Gure ibilbide arestiarraren diseinuan kalez kale eta Bilboko toki ezagunak ezagutzearekin bat, orain orri honetara batu ditugu, toki bakoitzean egin beharreko irakurketak. Gabriel Arestiren poema eta testuak hautatu ditugu, leku bakoitzean irakurtzeko. |
Hemen
oro da garbitasuna
Gabriel Arestiren Bilbao
Gabriel Aresti ez zen , besterik gabe, Bilbon bizi; bizi egin izan zuen Bilbao
Arestik, pozez eta minez, bete-betean. Bilbon zehar burutzen dugun ibilaldi
arestiar honetan, beraz, bizipen horien agerpen zuzena eman nahi dugu, ahal
den neurrian Gabriel Aresti beraren hitz eta idatzietan. Esan eta idatziok bere
lekuan ipini egingo ditugu guk, Bilbon lekutu, haien oihartzuna gugana hel dadin.
Hauxe da, beraz, Gabriel Arestiren Bilbao , gaur aditu dezakegun moduan aurkeztua:
BARROETA ALDAMAR KALEAN JAIO:
1933 urteko urriaren 14an jaio zen Gabriel Aresti, Abandon, Barroeta Aldamar
kaleko 2 zenbakian, 6. solairu-txapitxulan; Ibai ondoko etxea da berau, parean
portuko Aduana zaharraren egoitza duena; ibaiaren bestaldean, berriz, Bilboko
udaletxea du parez-pare, eta bertako zinegotzi monarkizalea izan zen Gabino
Aresti aita, "euskaldun galdua" semearen hitzetan (umetan euskara jakin arren,
gero galdu zuena). Ama, Asun Segurola, Karrantzakoa zen jatorriz.
"Nik hiru urte kunplitu nituenean, Espainian gerra zen. Ni orduan erdalduna
ninzen. Ez beste arrazoirengatik ezpada nire gurasoek, naiz eta euskal apellidukoak
izan, euskeraz ez zekitelako, erdal herri batean jaio ninzelako, Bilbaon, Bizkaiko
hiriburu berrian.
Gizonak asko sufricen du. Baina are gehiago sufricen du haurrak... Gerra batean
bizi den haurrak. Naikoa alimenturik, naikoa elikaturarik ez duen haurrak...
Eta hala genbilzan gu, haur flakoak, lur zihorkatu haretan; ikaca lapurcen genuen;
garia eta ogia ohostucen genuen; tabakoa eta ardoa ebaxten genuen... Lortu genuen
kultura apurra ere, aginka eta ukabilka hartu genuen liburu debekatuetatik.
"(1)
Gerra garaian eta gerraondoan, nortasun bila ari da Gabriel Aresti Bilboko inguru
erdaldunean:
"Euskalerria itsasoaren kontra amiltzen da, jausiera zoro batean, Gipuzkoako
eta Bizkaiko mendietako magaletan billatzen dau abaroa, babesa eta ezkutua.
Itsasoaren olatuetako soñuagaz bertso barriak konpondu gura dituala dirudi.
Eta emen bere, bein batean pobreak eta basatiak izan zirean lur oneitan, atzera
doa. Gure erri euskaldun jatorrak bere, erdalduntzen asi dira, Mungiako kalean,
Durangoko plazan, Gernikako arbolearen pean euskeraz baño erderaz egiten da
sarriago. Eta batez bere BiIbo, uri andi orretan, euskal erriaren etsairik eta
areriorik andienean. Bertan jaio nintzan orain ogetamar urte, aberriaren berbakuntzea
galduta edukan familia batean. Euskalerriaren eriotzearen ezagugarri eta señale
argi eta garbi bat nintzan ni nire ume-denporan. Eta egun batean, amabi urte
nitualarik, nire buruaz lotsatu nintzan, euskaldun motz bat nintzala konturatu
nintzan eta nire buruaz egin nintzan lotsatu. Eta andik liburu-denda batera
joan nintzan, euskal ikaspide edo gramatika on bat erostera.
