Literaturgintzarako
plataformak
Migel Angel Elkoroberezibar
Larrañaga
(Jakin, 49. zbka. 1988ko urria-abendua)
«Leer,
como todas las demás ocupaciones
propiamente
humanas, es una faena utópica».
José
Ortega y Gasset (1)
«Literaturgintzarako
plataformak» izenburupean hainbat lerro idazteko eskatu zidatenean,
berehala, bi imajina etorri zitzaizkidan burura. Alde batetik
petrolio-plataformak, hau da, petrolioa ateratzeko erabiltzen
diren horiek; eta bestetik, lantzapenerako plataformak, espaziora
koheteak bidaltzeko plataformak, hain zuzen. Eta, nola diren gauzak,
okurrentzia honek badu nolabaiteko zerikusirik tratatu behar dudanarekin.
«Literaturgintza»
eta «plataformak», printzipioz, bi kontzeptu diferente
dira, baina bat egin daitezkeenak, elkartu.
Literaturgintzan
bi alderdi bereiz ditzakegu:
1.
Literatura egin edo sortu aurreko prozesua.
2.
Literatura behin egina eta sortua.
Plataformetan
beste bi:
1.
Literatura sortzeko plataformak. Honelakoak lirateke petrolio-plataformak.
2.
Sortutakoa plazaratzeko plataformak. Lantzapenerako plataformak.
Puntu
hauek kontutan hartuta, bi batuketa-mota egin dezakegu, ene eritziz,
literaturgintza eta plataformen artean: A eta B.
A.
Literatura egin edo sortu aurreko prozesua gehi literatura sortzeko
plataformak (1 gehi 1).
B.
Literatura behin egina eta sortua gehi sortutakoa plazaratzeko
plataformak (2 gehi 2).
A.
Literatura egin edo sortu aurreko prozesua gehi literatura sortzeko
plataformak
Sortu
aurreko prozesu horretan, literatura sortzeko ideia eta asmoak
dira pauso beharrezkoak. Horrela, badugu asmo indibiduala (gehienetan),
eta asmo kolektiboa (gutxitan). Bestalde, literatura sortzeko
plataforma ezberdinak ditugu: a) Indibiduoaren plataforma eta
a') Instituzioen plataforma.
a) Indibiduoaren plataforma: Indibiduoak
bere asmoak gauzatzen ditu. Kolektibitate batek produktu edota
obra literario bat sortzea ez da ohizkoa; normalean, gure euskal
kultura eta gizartean kreazio-lanak bakoitzak bakarka egin izan
ohi ditu, eta ez taldeka, nahiz eta «Taller Literario»ak
egon izan diren.
Sortze-nahi
horren arrazoia edo medioa «Ocio»a izan daiteke, eta
baita «Obsesioa» ere zenbait kasutan. Obsesioari buruz,
honakoa zioen Francisco Solanok Reseña aldizkarian,
Héctor Bianciotti-ren Sin la misericordia de Cristo
obra aztertzerakoan: «Cierta taxonomía literaria
propone dos clases de escritores: los que eligen sus temas y aquellos
que son frecuentados por sus obsesiones. De los primeros es razonable
esperar, en cada nuevo libro, una sorpresa; en cambio, de los
segundos, desertizada la expectativa, sólo cabe al decir
de Borges, «El manejo consabido de unas destrezas, una que
otra ligera variación y hartas repeticiones» (2).
Hortxe
dago gakoa, berrikuntza ala betikoa.
a') Instituzioen plataforma: Zenbait instituzio
eta entitatek eskatzen dio idazleari bere produktua sor dezan.
Hau izan daiteke: Diru truke: «Nec-Ocio»a. Ezer-ezen
truke: Konpromisoagatik, laguntzagatik, kolaborazio gisa...
Interes «kultural» batez subentzionatuz: Diru-laguntzak.
Askotan entitate batzuek derrigorrez zuzendu behar diote diru-kopuru
bat «fondo kultural» bati. Irtenbide bat, adibidez,
literatur lehiaketak izan daitezke. Hauek «Nec-Ocioa»
bihur zitezkeen, Espainian gerta daitekeen bezala, baina Euskal
Herrian ezin dezakegu horrelakorik espero.
Hau
argitu ondoren, bigarren puntura pasatuko gara, guri kasu honetan
gehien interesatzen zaigunera, alegia.
B.
Literatura behin egina eta sortua gehi sortutakoa plazaratzeko
plataformak
Nobelagintza,
ipuingintza, antzerkigintza, poesigintza, bertsogintza eta abarrek
badituzte, bakoitzak bere neurrian eta posibilitateen arabera,
hainbat plataforma fisiko edota euskarri: hala nola liburuetan,
aldizkarietan, fanzinetan, egunkarietan, eszenarioetan, irratietan,
musikan (letra bezala), eta hainbat eta hainbat abarretan ager
daitezke zintzilika. Eta zer esanik ez, gaur egun ditugun aurrerapenei
esker, telebista, bideo eta zinean ere; komikiak eta pintura ere
izan daitezke aitzakia.
Buruan
ditut oraintxe hiru exenplu: bata komikiari buruzkoa, bestea pintura,
eta hirugarrena zinearena.
Antxeta
argitaletxe berriak banatu zuen propaganda-orrian irakur genezakeen:
«Irudiari hitza eman zaionetik arte izatera iritsi da espresamolde
hori. Izan ere, komikia irakurt-arin eta errexa bada ere, guztiz
atsegina irudiari esker, ez da horregatik funtsgabea. Textoak
marrazkiari mamia ekarri dio, funtsa eta sakontasuna. Gisa berean
irudiak hitzari kolorea, eremua eta arintasuna. Komikigintza berriarekin
irudizko literatura sortu egin da!» (3)
Ez dut uste esanak inongo azalpenik behar duenik.
Hurrengo
adibidea, pinturarena genuen. Iazko abuztuan (1987) Zumeta pintoreak
erakusketa bat zabaldu zuenean Zarautzen, ekintza horren esku-programan
Bernardo Atxagak ipuin bat eskaini zion bere lagun pintoreari,
eta bide batez gu guztioi. Honelakoak sarritan gertatu izan dira;
Enseiucarrean aldizkaria ere pinturaz baliatu zen bere
3. alea aurkezteko, Roscubas anaien obra filminetan azalduz (1988ko
apirilean, Bilbon eta Donostian). Ez al dira horiek literatura
aurkezteko beste era batzuk?
Zinearena
berdina izan daiteke, «baina modu desberdinetan», «paperetik
zeluloidera pasatzerakoan», Anjel Lertxundik aitortzen duen
bezala. Honela dio: «Narrazioa eta deskribapena irudietan
daude. Elkarrizketak entzun egiten dira. Sujerentziak elipsia
eta isilunetan daude» (4).
Plataforma
fisiko edo euskarrien benetako pisua bizkarretan eramaten dutenak
pertsonak dira; hobe, pertsona-taldeak. Hiru talde-mota
bereizi nahi nituzke: nolabait deitzearren X, Y eta Z bezala kontsideratuko
ditut.
X
taldea-ren barruan editorialak (batzuk), egunkariak, etab.
sar daitezke. Hauek, gehienetan gertatzen den bezala, egon badaudelako
salbuespenak, printzipioz ez dute produkzio literarioa lehen interesa;
negozioa, bai, merkatua: diru-interesa. Jende edo langilego «mugatua»
dutenak: profesionalak, gehienez.
