egin zidan, hura lehenengoa
izan baitzen. Orain poesiarena oso ezberdina da. Egia esan momentuz
eta esku artean ikusi arte behintzat ez dakit zer pentsatu.
GP. Taula gainean zure poesiak ikusi ahal izan dituzu hala ere,
Antzerkiola Imajinarioaren eskutik.
JG: Hori oso, oso polita da. Nire lagunei buruz hitz egiten duten
poemak dira gainera, bai Antzerkiolakoak, zein kanpokoak, neska bati
buruz, nire ama eta haurtzaroari buruzkoak... Hamar pertsona nire
poesien gainean lan egiten ikusten nituenean, ni hunkitzen nau, hain
lan dotorea eginez gainera, Alex nire lehengusua tartean, Lipus eta
Miren antzezle, Aritz zuzendaritza artistikoan, argiztapenean Oier...
Testu bat idazten dudanean hamabost pertsona horren inguruan lanean
aritzeak izugarri hunkitzen nau. Hori ez dago salgai; giza harremanak
dira.
GP. Lanez gainezka zaude orain, ezta?
JG. Bai, Antzerkiolarekin oso gustura ari naiz. Dena dela gauza bat
dramagilea izatea da eta oso bestelakoa antzerki konpainia baten dramagile
izatea. Oso ezberdina da. Ni orain antzerkirako hiru testu ezberdinekin
lanean ari naiz eta bitartean memoriak, proiektuak eta abar idatzi
behar izaten dira ere, hizkuntza instituzionala erabiliz... Azken
hori da gehien erretzen nauena. Baina egin behar da. Testuak idazteko
aukera eduki nahi baduzu eta, are gehiago, testu horiek taularatu
ahal izateko dirua behar da. Horretarako idatzi aspergarri horiek
egitea ezinbestekoa da. Ikastolan ere irakasle nabil eta gustura benetan
ikasleekin.
GP. Zeintzuk dira azken boladan irakurri eta gogoan izango dituzun
liburuak?
JG. Antzerkian Ionescoren "El Rinoceronte" asko atsegin dut. John
Bergerren "Una vez en Europa" eleberria oso polita iruditu zait ere.
Atxagak gomendatu zidan gainera. Ni oso lotsatuta nengoen Atxagarekin
iaz Libornon, Mundopolsky ikustera etorri zenean asko atsegin zuela
esan zigunean; orduan gomendatu zidan liburua. Poesian poeta bat esatea
oso zaila iruditzen zait. Nik poemak atsegin ditut. Pessoa eta Atxagaren
batzuk esate baterako eta bereziki niretzat oso poema potente eta
sakonak dituena Sarrionandia da. Samuel Becketen poema batzuk irakurtzen
ari naiz orain.
GP. Eta musikari dagokionez, abestiak aukeratzen dituzu ere?
JG. Musikarekin ez. Euskal Herriko musikarien artean Ruper Ordorika
aukeratuko nuke. Gaztarotik, oraindik mantentzen dudan afizioa, reggae
da, Bob Marley batez ere... Leonard Cohen oso gustukoa dut ere, bai
hitzak zein bere musika lasaia... Gaur Bregovicen disko bat erosi
dut, begira. Baina ez naiz musikan batere aditua. Nire lagunek musika
arloan analfabeto hutsa naizela esan ohi didate.
GP. Duela gutxi margotzen hasi zara. Nolatan ba?
JG. Arte ederretako ikasle den pisukide berria dugu. Txikitatik kontu
hori izan dut nire amak eta Alexen aitak pintatzen baitute. Margotzea
oso gauza lasaia iruditu izan zait beti, kanpotik ikusita. Orain pisukide
berri honek zerbait erakutsi dit; oihal zuri bat eman zidan, pintura
akrilikoa, merkeagoa baita, eta pintatzen hasi nintzen. Azken bi asteak,
egunean ordu pilo batez, gela txiki batean margotzen ematen ditut
margoz inguratuta... Arropa guztia ere margoz beteta daukat... Egunero
buruan milaka hitzekin bizi naiz eta margotzen nagoenean ez dut ezertan
gehiago pentsatzen beharrik. Aurrean dudan txapuza hori konpontzea
da nire ardura bakarra. Koadro edo oihal berri bat irudiz betetzeko
irrikaz nago.
GP. Antzerkia hitzak badira, baina irudia bada ere.
JG. Bai eta hori da faltan botatzen dudana. Hitzekin erraztasuna badaukat.
Baina Lupisek adibidez irudiak sortzeko arrazoi intuitiboa dauka.
Oso irudi indartsuak sortzen ditu; koadroak, eskulturak dira sortzen
dituena. Berak irudia deskribatzen dit eta nik hitzak eransten dizkiot.
Baina irudi horiek sortzeko erraztasun gehiago edukitzea gustatuko
litzaidake; ez nik zuzentzeko, testua idazterako orduan irudia irudikatzeko
baizik. Baina alferrik dela uste dut. Izan ere akotazioak jartzen
ditudanean kentzen dizkidate... Kar, kar, kar...
|