Beraz oraingo nire berbetea fundamentu andirik bagako gauzea iduritzen bajatzue,
barkatuko nauzue, seguru nago, ez ikusi egingo dozue, orrelan ez dadin ortik
niretzat kalte andirik atera. Euskal erri batean jaio dan personearentzat ezta
euskeraz jakitea oso merezimentu andia, euskeraz jakiteko aleginik bapere egin
ez daualako; geienetan euskeraz dakitelako lotsatu egiten dira, gure berbakuntza
maitagarria gauza itsusi eta motz bat balitz legez, eta ezin-bestean berba egiten
dabe euskeraz, beste erremediorik ez daukatelako. Baña Bilboko erdal errian
jaio dan batentzat ez da ain gauza erraza. Nire etxean inork ez daki euskeraz,
nire gurasoak ez eustien irakatsi .(2)
Azken hitz hauek Ondarroan eskaini zuen hitzaldi batekoak dira; han-hemenka,
hainbat hitzaldi eskaini zuen, zein baino interesgarriago , aurretik oso landuak,
eta oso-osorik idatziak zeramatzanak, eta sarritan, eztabaida bizia sortzen
zutenak; zenbaitetan entzuleetariko batzuk saiatu ziren Aresti isilarazten,
hitzaldiok boikotatuz ; hala gertatu zen, adibidez, Bilboko Santiago Apostol
kolegioko aretoan, edota Baionan eskainian. Arestik modu honetan aldarrikatu
zuen adierazteko askatasuna:
GIZONAREN AHOA Ez
zazue tapa gizonaren ahoa. |
ALBIA, ABANDOREN BIHOTZEAN:
Gabriel Arestiren jaiotetxetik hurbil Albiako plaza dugu, Abandoren bihotzean;
Abandoko errepublika Bilbotik bereizia eta oposatua izan zen historian zehar,
harik eta XX. mendearen hasieran batu ziren arte.
Albiako plazan zeuden Berastegiko Eskolak (orain Justizia-Jauregia egin duten
leku berean); han egin zituen lehen ikasketak, mutil eta neskentzako sarrera
ondo bereziak zituen eskola-etxe handi hartan.
Albian jaioak ziren, halaber, bai Sabino Arana baita Txabi Etxebarrieta, Arestik
berak gogora dakarren legez:
I come to
bury Caesar, not to praise him. Hauk Shakespearen
hitzak dira, Julio Zesarren ehorzketan Marko Antonioren ezpainetan jarri
zizkionak |
Sabino Aranaren jaiotetxea, beraz, auzoan zuen Gabriel Arestik. Aranatarren
etxea 1857 urtean eraiki zuen Sabinoren aitak, Santiago Arana untzigile ezagunak,
Ibañez de Bilbao kalearen orduko 10ean, Albia plazaren albo batean, eta etxe
hartan jaio zen 1865ean Sabino Arana, familia karlista ezagunean; gerora, baina,
Sabin Etxea bezala ezagutuko zena, abertzaletasun jelkidearen sinbolo bilakatu
zen, eta 1898ko urte seinalatuan, manifestazio espainolista bateko partaideek
harrikatu egin zuten Aranatarren etxea; beranduago, Aresti auzoan bizi zelarik,
buruzagi frankistek Sabin Etxea suntsitzea erabaki zuten: etxea birrindu eta
arrasto guztiak gabarra batean sartu eta Kantauri itsasoan desagertatazteko
plana egin zuen Genaro Riestra,Bizkaiko gobernadore zibil falangistak; haren
hurrengoak, Jose Macian Perez gobernadoreak agindu zuen 1960ko abenduan etxearen
suntsipena, eta itsasora ez baina Larraskituko zabortegira jaurti zituen hondakinak
.1960ko urte hartan Meli Estebanekin ezkondu berria zen Gabriel Aresti, eta
bikotea Barroeta Aldamar kalean bizi zen oraindik, gurasoen etxean; auzotik