Y
taldea-ren barruan antzerki-taldeak, musika-taldeak, espektakulu-taldeak,
zenbait aldizkari, etab. sar daitezke. Interes kulturala, alde
batetik, eta ekonomikoa bestetik eduki dezakete abiapuntutzat.
X eta Z taldeen ezaugarriak dituzte askotan, bere nortasuna inoiz
ere galdu gabe, noski. Jende edo langilego «mugatu/mugagabea»
dutenak: profesionalak/amateurrak.
Z
taldea-ren barruan aldizkariak, elkarte kultural batzuk, kultur
mintegiak, mugidak, etab. sar daitezke. Interes kulturala dute
printzipioz abiapuntutzat. Jende edo langilego «mugagabea»
(teorian) dutenak dira: amateurrak.
Emeki-emeki,
bagoaz aztergai izango dugun puntura, Z taldea edo talde informalak
deituko ditugun horietara. Talde hauen artean, aldizkariak izango
dira azterketaren gunea, berak bait dira ordezkari nagusiak.
Hamar
urte hamar urte dira, gehiegitxo beharbada, ondorengo lerro urri
hauetan hitz bihurtzeko; baina saiatuko naiz sintesi ahalik eta
osoena egiten. Badakit hainbat aldizkari eta ekintza-bide bazterretan
utziko ditudala; baina hala eta guztiz ere, ene ustez garrantzitsuenak,
ezagunenak eta eragin handiena sortu duten horiek aztertuko ditut.
Hamar
bider hamar, ehun dira. Begira orain dela 100 urte justu, neri
efemerideak arras gustatzen bait zaizkit, R.M. de Azkuek zuzentzen
zuen astekari elebidun haren lehenengo alearen editorialean zioena.
1888. urteko urtarrila zen, eta Apis astekariaren izena.
Honela
hasten zen: «Apis, la abeja. Será una escentricidad,
será lo que se quiera, pero creemos que a nuestra hoja,
compendio y resumen no de tonterías y bagatelas, sino de
cuanto útil e importante convenga publicar y conservar,
podemos llamarla así: Apis». (...) Eta bukatzen
du: «Ayúdenos los buenos vascongados que son muchos:
ayúdenos todos los católicos, y todos contribuiremos
a dar interés a estas páginas con el fin enunciado,
con el fin de instruir, amenizar y, sobre todo, de moralizar la
lectura, que cuando es liberal, libre-pensadora ó masónica
es desastrosa é infausta en alto grato»
(5).
Bestelako
garaia zen hura, baina hor aipaturiko zenbait printzipiok eta
ideiak luzaroan jarraitu zuten, orain dela ez hainbeste urte arte,
erle langileak erreginaren aurka altxatu ziren arte.
Ehun
zati hamar, hamar. Gera gaitezen, beraz, azken hamarkada honetan,
1975etik 1988a artekoan.
Historia
hau 1975. urtean hasten zaigu, makina bat berrikuntza eta zenbait
libertate ekarriko dizkigun urtean. Newton zientzilaria Donostiako
arbolaperen batetik paseatzen balebil, orduan ere, sagar bat eroriko
litzaioke burura, baina Ustela. Sagarra arretaz begiratuko
luke, arbola ere bai, eta Panpina bat bailitzan eskuetan
laztanduz, Zorion-ekoa luke hala ere espresioa bere aurpegiak.
Etxera heldu bezain laster, kutxa ezkutu batean sartu sagar Ustela,
hamar minututara atera, ez ondokoei erakusteko, ez horixe,
baizik Mermelada egin eta bapo-bapo ase arte jateko. Esaten
dutenez, indigestioz hil eginen litzateke; Ustela izatea,
noski, arrazoia.
Baina
hau ez zaie gertatuko Koldo Izagirre eta Bernardo Atxagari beren
Ustel-ekin (Panpina, Zorion eta Mermelada), nahiz
eta lehen aldizkariaren lehen orrialdean heriotza biren eskelak
agertu («Newton» hipotetiko horren akaboaren proposamena
azken finean).
1975.
urteko urtarrilean K. Izagirre eta B. Atxagak Panpina Ustela
«aldizkari marjinal, sujerikor eta eraberritzailea»
(6) kaleratzen dute. Aldizkari hau benetan
marjinala eta alternatiboa izango da; Ibon Sarasolaren hitzetan,
«Underground» literaturaren hasiera markatuko duena
Euskal Herrian (7). Ondoren,
Zorion Ustela eta Mermelada Ustela aleek jarraituko
diote, 1976. urtean biak. Benetan aipatzekoa da gertaera bat:
Zorion Ustela-n, aipaturiko bi horietaz aparte, idazle
berri bat azaltzen zaigu: Ramon Saizarbitoria. Honek zera ondorioztatuko
du: Bernardo Atxagak Mermelada Ustela-ren ondoren alde
egitea, eta akabo orduan Ustela asuntua. Esan behar, Mermelada
Ustela-n Joxan Elosegik ere parte hartuko duela.
Hiru
ale hauek ateratzea izugarrizko probokazioa izan zen garai hartan;
inongo diru-laguntzarik gabe aldizkari bat sortu eta etengabe
literatura bera errebindikatu zuten. Hori da underground-a,
ia mediorik gabe eta sistemak oinak lotuta eduki arren, bi besoak
luzatu eta maiuskulazko Literatura eskaintzea.
Literatur
ekintza autonomoa izatea nahi zuten, eta agerikoa, gainera. Biziki
ukatzen zuten literatura isila (ezkutua, kajoi barrukoa, herabetiki
gordea...) eta isilerazitakoa (literatur lehiaketen bidez, argitaletxe
eta hainbat aldizkariren bidez idazlanak «hertsiak eta literaturaz
kanpoko estraliterarioak, beraz xederen morroi direlako»
(8). «Isileko poemek poemak izaten diraute,
bainan aiderik gabe, arnasarik gabe, panpina ustelak bilakatzen
dira» (9).
Beren
ustez literatura herriaren boza zen, gizartean gertatzen ziren
aldaketen lagungarri eta dinamika propioa zuena. Baina literaturak
ez luke gizartea bera aldatuko, ezta ere, printzipioz, barne-gertakizunak;
zerbait aldatzekotan, sentsibilitatea izango litzateke. Hitz hauek
indartsu oihukatzen zituzten Ustela-koek. Benetan jarrera
kritikoa azalduko dute garaiko euskal kulturaren panoramaren aurrean,
eszeptizismoa nagusituz literatura konprometituaren aurrean. Dogma
guztien aurka agertu ziren beti, bai gizarte, politika eta erlijioarekiko
«halabeharrezkoen» aurka; argi eta garbi esaten zutenez,
«erlijio guztietatik deskomekatuak izan direnen alde gaude,
eta batez ere beren iritzien kontra komekatzen dituztenen alde»
(10).
Garaiko
eskemak apurtu zituzten, eta jabetzen ziren horretaz: «Geurea,
euskal literaturari astinaldi bortitzak ematea da»
(11).
Ideia
guzti hauek hainbat eta hainbat poema, narrazio, prosa literario
eta editorial-antzekotan azaltzen dira. Idazlanek, ale batetik
bestera, badute aniztasunaren aldetik aldakuntza edo garapenik.
Panpina Ustela-n, bestelakoen artean, 7 narrazio, 6 poema,
eta antzerki-lan bat aurkitzen ditugu. Zorion Ustela-n
3 narrazio, poema bat, antzerki-lanik ez, eta 5 prosa literario/kritika-lan.
