Miguel Bonassori
elkarrizketa
Miguel Bonassok kazetaritzan egiten du lan 18 urte zituenetik. Campora lehendakariaren aholkularia eta peronisten Prentsa arduraduna, klandestino bizi izan zen 1977ra arte, erbesteratu zen urtea. Triple A-k maiz eraso egin zuen Noticias egunkariaren zuzendaritza lanak egin zituen. La memoria en donde ardía (1992), Recuerdos de la muerte (1994ko Rodolfo Walsh saria testigantza narrazio onenari) eta Diario de un clandestino (2000) idatzi ditu.
«Ez
dut nire burua irudikatzen gure
garaitik
aldenduta dagoen literatura egiten»
Diario de un clandestinon (Klandestino baten egunerokoa,
2000), oraindik Argentinan ohikoa ez den zerbait onartzen duzu, alegia, militante
montoneroa izan zinela.
Miguel Bonasso: Egia da. Kide batzuen deklarazioak entzunda
badirudi ALPIn (Haur paralisiaren aurkako elkartea) militatu zutela, eta ez
borroka iraultzailean parte hartu zutela.
Liburuan Galimberti, Firmenich, Vaca Navaja eta Perdia (montoneroen buruzagi
ohiak) agertzen dira, samurtasunez erretrataturik gainera. Nola ikusten dituzu
gaur egun, gertatuko guztia gertatu eta gero?
M.B.: Nire beste liburu batean, Recuerdos de la muerte (Heriotzaren gaineko
oroitzapenak, 1994), nolabaiteko kritika egin nien. Eta Diario de un clandestino
Montoneroekin hautsi nueneko garaiarekin amaitzen da.
Bai, baina haustura horren arrazoiak ez dira erabat argi azaltzen...
M.B.: Geroz eta elitistagoa zen ikuspegi batekin dute harremana arrazoiok,
herriarengandik geroz eta gehiago urruntzen ari zen ikuspegi geroz eta militarrago
batekin. Liburuan esaten da militatzearen erabakia ez dela egun batetik bestera
hartzen. Izan ere, erabakia lerratze geldo baten ondorio dela esan liteke,
eta lerratze horrek garai bateko presio, baldintzapen eta ezaugarriekin du
zerikusia. Klandestinitatea oinazea gisa islatzen saiatu nintzen. Ez dela
alaitsu eta arinkeriaz hartutako erabakia, baizik eta poliki poliki bizimodu
horretara hurbiltzen zoaz eta ohartu orduko klandestinoa zara. Komaren antzeko
zerbait da, graduak ditu. Une jakin batean oso zaila zen Montoneroekin apurtzea,
nahiz eta ikuspegi erabat ezberdinak izan. Esan nahi da, norberak bere buruari
inposaturiko baldintza morala zela, kideak ez traiziona erabakia. Gainera,
ezin zen gertatzen ari zena ondo aztertu, klandestinitateak norbanakoa giltzapetu,
apurtu eta suntsitu egiten baitu. Nik, adibidez, baita ere klandestino zebilen
eta izugarri miresten nuen Rodolfo Walshekin aurkitzea amets egiten nuen.
Marina argentinarrak eraildako militante eta idazlea zen Walsh. Gauza askori
buruzko galderak pausatu izango nizkioke, bere iritzia jakiteko. Baina ezinezkoa
zen galderok kafetegi batean egitea, eguzkitarako lunetak jantzita zeuden
gizonezkoez beteriko Falcon polizia autoa atean.
Hasieran, Montonerosek herriaren sostengu handia izan zuen. Zer gertatu
zen ondoren, zenbait girotan Montoneros izena aipatze soilak polemika pizteko?
M.B.: Etapa oso zehatzak egon ziren. Jendeak libreki bozkatzearen aldeko borrokan
genbiltzanean onarpen handia genuen. Ez da ahaztu behar garai hartan peronismoa
debekatua zegoela. Triple A eta eskuin muturraren jazarpenari aurre egiteko
asmoz, erantzun militarra eman zenean hasi zen arazoa. Erantzunak politikoa
behar zuen, nahiz eta bizitza eta sufrimendu aldetik garestiagoa aterako zitzaigun.
Hura akats handia izan zen, eltzea elikatu baitzuen. Iraultzaileak inoiz egin
behar ez duena da hurkoak suntsi ditzan elementuak eman. Belaunaldi berriek
garatzeko baliabideak izango dituztela espero dut. Gu susmopean bizi ginen,
gazte izate soilagatik. Uste dut gure borrokak hori gehiagotan ez gertatzeko
balio izan zuela, gure borroka ez zela alferrikakoa izan.
Ordutik, zure ideiak asko aldatu direla uste al duzu?