bizi izan zuen, beraz, Arestik Sabin Etxearen suntsiketa, eta honako poema moldatu
zuen:
DESAGRAVIO ANTE LAS RUINAS DE SABINETXE EN ALBIA I come to
bury Caesar, not to praise him. |
MAZARREDO ZUMARKALEA:
Arestik Bilbo bizi egiten duela esan dugu lehen, eta horren adierazgarri nabarmena
da hiriaren geografiaren irakurketa pertsonalizatua, "Bilbaoko kaleak" poema
honetan eskaintzen diguna:
BILBAOKO KALEAK Bilbaoko
kaleak, |
BILBOKO PINTURAREN MUSEOAREN ONDOAN
behin Arestik bisitatu zuen Museo bera:
C): SOUVENIR
D'ESPAGNE POUR _ MESDEMOISELLES SOLANJE ET HELENA GEREZIAGA Hau da Bilbo, esan zuen gizonak. Kapela zuria zeraman gizonak, eta Hau da Bilbo, esan zuen. Hau da Pinturaren Museoa, esan zenuten. Peut?étre, esan nuen, eztakit Eznenkien. Ta zer? Eznaiz lotsatzen. Zergatik burjesa egonen da museo honetan izenez, laudorioz, (Halako konteak eman zuen pintura hau), pilotuaren eta marineruaren izenak hilobi baten gainean eztaudenean? Zer da hori? Seinalatu zenuten leihotik. Deustuko Eskola. Jesuitena. Ez, hangoa. Egurrezko etxe haek. Ijitoak, esan nuen lotsaturik. Hurrutian entzuten zen trumoia. Grekoa. Goia. (7) |
HARITZA BILBO ERDIAN:
Gizalegekoa zen, beraz, Bilbok ere Gabriel Arestiren ibiliaren arrastoa bere
baitan gordetzea; gazte hil zen poeta bilbotarra,1975ean, 41 urte zituela, Basurtoko
ospitalean; ez zuen berak kale-izenik nahi; bere heriotzaren 10. urtemugan,
haritza eta harria landatu zituen lagun-taldeak betirako oroimenez; haritza,
Gorbeiatik ekarria, eta harrian, poetaren autodefinizio hau:
Irrintzi
gorri batekin estaldu nituen egunaren eta gauaren ate meharrak. Sega zorrotz batekin ebaki nituen pagadiaren azken lukurreriak. Teneza gogor batekin atera nituen debekazaleen aginak. Gero hil nintzen. (8) |
EUSKALDUNA, IBAIARI ETA PORTUARI BEGIRA:
Portu-giroan jaioa Aresti, portu-giroan lortu zuen bere lehen lana, Zorrotzako
Compañia Vasco -Africana deituan, 1956 urtean; Afrikatik ekarritako zuhaitz-enborren
kontrolatzailea zen portuan:
D): ZORROTZAKO
PORTUAN ALDARRIKA |
Portua,Nerbioi ibaiezkerra dira Arestiren eguneroko paisaia orduan, eta begirada
liriko hau luzatzen die:
Mundua ederra
da, |
Edo, bestela, begirada ingurutik bere barrura bideratzen du.
Hibaiek erabaki bat harcen dute: Hemendik. Eta handik ez dira mugituko. Edo handik mugicen dira geldi, edo noizean behin, hasarraturik, azkar, ixasora. Ni, ixaso bat banenduka, nora noan banenki, hibaia baninz... Ai, ene tristea ¡ Nora eta nundik noan ez dakidana...! (11) |
1957 urteko maiatzaren lehenean (franquismoaren pean, San Jose Obrero jaieguna)
ezagutu zuen Gabrielek Melitxu Basurtuko. Ezkondu eta gutxira elkarrekin Basurtora
joan ziren bizitzera:
Iretargi barriak
Eztauko argirik Ez gauberdiko Eguski otzak Berorik Ezta egongo Bizkai maitea Iños penadu Bagarik. Alan diragutsue Gabriel Arestik. |
Melitxu Basurtuko |
Elejabarritik Basurtura, zeru gorria da euskararen ilunabarraren irudi bilbotarra:
Gizonak asko sufricen du. Esan dut lehen. Baina bere amexek konsolacen dute.