Azkenik, Mermelada Ustela-n 5 bat narrazio, 2 poema, antzerki-lanik
ez, eta 12 prosa literario/kritika-lan. Ene ustez, neurri handi
batean, bariazio hauen zergatia hasieran aipatutako idazleen sartu-irtenetan
datza. Baina hala eta guztiz ere, idazlanek seriotasunaren eta
ofizialtasunaren kontrako jarrera bat agertzen dute, informalismoa
izanik beren bandera formala.
1976.
urtean akabo da hautakizun hirukoitz hori, baina ez dira hiru
ale horiek helduko zaigun herentzia bakarra izango: enbor gogor
horrek bi adar aterako ditu, bata Bilbon eta bestea Donostian.
Bernardo Atxaga Bilbora joango da, eta, beste batzuekin batera,
Pott banda eta aldizkaria sortuko du. Donostian, berriz,
Koldo lzagirre eta Ramon Saizarbitoriak Oh! Euzkadi.
Bi
aldizkari hauekin literatura heterodoxoan sartuko gara buru-belarri.
Bi aldizkari diferente izango dira, baina literatura marjinal
batean kokatuak biak. Patri Urkizuk honela ikusten zuen giro hura:
«Literatur marjinal batetan, gurean adibidez, guk ez dugu
pentsatzen marjinatuak gu garenik, gu geure buruaren zentroa baikara.
Madrilekoentzat berriz gu kasu marjinal batzu gara, baina guretzat
haiek dira marjinalak, geu geure zentroa gara. Eta geure zentro
honetan linea ortodoxa agintzen duten pertsona horietatik baztertzen
den endea izango litzateke nolabait zentro heterodoxoa. Beste
modu batez esateko, literatur heterodoxoa batzuk ortodoxotzat
jotzen duten bidetik ateratzen den literatura izango litzateke.
Gure kasoan, adibidez, Pott eta Oh! Euzkadi gure
arteko elemendu heterodoxoak izango lirateke»
(12).
1978.
urtean «Pott banda» sortzen da Bilbon. Hasierako partaideak,
Manu Ertzila, Joan Juaristi, Jimi (Joxe Mari Iturralde), Bernardo
Atxaga, Ruper Ordorika eta Joseba Sarrionandia ziren. Banda honek
Pott aldizkaria kaleratuko du, sei aletan oinarritua eta
hiru urteko iraupenez (1978-1980). Aldizkariaren ale bakoitzak
izen bat darama: Pott bandaren berriemailea, Pott bandaren
blaga, Pott bandaren braga, Pott bandaren praka, Pott bandaren
plaga, eta, azkenik, ale munstroa izan zena, kalitatezkoa
eta itxura ezin hobeagokoa: Pott tropikala.
Patri
Urkizuk zioen bezala, «Pott banda»koek ez dituzte inoiz
beren buruak marjinaltzat jotzen, nahiz eta kanpotik ikusita horrelakoak
diren. Beren hiru urtetako martxa ikusi ondoren, zera argitzen
dute Pott tropikala-n: «Ez gara, sarritan leporatu
diguten arren, talde arraro bat, joera eta irizpide marjinalak
defendatzeko jaio dena, eta izatekotan zer, munduko beste edozein
lekutan edozein pertsonak lan literarioa aurrera ateratzeko egingo
lukeena eginez ari den talde bat gara. Behin eta berriro diogu:
kazeta hau literaturgintza normalaren dinamikan dago. Eta berau
marjinala eta anormala bada Pello Kirten baratzan, ez da inola
ere gure kulpa, edo gure errua, horixe bakarrik falta litzateke,
ez jaunak, baratza da anormala eta ez gu»
(13). Pott-ekoak beren buruen zentrua direnez,
ez dituzte beren buruak anormal eta marjinaltzat jotzen; perspektiba-kontua.
Argi
dago: «Pott banda»koek literaturaren kontzepzio eta
estilo literario berri bat estreinatuko dute.
Literaturaren kontzepzioaren aldetik, zera
azpimarratu beharko genuke: Ustela-ren ideiari jarraituz,
literatura ekintza autonomo bezala ulertuko dute, autonomia hori
azken puntuetaraino indartuz: «Ez gaude inori serbitzeko,
geure buruak argitzeko baino» (14).
Bide horretatik, editoreak kritikatuko dituzte: «Eskritoreak
editoreak behar ditu, baina gozotasun batekin, eta ez odolkiak
bailiren, inongo kriteriorik gabe» (15).
Beste zeregin bat ere beharrezkoa iruditzen zaie: «Gure lana
ezik, beharra atzematen dugun falazia oro desmentitzea eta egia
oro baieztatzea da» (16).
Horien
ustez, literaturak presio politikoetatik libre egon behar du.
Ideologia politiko guztiak baztertu egiten dituzte literaturan
aritzerakoan; konpromiso politikorik gabeko literatura sortzen
dute, beraz: «Pott banda»koen lau deklaraziok planteamendu
hau argituko digute: 1) «Ideologiatik eskemetara, hauetatik
hitz pare soil batzuetara, hara hor askoren desarroilo mentala»
(17). 2) «Guk badakigu zenbait alderdi
politikok baino jende gehiago bilduko genukeela inoiz mitinen
bat egingo bagenu, baina frogak ematen ibiltzea ahuleziaren seinale
denez, patxadaz gelditzen gara etxean»
(18). 3) «Eskubikoek zein ezkerrekoek
ez digute hazkurerik ere egiten» (19).
4) «Politika subnormalitatearen formatzat hartzen dugunez
gero, boikota egiten digute herri honetako iraultzaileek (eta
dakizuenez, herri honetan ia denak dira iraultzaile)»
(20).
Estilo
literarioaren aldetik, areagotu egiten dute Ustela-ren
joera informala, sasi-editorialez josirik lehenengo bost aleak.
Literatura ironikoa eta kritikoa lantzen dute, baina era zuzen
batean, egia osoa agertuz. Askotan irakurleak ridikulu sentitzen
du bere burua, cul-de-sac batean aurkitzen da atrapaturik.
Une batez hausnartzen du, eta egiak begirik ez duela konturatzen
da: bidea libre du orain. Euskarak ere badu garrantzirik aldizkari
honetan, bi arrazoirengatik: alde batetik, beren helburua ez delako
euskara hutsean egitea, erdal literaturari ateak zabalik uzten
dizkiote. Eta bestetik, erabiltzen duten euskara espresabide benetan
bitxia delako: Pott-en euskara «Txukera» da,
«beste euskara guztien entsalada»
(21). Beste euskara horiek euzkera (batzokietako
euzkera), bizkaiera (bizkaitar amorratuena), euskara bantua (euskaldun
berriena), gipuzkera (gipuzkoarrena) eta euskara batusia ("etor
zenizkidakete" bezalako erak erabiltzen dituzten horiena Euskaltzaindia)
lirateke.
Pott
tropikala-rekin marka guztiak hautsi zituzten. Sari pare batean
irabazitako diruak hartu, eta izugarrizko abentura: formato berria,
paper ona, grafiko ugari eta ondo aukeratuak, eta idazle-mordoa
84 orrialdetan. Ene eritziz, Euskal Herrian orain arte egin izan
den alerik onenetarikoa, bai formaren eta bai edukinaren aldetik.