M.B.: Hirurogeita hamargarren hamarkadan nituen printzipio berak ditut. Gizarte
justuagoa lortzeko, non izakia ez den otso izango izakiarentzat, erabili behar
diren metodo eta instrumentuen inguruko nire ideiak aldatu dira, hori bai.
Ez dut darwinismoan sinesten. Joko sozial eta politikoan, demokrazia erabat
onartu gabeko balorea da oraindik. (...) .
Mintzatu gaitezen literaturaz. Zein da kazetaritza eta fikzioaren arteko lerroa
saihesteko modua?
M.B.: Ez da eskola arazoa. Rodolfo Walshen lankide eta militantzia kide izan
nintzen. Miresmen handia diot Walshi. Kubarekiko lotura estua zuen, arrazoi
askogatik, adibidez, Associated Pressen gutun baten bitartez, Cochinos badiara
joango ziren zizareen entrenamendurako klabea aurkitu zuelako. Rodolfo, egiazko
gertakizunak kontatzeko, eleberri modernoaren teknikak erabili zituen Latinoamerikako
lehen idazle eta kazetaria izan zen, egiazko izen-abizenak zituzten egiazko
pertsonak sartuz. Operación Masacre (Triskantza operazioa) liburuarekin egin
zuen 1957an, Truman Capoteren In cold blood (Odol hotzean) argitaratu baino
zazpi urte lehenago, hain zuzen ere. Izan ere, Capoteren lana hartzen da genero
honen abiapuntu gisa, noski, Walsh argentinarra izaki espainolez idazten baitzuen,
eta beraz iparamerikarrek Kazetaritza Berria deitu zutenaren sortzailetzat
hartzeko ez zuen behar bezainbesteko zabalkundea izan. Baina Walsh izan zen
Kazetaritza Berriaren sortzailea.
Ni genero horrekin hazi nintzen. Recuerdos de la muerte nire lehenengo lana
idatzi nuenean, estilo hori lantzen ahalegindu nintzen, transgresio txiki
bat eginez, gainera, Walshek egingo ez zukeen transgresioa. Horretan ni baino
kalbinistagoa zen eta ez bailitzateke pertsonaien subjektibotasunean sartuko,
eleberrigintzan ohikoa den bezala. Nik, ordea, horixe egin nuen.
Literaturak eta arteak orohar, izugarri sufritu dute tragedia argentinarraren
azken urteotan. Ospea zuten idazleei ere eragin die honek?
M.B.: Hemen, toki guztietan bezala, bi bando daude. Batetik, bando posmodernoa,
literaturaren ikuspegitik zilborrari begira dagoena eta psikologismoaren gatibu
jarraitzen duena, egunerokotasunaren istorio xumean...etb. Nik ez dut esango
"horrek ez du balio", ez bainago hori idatzi eta argitaratzearen aurka, haiek
ikusiko dute.
Haiek dira gure lana gutxiesten saiatzen direnak "oso gaizki idazten dute"
esanez, gure liburuetan etengabeko kezka soziala azaltzen dugula...etb. Gu,
etika eta estetika bereizteko gai ez garenok, inguratzen gaituen mundu honek
hunkiturik bizi garenok, zenbait esparrutan Dickensen Londres eta bere kaleko
haurrak gogora ekar ditzakeen errealitate gordin honek inguratua bizi garenok.
Ez dut nire burua irudikatzen bizitzea egokitu zaigun garaitik aldendurik
dagoen literatura egiten. Ez dut nire burua ikusten XIX mendeko urlia jeneralarekin
gertatzen zena kontatzeko eleberri bat idazten.
Beti izan naiz kontziente narratibaren beharraz, hau da, ezin dugu narratibatik
at dagoen kazetaritzarik egin; kazetaritza egiten dugunean ere istorioak kontatzen
ditugu, eta istoriook irakurlea harrapatu behar dute. Irakurleari egin diezaiokegun
erasorik latzena aspertzea da. Eta horretarako ez dago munduaren gaineko ikuspegia
baztertu beharrik. Ni ez naiz mozorrotzen. Jende guztiak daki iraultzaren
aldekoa naizela oraindik, eta hirurogeita hamargarren hamarkadan gerrillan
borroka egindakoa naizela. Nik ez dut urragoma gainetik pasa, beste batzuek
egin duten legez, ez dut izaera aldatu garai berriotan erosoago bizi ahal
izateko. Lehenagoko pertsona bera izaten jarraitzen dut, astakeri berdinak
esaten ditut eta botereari modu berean egiten diot aurre, zuzenean, baina
jendea aspertu gabe. Irakurle gaztea harrapatzen saiatzen naiz. Gure bizitzaren
tramaren parte diren eta gazteek ezagutzen ez dituzten gauza asko dago, izan
ere. Hor nonbait irakurri dute zer edo zer, baina ez dute esperientzia bizi
izan. Guk, jende hori kokatzeko erantzukizuna dugu, gauzak uler ditzaten elementuak
eman. (...)