Ni ez. Ez naute konsolacen; atormentacen naute.
Egunak oso laburrak dira exera behar den ogi haina ekarceko, eta gauak oso luzeak
deskantsa ez dezakean gizonarencat.
Komentuetako kanpaiak eta zakur ibiltarien zaunkak datoz Elexabarritik Basurtura.
Bilboko zeru gorrian izar bacuk edo hodei pare bat dibujacen dira. Zigarro?punta
batetik berria piztu. Azkenean, gizona ohearen gainean ecaten da, eta milagro
batez lokarcen baldin bada, amex ixusiak ditu. Euskera bere ama dela, eta besartean
duelarik, hil egiten zaiola. Bere anaiak deicen ditu bere lagunzan, eta ez datoz.
(Bateon batek enzuten badu, barre?algara zipriztin batekin eranzuten dio.)
Eta orduan, olerkaria lurretik zuticen da, eta penaz eta ezinbestean, kantacen
ditu berso batzuk, gero, hurrengo biharamunean, ogiaren eta egiaren alde burrukacen
duen bitartean, taigabe kolpeacen dutenak bere kopetan. Lehenengo biak euskeraz,
mundu guztiari adieraziceko ama hilcen zaiola; baina inork ez dio adicen, inork
ez baitaki euskeraz, eta erderaz kantatu behar du; eta hau da, ene lagunak azken
euskaldunaren heriocea, berekin euskeraren izen poetikoak dakarzkiena:
AZKEN
EUSKALDUNAREN HERIOCEA Bi mila urte
eta Zurekin minzaceko
Euzkadi,
madre mía, Mi voz es
un martillo, Tras de,
sobre tu cuerpo Aquellos
que juraron Juraron darte
vida, Un aire
gris se lleva Honeik baitira
euskeraren izen poetikoak: sufrikario eta heriocea, edo erderaz kantatu
dudan bezala, sufrimiento y muerte. |
"Q POEMA LUZEA JURGI OTEIZA ESKULTOREARI" :
Eskaintza hori egin zion Gabriel Arestik 1962an Harri eta Herri liburu gogoangarriaren
barruan , eta Oteitzaren eskulturei begira, horrela zioen Q poemak:
Egia da Oteitzaren
eskultura eztudala nik konprenitzen, baina ni eskolarik gabeko gizon bat naiz, eta hori ezta harritzekoa. Baina Jurgi Oteitzak nire poesia konprenituko du, dudarik gabe, gauza errezagorik ezpaita inoiz gizonaren eskutikan atera. Jurgi Oteitzaren eskultura konprenitzeko bista luzearen behar da, baina nire poesia konprenitzeko ezta behar belarri zorrotzen, agian harek listoentzat eskulpitzen zuelako, eta nik tontoentzat eskribitzen dudalako. Nire poesia oso merkea da, herriaren ahotik hartu nuen debalde, eta debalde ematen diot herriaren belarriari. (14) |
Baina Oteitza Arantzazun zegoen, eta Aresti Bilbon, poema luze hartan horrela
erretratatzen zuen hirian:
Hemen oro
da garbitasuna, langileen andreek beren gizonen izerdiak kentzen baitituzte banko?etxeetako patioetatikan. Egunkari katolikoak ere egiaztiak dira. Hemen eztu inork gezurrikan esaten. Hemen oro da zilegi, baita euzkotar abertzaleen erotasuna ere. Hemen inor ezta konturatzen ekaitz haundia hurbil dagoela... (15) |
PLAZA BERRIA: EUSKALTZAINDIAN :
1957 urteko irailaren 26an, Euskaltzaindiko kide onartu zuten Gabriel Aresti,
23 urte zituela (Erribera kaleko 6an zegoen orduan Euskal Akademiaren egoitza);
deskantsurik gabe ekin zion euskararen alde, baita euskara batua sortzeko ahaleginean.