Hau 1980. urteko ekainean gertatu zen; baina udaberriarekin batera,
adio Pott. Bukatu zen betiko benetako proiektu literarioa
zeraman aldizkaria; honek ere hiru urte ondoren, akabo. Baina
ez. «Pott liburutegia»k argitaratutako Bernardo Atxagaren
Etiopia (1978) liburua, bakarra pottargitaldari modura,
eta sei aleez aparte, fantasia utzi digu Pott-ek, errealitatearen
fantasia. Mito bihurtu da Pott, gehienbat entzunez bakarrik
ezagutzen dutenentzat; baina besteontzat ere bai, gauza askotan
pottakume batzuk besterik ez bait gara.
Aurrerago
esan bezala, Ustela enborrak badu bigarren adar bat, hau
Donostian: Oh! Euzkadi aldizkaria. Baina 1980an aldizkari
bezala finkatzen den «suspirio» horrek lehenago badu
historiarik. 1977. urtean K. Izagirre eta R. Saizarbitoria Zeruko
Argia-n kolaboratzen hasten dira, nolabaiteko kazetaritza
literario batean murgilduak. Urte berean Ustela Saila sortuko
da argitaletxe gisa. Urtebete iraungo dute kazetaritza-lanetan,
eta 1978. urtean Oh! Euzkadi izeneko manifestu-tankerako
orri handi bat kaleratuko dute. Forma aldetik triptiko bat zen,
erdian orrialde solte batekin, neurri oso handietakoa. «Beren
harmak estrainatzen dituzten firma gazteak zenbait abenturero
zaharren artean» (22)
agertzen dira manifestu honetan: Jokin Ansorena, Josetxo Lizartza,
Maripi Solbes, Erramun Etxezarreta, Lurdes Oinaederra, R. Saizarbitoria,
Pello Lizarralde, Izaskun Egia, Jon Casenave, Juan Martin Alegria,
Gotzon Egia, B. Atxaga, J.A. Arrieta, Joxan Muñoz, K. Izagirre,
Joxan Elosegi, Periko Balerdi, Iñaki Bidegain, Juan Jose
Lasa, Joseba Sarrionandia, Pitu, J.M. Lasagabaster, Koldo Zufiria,
Juanba Berasategi (maketa). Bi dozena izen idatzi ditut, eta zer-nolako
abenturero hasieran eta konkistadore gaur egun! Ideia bat egin
dezakegu mugida honetaz: benetan plataforma izan zen; begira,
bestela, urteotako literaturgintzako «Top»ak.
Bi
arrazoirengatik argitaratu zuten Oh! Euzkadi hau: Lehenengoa,
«...atzeko partean Kaja Ahorrosen anuntziorik azaldu gabe
paperik argitaratzea posible ote den ikustearren»
(23); eta bigarrena, «idazle berrientzat
plataforma bat lortzeko, zeren gauzak diren bezala edo ikusten
ditugun bezala esateko oraindainoko aparatoek ez baitute horrelakorik
lortu...».
K.
Izagirre eta R. Saizarbitoria, saio horren ondoren, 1979. urtean,
Zeruko Argia-ra bueltatuko dira, eta aldizkari horretan
sail berri bat sortuko dute, eta, nola ez, «Oh! Euzkadi»
izena eramango duena. Baina honek hiru hilabeteko iraupena izango
du soilik. Horrela gauzak, idazle-talde zabal batekin kultur kritikarako
plataforma sendo bati ekingo diote. Ideia honekin, 1980an benetako
Oh! Euzkadi aldizkaria aterako dute. Aldizkari honek lau
urtetako bizitza izango du: 1980-1983.
Oh!
Euzkadi-k, Ustela-k bezala, euskara hutsean idazteko
joera hartuko du (Pott-ekoengandik diferente). Bi dozenetatik
dozena batera pasako da idazlegoa, eta kultur eta literatur kritika
serioa egingo dute. Berek diotenez, «zahartu garelako agian,
deskatxondotu terminoa permititzen zaigu»
(24). Egia esan, garai hartan kritikarako
leku bakarretarikoa genuen aldizkari hau; baita, esan ohi zen
bezala, serioegia eta askotan ulergaitza. Serioak dira, katxondeoa
seriotasun-falta kontsideratzen dutelako.
Oh!
Euzkadi-ren asmoa gertatzen ari zenari lotua zegoen, eta gertatzen
zenari buruz kritika eta gogoeta egin nahi zuten. Gertaerak kalibratzeko
bazuten ideologia konkretu bat, ideologia politiko bat, Pott-en
gertatzen ez zena. Ezker abertzalearen ikuspuntu batetik, kritika
eta debate kulturalerako aldizkaria zela esan genezake.
Kanal
marjinaletatik sortu zen aldizkari honek, kritika-lanez aparte,
argitaratu zituen zenbait poema eta ipuin labur; baina alderdi
hori ez zen indartsuena bertan. Salmenta ona izan zuen aldizkariak,
eta aurrera jarraitu zuen; baina jaso zituen kanpotik kritikak
ere. Intelektualegitzat jotzen zuten zenbaitek aldizkaria, eta
errealitate eta problematika sozialarekiko loturak galtzen ari
zirela esaten, pil-pilean zeuden gaiak ukitzen ez zituztelarik.
Baina baditu alde onak ere, Kandela-koek geroago azalduko
zuten bezala: «Gure ustez kritika-aldizkari hau galdurik
euskal aldizkarigintzak eta literaturgintzak zerbait onik galdu
du, batetik Lur-tarren korporatibismotik atera zirelako
eta bestetik genuen aldizkari kritiko bakarra izan zelako»
(25).
1983.
urtean Oh! Euzkadi-k «Kaput, bukatu da, ez dugu ale
bat gehiago aterako...» (26)
batekin amaitzen du bere hainbat urtetako ibilaldi heterodoxoa
(15.ean akabo abentura).
Oraindik
ere atzera bota behar dugu begirada, eta konkretuki, helburu argia
duen aldizkari bat begiztatuko dugu: Zurgai (Euskal herriko
olerkiaren aldizkaria).
Zurgai
aldizkaria 1979. urtean jaio zen Bilbo inguruetan. Poesia
eta poetak dira aztergai, baina hori baino gehiago, poesia hutsaren
plaza da. Nork egingo luke apustu garai hartan poesia hutsez betetako
aldizkari baten alde? Gutxik, seguru asko; horietako batzuk Zurgai-koak
ditugu. Elebiduna da aldizkaria; beharbada, bizirik dirauen hamar
urte hauetan (1988ko apirilean 19. alea atera du) ez du euskal
(euskarazko) literaturgintzarako plataforma bezala balio handirik
izan, ehuneko hamarra bait da soilik euskaraz idatzitakoa. Baina
bada kontutan hartzeko aldizkari bat.
Esperimentatzeagatik
atera zuten aldizkaria, ikasteko, eta nabari zuten hutsunea betetzeko,
poesiarena alegia. Yambo aldizkaritik zetozen idazle hauek,
gaur egun Pablo Glez. de Langarikaren zuzendaritzapean daudelarik,
eta hasiera batean esan ohi zuten bezala, «ez dugu helbururik
aldatu. Euskal Herri mailako poesiarentzat aldizkari ireki bat
sortu nahi dugu, informapen eta sortze lanari ekinik, ondoren
elkarrizketa batzu sor-araziz. Gure Herriko hizkuntzaz ere konsekuenteak
izan nahi dugu. Bakar bakarrik poesiari dagokion tokia eskaini
nahi diogu: egunerokoan. Hortarako sortu genuen Yambo eta
hortarako, baita Zurgai» (27).
1980.
urtean jarraituko dugu gure analisia. Urte honek neurri handi
batean undergroundtasunaren bukaera suposatuko du. Aldizkari alternatiboak
sortuko dira, baina marjinaltasuna galtzen joango direnak. Beraz,
salbuespenak izan ezik, Pott-en bukaera eta Oh! Euzkadi-ren
lehen urratsekin batera, «bisagra» edota erdiko garaia
hasiko da, gaur arte doana. Literatura lur azpitik aterako da
zenbait erakunderen laguntzaz: editorialak eta beste batzuk. Salbuespenak
aipatu ditut gorago: ene ustez, linea benetan marjinala eta undergrounda
Susa-k lehen hiru aleetan eta Azkoitiko Txortan aldizkariak
eramango lukete. Badaude, seguru, aldizkari edo fanzine gehiago
linea hau jarraituko dutenak, baina ez dira, zoritxarrez, Euskal
Herri mailan oso ezagunak eta eragin handia sortu dutenak izan.
1980.
urtetik 1988ra, kronologikoki, honela banatuko ditut ondoren aztertuko
ditugun aldizkariok (Oharra: «...» markak gaur egun
ere jarraitzen duela esan nahi du):
Susa
(1980-...), Xaguxarra (1980-1981), Idatz & Mintz
(1981-...), Maiatz (1982-...), Stultifera Navis
(1982-1983), Kandela (1983-1984), Pamiela (1983-...),
Korrok (1984-...), Ttu-Ttua (1984-1985), Txistu
y Tamboliñ (1984-1986), Txortan (1984-1985),
Porrot (1985-...)... eta aipatu beharreko beste zenbait.
Ikusten
dugun bezala, 1975etik 1980ra pisuzko lau aldizkari sortu baziren,
1980tik 1988ra hiru edo lau bider haundituko da, gutxienez, kopuru
hori. Arrazoia, lehen aipatu duguna: dirua eta laguntza lortzeko
biderik jadanik badagoela, kasu gehienetan behintzat. Zenbait
erakunde publikok diru-laguntzak luzatuko dituzte, editorialek
babesak eskainiko dituzte, eta unibertsitateak zenbait aldizkaritan
interesatuko dira. Garai diferentea da hau, dudarik gabe, aldizkarigintzaren
Booma ondorioztatuko duena.
Bi
fase daude, beraz: 1975-1980 eta 1980-... . Bigarren fase honetako
plataforma edo aldizkari zenbaitez aipamen batzuk besterik ez
dut egingo, beste zenbaitetan gehiago sakonduz. Horrela bedi,
eta has gaitezen 1980. urtearekin.
Urte
honetan (1980) Susa aldizkaria sortzen da. Aldizkaria sortu
baino lehen, EUTGko behi erreboltosoak 1978-1979 urteetan bilerak
egiten hasi ziren. Literaturak elkartu zituen gazte haiek. Tertuliak
egiten zituzten literaturari buruz mintzatzeko; tertulikideen
artean, lehenagokoak edo geroagokoak, Josu Landa, Mikel Hz. Abaitua,
Xabier Aizpurua, Itziar Gillenea, Bittor Fernandez, Lide Arana,
Lurdes Otegi, Pablo Sastre, Iñaki Uria, Tere Irastorza,
etab. aurkitzen ditugu. Bilera informal haiek edozein tokitan
gerta zitezkeen, X. Aizpuruaren garajean, adibidez. Literaturarekiko
axolarik ez zegoen garai hartan unibertsitatean, ez ikasleen ez
unibertsitatearen beraren aldetik.
Tertulia
horien ondorioz, Tertulia izeneko orri-sorta bat muntatu
zuten, anonimatotik atera gabe. Josu Landa zen behirik buru-gogorrena,
eta orri-sorta marjinal haietatik aldizkari bat sortzeko pausoa
eman beharra iruditu zitzaion. Azken finean, helburua ikasleen
artean literatur giro bat sortzea zen, eta taldeak, bere dinamika
literarioa jarraituz, ez batek edo bestek, baizik denek, aldizkari
bat sortzearen ideia jeneralari ekin zioten. Ez "aldizkari bat"
ateratzearren, giro literarioa nolabait finkatzearren baizik.
1979.
urteko abenduan eta 1980an, baliabide txarrekin eginiko aldizkari
multikopiatua eta letra oso txikikoa agertu zen Donostian, Mundaizko
zelaietan belarra jaten. Errektoreak dirua ukatu zien, eta poltsikoak
garbituz, susara zeuden haiek muuka hasi ziren.
Jakin
aldizkariko ale batean agertu zen behin Nemesio Etxanizen
poema autozentsuratu bat, bera hil eta gero argitaratu zena, eta
"Susara" edo zeritzana. Heldu zen aldizkari hari izena jartzeko
eguna, eta izen-pilo bat eraman zituzten taberna batera. Era guztietakoak
zeuden; B. Atxagak gutun baten bidez "Avanti Poxpollo" proposatzen
zien, baina azkenean X. Aizpuruak, aurrez Mikel Hz.k berari erakutsitakoa,
Jakin hartako "susara" eskaini zien. Behiak susara, susaa,
susa. Bedi, "susa"n geratu zen dena.
1979ko
abendua/1980. urtean sortutako Susa-k gaur egun arte dirau,
Kandela-koen hitzetan "jende gaztearen eskutan dagoen aldizkaririk
beteranoena", 28.eraino iritsi izanik. Baina izan du Susa-k
garapen eta aldaketa dexenterik orain arteko bederatzi urte hauetan.
Hala eta guztiz ere, bere funtzioari fin segitu dio, hau da: idazleentzat
plataforma izatea, liburuak idazten hasi aurreko antesala; eta
kritika eta informaziorako zerbitzua. Susa ez da kasu gehienetan
aldizkari amenoa izango, ez du Pott-ek zuen informalitate
bitxi hura edukiko.
Lehenengo
aletik bigarrenera ia urte bat pasako da, ez bait zuten inongo
aldikotasun finkorik zehaztu hasieran. Norberaren zaletasunak
gauzatzeko modu bat zen hura, eta lasai zebiltzan. 3. alerako
I. Uria eta Josu Landa Argia-n sartzen dira, Mikel Antzarekin
batera, gero Susa-n ere lan egingo duena. Momentu horretan
EUTGko zelaietatik alde egiten hasten dira, haustura bat sumatzen
da, eta Argia-rekiko harremanak eta loturak sendotzen.
3. ale honek hasierako aldizkariaren formatua ere hautsiko du,
Argia-rena bezalakoa suertatuz. Ale horretatik aurrera,
beti, jatorrizko formatua erabiliko dute. Nahiz eta Argia-k
dirurik ez dien emango, infraestruktura, inprenta, papera, eta
jestioetan erraztasunak eskainiko dizkie. Une honetan Susa-n
dabilen jendearen artean sartu-irtenak egongo dira; batzuk Argia-n
dabiltzanak, eta izpirituz behintzat ikasle diren beste batzuek
aurrera eramango dute Susa "erdibideko prozesu" honetan.
Oraindik Argia barruan definitu gabe daude, heterodoxo.
4.
aletik aurrera (1982ko urtarrila) Argia-ren garaian sartzen
da Susa, eta horrela marjinaltasunaren trapu zaharrak zakarrontzian
geratuko dira. Fase honetan J. Landa, I. Uria, M. Antza, Eneko
Olasagasti, Xabier Montoia... aurkitzen ditugu. 1983. urteko azaroa
data oso garrantzitsua izango da: liburuak ateratzen hasten dira,
argitaratzen. Ordurako erabakita zuten aldikotasuna: aldizkari
hiruhilabetekaria.