Atsedenik gabe, baina mugak argi zituen:
MUGAK Ene euskalduntasunak bere mugak ditu: Kontuan har ezazue, zuek, Traukoko eta Oiartzungo Xabier biok, Josepe Luis, Serafin, Joanito. Ene euskalduntasunaren mugak hauk dira: Ifarrean:Justizia. Hegoan:Libertatea. Oestean:Gizonak bizitze noble bat edukitzea (astean bi egunetan jai eta urtean behin sabbotnik). Lestean:Mutilkoek (eta neskatxek) estudiatzeagatik alokairu sufizient bat irabaztea. Eta muga hauk ez dituen euskalduna ez da euskaldun, gizon ez delako. Blasfemio hau neure odolaz firmatzen dut aurtengo lan?jaian Trapaga haranean. (16) |
Eta noizean behin, atsedena hartuz:
ARCHANDARI
BEGIRA (Odoloste frijitua eta tomate freskoa/ afalcen nuen artean). Archanda ikusten dut leihotik eta pensacen dut hilek ez dutela ajola. Biziek bai, haundia. Gure hilak dira eta haien biziak, baina ez dio ajola. Hilei Lurra eman baitdiete, eta biziei kendu. Hogetalau urte honetan egon natzaio mendi horri begira, eta lehen baino carkiago gaude. (17) |
KALE ARTEAN:
KALE ARTEAN askaotik sendejara bilbaon esperanza oso mehar, ilun eta laburra da. (18) |
AREATZA:
Hemen amaitzen dugu ibilaldi arestiarra, Bilbao barrura, zentro-zentrora, erdira
doan bidea da, agora publikoan amaitzen dena. Gabriel Arestik hiriaren eta hiritarron
intrahistoria aurkezten digulako, geure barrura begira egindakoa.
Nor zen Bilbaok plaza erdian urkatu zuen Aiorabide hura?
Nor zen, nor da Ciudad Realeko dukea?. (19)
Azkenean, Bilbaoko plazan urkatu zuten Aiorabide; urkatuarazi zionaren izena
duque de Ciudad Real da, Ciudad Realeko dukea. Zuen artean, modu zaharreko erromantiko
batek pensatuko du: " eta nola diren acerritarrak gurekin aldrebesak eta gorrotagarriak!
Ikusten duzue?, nundik etorri diren gure gaic guztiak? Ciudad Realetik!".
Eta ez. Halakoa ez dadila engana. Halakoa ez dadila tontua izan, zeren Ciudad
Realekoa ez zen Ciudad Realekoa, dukea baizik. Deitura euskotarra zedukan; jaiotetxea
Bizkaian; hickunza naturaltzat, gure euskera; eta akax haundi bat: dirua. Diruagatik
trahizionatu zuen herria. Eta honela hasi zen bipera?kasta hori, suge klase
hori, euskaldun burjes edo aberaxen kasta higuingarria.
Gure leinua galcen doa. Euskera util bat ez dute nahi. Deskomekacen gaituzte.
Agoni-puntu batean gaude.
Euskera harri bat da. Asko maitacen dut euskal harria. Baina euskaldun klase
hori itoginaren parekoa da, eta urteen buruan, mendeen eta mendeen buruan, ur
tantak harria jaten du.
Zerutik erori
gabeko harria, ongi labratua maisu trebe cit trebe eta habil batek landua, oinarri, gilzarri, zimentarria, (adoracen zaitugu), (ez zara eroriko), (mila urte inguru da), (euskaldunen artean), arbolaren ixura emandako harria, ajola gabean landatu hindugun itoginaren azpian, eta ur tantak jan hau. Hi, arbola, euskal harria. |
Herri hau apurtuko nuke, hea horrela itoginaren azpitik salbacen dudan, irudicen
baicait askotan beira fin bat dela, kristal mehe bat, bibolin baten bibrazioak
apurtuko lukeena. Askotan ez dakit zer den nire poesia: mailu bat ala biola
bat. (20)
Bilbo, 2004 otsaila Karmelo Landa
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Erreferentzia guztiak "Gabriel Arestiren Literatur Lanak",
SUSA, 1986, 10 liburukineko bildumatik hartuak dira; beraz, horrela laburtuko
da aipamena: SUSA-(liburu-zenbakia), titulua, orrialdea:
1. SUSA-10, "Artikuluak,hitzaldiak,gutunak", 86 orr.
2. SUSA-10, idem, 42 orr.
3. SUSA-10, idem, 87 orr.
4. SUSA-10,idem, 116 orr.
5. SUSA-5, "Poesia argitaragabea, azken poesia", 136 orr.
6. SUSA-3, "Euskal Harria", 59. orr.
7. SUSA-2, "Harri eta Herri", 15 orr.
8. SUSA-2, idem, 61 orr.
9. SUSA-2, idem, 15 orr.
10. SUSA-2, idem, 143 orr.
11. SUSA-10, "Artikuluak, hitzaldiak, gutunak", 87 orr.
12. SUSA-1, "Lehen Poesia", 50 orr.
13. SUSA-10, "Artikuluak...", 92 orr.
14. SUSA-2, "Harri eta Herri", 109 orr.
15. SUSA-2, idem, 135 orr.
16. SUSA-5, "Poesia argitaragabea..", 14 orr.
17. SUSA-3, "Euskal Harria", 31 orr.
18. SUSA-3, idem, 203 orr.
19. Aiorabide nor zen: 1630-1634 bitartean herri-errebolta indartsuak
gertatu ziren bai Bilbon baita Bizkaiko kostaldeko hainbat herritan, gerora
"Gatzaren errebolta" deitua. Garai hartan, Felipe IV zen Espainian errege, eta
Olivares-eko konde-dukea haren kontseilari nagusia, eta koroa espainiarrak Europan
zituen gerrak medio, zergak igotzeko agindua eman zuten 1630ean, tartean gatzaren
gaineko zerga. Gatza ezinbesteko kontserbatzailea zen orduan, arraina eta okela
gorde ahal izateko, eta beraz, herriko jendearen elikadurarako.Herri-altxamenduak
gertatu ziren, bai nekazarien artean baita hirietako biztanleen artean; Bizkaiko
jauntxoek horretaz baliatuz, Batzar Nagusien kontrola eskuratu nahi izan zuten,
bertako partaideei gaztelera irakurri eta idazteko gauza izatea erreklamatuz,
besteak beste. Herritarrak Gernikako Batzar Nagusien aurrean manifestatu ziren
1631eko irailaren 24an, baita aretoa okupatu ere. Errebolta Bilbora hedatu zenean,
bertako merkatari dirudunak, gertaeren beldurrez, bando-aldaketa egin zuten,
eta "Koroarekin Ituna" proposatuz txostena idatzi zuten Bilboko udaletik, eta
azkenik, 1633 urtean, Bilboko agintariek Koroarekiko obedientzia negoziatu egin
zuten. Hortik aurrera, Madrilgo gorteak errepresio latza bideratu zuen, Ciudad
Realeko dukea erregearen armada-buru bidaliz Bilboko matxinatuen aurka; Juan
Alonso Idiakez zen Ciudad Realeko duke tituluduna, gipuzkoarra, Idiakeztarren
dorre-etxea Zestoan baitzegoen. Bilboko "notableen milizia" antolatu zuten errege-armadaren
laguntzaile, eta 1634ko maiatzaren 23an aguas buruzagi matxinatuak atxilotu
eta urkatu egin zituzten, tartean zirela Aiorabide, Muga, Puente, Lasagabaster
eta Bikaigana hiritarrak.
Orduti hirurehun urte bete zirenean, Bilbok matxinatu erailen aldeko oroikarria
eskatu zion Lucarini eskultore ezagunari eta San Anton elizaren horman jarri
zuten erliebez egindako lana.
20. SUSA-10, "Artikuluak,...", 91.orr.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::