Liburuak
argitaratzearena halabeharrezko pausoa izan zen: X. Montoiak poema-liburu
bat zuen; batetik bestera ibili zen non publikatuko, eta inposible.
Arrazoi bibentzial horregatik, Susa-k, Argia-ren
laguntzarekin, argitarapenaren ardura bere gain hartu zuen. Ez
zuten inongo asmo edo proiektu transzendentalik, liburu hura kaleratzea
baizik. Baina asuntua konplikatu egin zen, bazegoelako beste jende
gehiago arazo berarekin. Horrela, liburuak etorri ahala, Susa-koek
argitarapenei ekin zieten.
Liburuen
argitarapenak sendotzen eta handitzen doazen neurrian,eman dezake
aldizkaria bere garrantzian jaisten doala. Lehen Susa-n
aldizkaria zen gehiena, eta orain proportzioan beherantz doa.
Baina egia da liburuek ematen ez duten dinamikotasuna aldizkariak
ematen duela, zeren aldizkaria izango bait da liburuetara heldu
baino lehenagoko esperimentatzeko lekua, plataforma. Konpromiso
gutxiagoko plataforma izango da, lehenago ausartzen bait da idazlea
aldizkarian ipuintxo bat ateratzen, liburu bat publikatzen baino.
Orain
dela hiruren bat urte arte Susa trebatze-plataforma izan
zen, barruko jendeari begira eta baita kanpokoari ere. Lehen guztiz
indiskriminatuak ziren. Dena ateratzen zuten, ona zein txarra.
Orduko giroa kontutan hartu behar da: poesiak, adibidez, ez zuen
piperrik balio, eta horren aurrean Susa-k erreakzionatu
egiten du, eta lan horien plaza bihurtzen da. Argitaratutako liburuekin
gauza bera gertazen zen: lehen 30ak arte ez zen bat ere atera
gabe gelditu. Ateratzea zen inportanteena, gero kantitatea eta,
azkenik, kalitatea.
Gaur
egun, seriotu egin dira Susa-koak, eta kalitateari gehiago
begiratzen diote. Serio ala ez serio, bizi bedi luzaroan, zeren
eman dituzten 21 ale eta 47 baino gehiago liburuek merezi izan
bait dute. Benetako plataforma izan da zalantzarik gabe, beti
euskara hutsa erabili izan duena.
1980.
urtean beste aldizkari bat aterako da kalera, itxura ederrekoa
eta liburu bat bailitzan: Xaguxarra. Donostian ateratzen
den aldizkari honek bi urteko iraupena izango du (1980-1981),
urte bakoitzean ale bana aterako duelarik. Literatur aldizkari
honek badu bereizkuntzarik: Hordago argitaletxea da bere aita
eta aita pontekoa. Lehenengo alea osatzen duten idazleak: Txomin
Peillen, J. Sarrionandia, J. Landa, Andolin Eguzkitza, I. Uria,
Batxiller Zalakain eta M. Anza ditugu. Ale biak autore "madarikatu"ei
daude eskainiak, Edward Spencer Dodgson-i (1.a) eta Jon Miranderi
(2.a). Ene ustez kalitate izugarri oneko idazlanak agertzen dira
bertan, baina sortu zen bezala desagertu zen olatua, Hordagoren
itsas bazterrean alegia.
Donostiatik
Bilbora: 1981. urtea. Labayru Ikastegiak aldizkari bat plazaratu
zuen urte horretan: Idatz & Mintz. Labayru Ikastegiaren
barruan sortu zen literatur aldizkari hau. Ikastegi horrek lantzen
zituen arloetarik bat hizkuntzalaritza zen; horren barruan hizkuntza
eta literatura sartzen ziren. Hasieran irakaskuntzan aritzen ziren
bakarrik, eta orduan argitarapenei ere leku uztea komenigarri
iruditu zitzaien. Horrela sortzen da Idatz & Mintz. Era
ezberdinetako lanak barne nahi zituzten, batez ere kantera erakarriz,
nahiz eta ospedun izenak agertuko diren. Adolfo Arejita, J.A.
Etxezarraga eta Jon Kortazar-ek jarri zuten lokomotora martxan.
Aldizkari
honen helburua, idazle berrien plaza izatea da; eta Bizkaiko irakurleei
gaur egun idatzitakoa irakurtzeko aukera ematea, era horretan
ikasleek eta edonork eredu horien ezagupena izan dezaten.
Bizkaieraz
idatzia egongo da gehienbat aldizkaria, nahiz eta batuaz idaztea
posible den. Lehenengo alean bai, baina hurrengoetan ez dugu editorialik
aurkituko; hasierako editorial hori Mikel Zarateren alegia bat
izango da, "Idatz eta Mintz" tituluduna, eta hortik etorriko zaio,
beraz, aldizkariari izena.
Idatz
& Mintz aldizkari eklektikoa da: gaurkoa da, baina lehengoari
lekua utzita. Aspaldiko autoreak aurkituko ditugu, Azkue bezala,
eta ez hain aspaldikoak, Agustin Zubikarai eta Eusebio Erkiaga
bertan izango bait dira. Horiekin batera, martxa hartuta duten
idazleekin egingo dugu topo, J. Sarrionandiarekin adibidez, eta
ez hain ezagunak direnekin, plataforma honek dagoeneko "espaziora"
lantzatu dituenak, Miren Agur Meabe eta Laura Uruburu, norbait
aipatzearren.
Zirkulu
txiki batean mugitzen da aldizkaria, Bizkaian batez ere, baina
ez zaie inporta, dituzten helburuak ezin hobeki betetzen bait
dituzte: "Helburu komertzialik ez, mesedez, zerbitzu bat gara",
komentatzen zidan aldizkariko batek, atera dituzten 15 aleak mahai
gainean, ordena osoan, jartzen zizkidan bitartean.
1982.
urteko otsailean, oraindik iparra galdu ez duen aldizkari berri
bat ezagutu genuen, Iparraldeko idazleentzat plataforma baliotsu
eta beharrezko bihurtu dena: Baionako Maiatz.
1981ean
bilerak egiten hasi ziren dozenerdi gazte; konturatu ziren, Iparraldean,
idazle "klasiko"ez aparte, bazeudela hainbat eta hainbat idazle
ezkutuan, ezezagunak zirenak eta beren lanak erakusteko aukerarik
ez zutenak. Horrela 1982. urtean Maiatz kaleratuko dute
"gure sendimenduak ez diten bakarrik pasa bainan bizi ditzagun.
Maitasuna, lana, tristezia eta mendiak, esperantza eta gau baten
zoriona, euskaraz" (29).
Literatura bizirik ta bizia oihukatzen dute lehen aletik. Ildo
honetatik jarraituko dute, baina topatzen dute kontrasterik bidean.
Iparraldean bi belaunaldi dira, "klasikoak" alde batetik, eta
"berrizaleak" bestetik. Biak bat egiten saiatuko dira, euskara
zaharra baina hilzorikoa, eta kaletarra, berria; barnealdekoa
eta kostakoa.
Euskara
hutsean ateratzen da hasieran seihilabetekaria zena, eta orain
hiruhilabetekaria. 15 ale plazaratu dituzte dagoeneko. Maiatz
ez da Iparraldean bakarrik gelditu, eta bere armadarako hegoaldeko
soldaduak ere onartzen dituzte, herrialde bien artean loturak
eta zabalkundea indartuz. Iparraldekoentzat egina izan arren,
besteontzat ateak zabalik dauzka. Maiatz batasunak, aldizkariarekin
batera, 1986. urtetik aurrera liburuak ere argitaratuko ditu,
eta Argia-ren urtekariak zioen bezala, "gaurregungo korronteak
plazaratuz gain, euskaraz eginiko literaturan sortzen ari den
oinarri hortan zimentazio lana egiten dihardu"
(30).
Baionan
"zoroen itsasontzia" hartu eta Gasteizko Portus Facultatis-era
abiatuko gara. Kamarote hautseztatu honetako kalendarioak 1982.
urtea seinalatzen digu. Berehala grumeteak panflo batzuk erakusten
dizkit, guztiz subertsiboak, filologiako ikasleek eginikoak. Komunetan
banatzen dituzte, eta ez daude izenpeturik, nola egongo dira,
bada. Giro honen inguruan Jon Juaristik eta Carlos Blanco Aguinagak
"Taller Literario" bat sortuko dute euskal filologiakoen artean
(1981-1982). Ondoren Itziar Laka, Xabier Etxaniz, Jose Antonio
Blanco eta abarrek itsasontzia abordatuko dute. Kronikek diotenez,
1982. urteko otsailean gertatu zen hau. Itsasontziari, hots, sortuko
duten aldizkariari, Stultifera Navis deituko diote: Literaturtegiak
kreatuko duen literatur sormenezko aldizkari elebiduna. Bizitza
laburra izango du, eta 1983. urteko apirilean hondoratuko da,
bi ale eta naufrago literaturzale batzuk salbatuko direlarik.
Horrela, Gasteizen bertan eta fakultate berean, Kandela, aldizkaria
sortuko da. Kandela-rioak X. Etxaniz, Yulen Arriolabengoa,
Jon Iñaki Lasa, eta Tere Irastorza (J.A. Blanco-ren laguntzarekin;
Manu Lopez hiru hilabete beranduago sartuko da taldean)
ez ziren biltzen hasi printzipioz aldizkaria ateratzeko; egiten
zituzten lanak hartu, eta denon artean aztertzea nahi zuten, besterik
ez. Ez zuten helburu berezirik, lagunarteko giroa zen garrantzitsuena.
1983. urteko abenduan ateratzen dute 1. alea. Argia-ren
laguntza izango dute inprenta kontutan, eta euskara hutsean literaturaz
arituko dira. Kreazio-lana izango da gehienbat egingo dutena.
2. alean, aldiz, (1984eko maiatza) euskal literaturari buruzko
eztabaidak mantenduko dituzte, eta garai hartan zeuden mugimendu
literarioak tratatuko.
Beren
buruei eta euskal kulturari barre egiten diote; kultura literarioa
dudatan jartzen dute. Baina kontutan hartu behar dena zera da:
ez zuten aldizkaria sortu beren lanak bertan argitaratzeko helburu
bakarrarekin bazuten aukera edonon hori egiteko, talde-lanean
esperimentatzeko baizik. Elkarrekin egin ohi zituzten zenbait
artikulu, eta 1984aren bukaeran liburu bat argitaratu ere bai:
Euskal Letren Dantza 1983an (Literatur produkzioaren kritika-urte
horretan).
Argi
dagoena zera da: nahiz eta berek aldizkariak sortzea literaturgintzarako
plataforma bezala guztiz ez kontsideratu, beren proiektua aldizkaria,
plataforma, bihurtu zen gerora.
Ikusten
dugun bezala, aldizkariak alde guztietatik azaltzen zaizkigu,
perretxikoen gisara. Neurri handi batean denak dira literaturgintzarako
plataforma. Ondoren aipatuko ditudan aldizkariak bigarren faseko
azken aldikoak lirateke. Eta horixe bera egingo dut batzuekin,
aipainen soila besterik ez, zeren bizirik dirauten horiek analisi
sakon bat behar bait dute eta horien garapena aurrerantzean segitu
(Pamiela eta Korrok). Hildakoei (Ttu-ttuá,
Txortan), bedeinkazio luzeagoa emango diet, buruak ez dituztelako
altxatuko; eta hor hola-hola (Txistu y Tamboliñ) dabilenari,
bi hitz. Eta urteroko horri (Porrot), lau hitz. Arrazoia:
etika eta mugak, ezin bait naiz azterketa honetan askoz gehiago
luzatu; aginduak agindu.
Nafarroa
aldetik, Iruñetik konkretuki, bi aldizkari aberats, eraberritzaile,
nafar eta euskaldun, eta nafartarrentzat, batez ere, plataforma
bortitza, sendoa. Alde batetik Pamiela (1983-...), eta
bestetik Korrok (1984-...).
Hilda
dago Bilboko Ttu-ttuá (1984-1985, edonon bego),
baina hortik zehar zenbait mamuk erritmo konstante hori noizbehinka
markatzen dute, joan zitzaigulako, baina ez dirudielako joana
denik.
Ttu-ttuá
literatur aldizkaria iniziatiba pertsonal baten ondorio bezala
jaio zen, Joanes Urkijo eta Laura Mintegik nahi izan zutelako.
Kasualitatearen kasualitatez, egun batean Joanes eta Laurak hitzaldi
batean topo egin zuten, eta "Hombre!, cuánto tiempo sin
verte" batekin hasi zen globoa handitzen. 16 urterekin Gurutze
Gorrian elkarrekin ibiltzen ziren, eta euskaraz tutik ere ez zekiten
(horregatik erdarazko agur hori). Batak bestea entzule bezala
zetorrela uste zuen, eta azkenean biak hizlari. Euskaraz bazekiten
ordurako, noski. Hitzaldiaren ondoren berriketari eman zioten,
eta aldizkari bat sortzearen ideia makinatu zuten. Pentsa eta
egin. 1984eko udaberrian atera zuten lehen alea. Pott desagertua
zenez, Bizkaiko idazleentzat plataforma bat sortu nahi zuten,
jende berriak idatz zezan.
Sei
ale atera zituzten urtebetean, baina bi arazorengatik ez zuen
aldizkariak aurrera jarraitu. Alde batetik, ez zuten beren artean
talderik osatu, biak zeuden bakarrik. Eta bestetik, beren artean
izugarrizko koordinazio-falta zegoen, ideia guztiz diferenteak
zituzten. Horregatik, neurriren bat hartu beharrean, 2/3. aletik
aurrera zera erabaki zuten: inkonpatible zirenez, batek ale bat
prestatuko zuen, gaiak, egileak, etab. aukeratuz, eta besteak
hurrengoa. Horrela ez zegoen jarraitzerik, eta akabo.
Aldizkari
horretan idazten zutenen aldetik, eskualde bateko aldizkaria izan
zela esan genezake, Bizkaikoa alegia, baina ez zuten inoiz printzipiozko
mugarik jarri. Hala eta guztiz ere, Bilborekin identifikatua izan
zedin nahi zuten, Euskal Herri osoan zabaldu izan zen arren. Beste
eskualdeetako jendeak parte hartu zuen bertan, literaturgintzarako
plataforma ireki bat suertatuz.
Iraun
zuen bitartean atsegina izan zen.
Oraingo
honetan Durangotik dator soinua. Ez zaituztete txistu eta danboliñaren
doinuek parranda osteko goizean ohetik altxaraziko. "Imagina ohe
bigun batetan gustoko emakume batekin zaudela. Biluz biluzik.
Zuk entzun nahi duzuna esaten dizula, bere kontra estuturik, musukatzen
zaituela. Bere titi puntetan borobil bat errepasatzen duzula zure
hatzamarrarekin etengabe eta zakila gehiago ezinean daukazula
(...)" (31); ametsa beti
amets eta txepetxa beti txepetx. Gonbite erakargarri horrekin
azaldu zitzaigun Txistu y Tamboliñ aldizkariaren
aleetariko baten editoriala.
1984.
urtean lagun-koadrila bi elkartu ziren Durangon eta, betiko mugida
aspergarriez kokoteraino zeudenez, herriari martxa pixka bat sartzea
erabaki zuten. Hori zen beren asmoetariko bat, zeren "pertsona
bakoitzak pretentsio piloa dauka. Talde bezala da ondo pasatzea,
gauzak gustora irakurtzea eta harreman roilo bat, harreman sinple
baina majo bat gure artean. Gero beste parte batetik euskara arriskutan
ikusten dugula eta hutsune bat dagoela Durango maian"
(32). Talde-lan horretatik lau ale atera ziren,
bakoitza subtitulu ezberdinarekin: T. y T. y otras cosas de
las Vascongadas (1. alea), T. y T. y va, le mata, vuelve
(2.a), T. y T. y Manolo hazte la cena solo (3.a) eta
azkenik T. y T. y Euskadi el país menos movido: el que
no está parado está detenido (4.a). Azken alea
1986an atera zen, eta ordutik ez du gehiagorik kaleratu. Askok
diotenez, aldizkaria hilik dago, baina bertako partaide den Andoni
Mujikak komentatzen zidan bezala, jarraipen baten esperantzarik
badago. Taldeko jendea sakabanatu egin da, ete horrek iraupena
zailtzen du (Honegatik "hola-hola" zebilen aldizkari kontsideratu
dut aurrerago, eta "(1986)" batez bere amaiera markatu).
Aldizkari
elebidun honek, nolabait, literaturaren aldetik hizkuntzaren
arloan sartu gabe Pott-en eredua jarraitzen du. Koadrila
honek aldizkari literario oso gustagarria egiten du bitxikeria
modura.
Herri
batetik beste batera: Durangotik Azkoitira. Herri bi hauek izango
dira aipatuko ditudan bakarrak, nahiz eta badakidan hainbat herritan
beste hainbat aldizkari dagoela. Ez ditut alde batera gelditzen
zaizkidan horiek diskriminatu nahi, baina ezin ditugu, salbuespenak
beti, benetako literaturgintzarako plataforma bezala kontsideratu,
oso-osoan behintzat. Aipagarrienak, neure ezagupenaren arabera,
Legazpiko Hots, Zornotzako Lanbroa, Lekeitioko Sustrai,
Ondarroako Globo, eta abar luzea lirateke.
Ondoren
tratatuko dudan aldizkaria literaturgintzarako plataforma marjinal
eta underground bakarretako bezala aurkez genezake, 1984. urtetik
honanzko bidean, noski. Imajina, imajina... etengabe... gehiago
ezinean... ezinean... eta azkenean Txortan. Azkoitiko literaturzale
gazteek aldizkari literario bat sortu nahi zuten. Izugarrizko
gogoa zuten horretarako, baina dirurik ez. Nork emango lioke dirurik
Txortan deituko den aldizkari bati? Udaletxeak ez behintzat.
Buru-gogor horiek, Juan Luis Zabala, Pako Aristi, Iñigo
Aranbarri, Felipe juaristi, Jose Luis Otamendi, etab. beren medio
urriekin aurrera ekin zioten. Hiru ale atera zituzten (1984-1985),
ezizenez sinaturik eta kalitatezko literatura eginik. Probokazio
galanta izan zen hura, eta herriko ente gutxi salbatu ziren. Azken
finean, herri guztiaren aldizkaria zen, eta etorkizunean euskal
kulturarena. Nork esango gazte haiek! Begira orain non dauden.
Undergroundtasunak astinaldi batzuk ematen ditu oraindik ere.
Aldizkari
hartatik zetorren batek, Felipe Juaristik alegia, Esteban Antxustegik
eta Koldo Etxabek La Voz diario independentean 16 orrialdeko
gehigarri bat ateratzeko asmoa zuten; ondorengo urteetan gertatuko
da hau. Euskara hutsezkoa izango zen, baina porrot egin zuen saiatze
hark. Hortik datorkio izena hurrengo aldizkariari: Porrot.
Felipe Juaristi eta Koldo Etxaberen aldizkaria. Inork ukitzen
ez zituen gaiak tratatu nahi zituzten. Ez bakarrik euskaraz, erdaraz
ere tratatzen ez zirenak. Ez dira gai marjinalak izango, azeptazio
handirik ez dutenak baizik, ez eskuinetik eta ez ezkerraldetik
ere. Jendeari gai horiek burutik pasatzen zaizkio, baina ez dute
onarpen sozialik: suizidioak, perezak, umeak literaturan... Urtean
behin ateratzen dute aldizkaria, gai monografiko batekin, entseiuak
eta literatur lanak bertan sarturik. Orain arteko gaiak lehen
aipaturikoak lirateke, hiru ale bakarrik atera bait dituzte (1985-...).
Baina
Felipe Juaristi & Cia.ri seriotasun apur bat ere komenigarria
zela iruditu zitzaien, eta planteamendu horretatik Literatur
Gazeta sortuko da, dagoeneko 8 ale atera dituena. Ene ustez
Literatur Gazeta ez da momentuz literaturgintzarako plataforma
bat, eta alde batean utziko dut beraz (Biak Donostiarrak, baina
bat bakarrik plataforma).
Makina
bat aldizkari/plataforma komentatu ditugu orain arte; Pamiela
eta Korrok ez behar bezala, baina uste dut horiek lau
hitz solte baino gehiago merezi dutela. Azterketa oso bat beharbada;
baina jakin ezazue hor daudela, fuerte, oso fuerte, hemen egonik.
Unibertsitateko ikasleek ere sortu dituzte aldizkariak azken urteotan:
Enseiucarrean (1985-...), Deustuko Unibertsitatean, eta
Kezkak (1986-...) EUTGn, baina horiek beste baterako.
Hainbeste
plataforma eta plataforma, eta ez dugu oraindik petroliorik aurkitu.
Nola aberastu horrela? Koheteak ere erdi-bidean lehertu dira.
Baina zera jakin izan dugu: euskaldunok badugula literaturarekiko
interesik, ardura eta kezkarik.
Hamar,
bederatzi, zortzi, zazpi, sei, bost, lau, hiru, bi, bat... gaur.
Hurrengoan gehiago eta hobeto.
(1)
ORTEGA Y GASSET, José: «Comentario al "Banquete" de
Platón», in: Historia como sistema y otros ensayos
de filosofía, Alianza Editorial, 1981, 125. or.
(2)
SOLANO, Francisco: "Sin la misericordia de Cristo", in Reseña,
181. zk.
(3)
"Komikia: Irudizko literatura", Antxeta argitaletxea, Baiona,
1988.
(4)
LERTXUNDI, Anjel: "Paperetik zeluloidera" (Galiziar, Kataluniar
eta Euskaldun Idazleen II. Ihardunaldiak), in: Hegats, Donostia,
1985, 148. or.
(5)
OLEA, Enrique de: "Apis", in: Apis, I. alea, 1 zk., (1888.01.05),
Bilbo, 1. or.
(6)
LANDA, Josu: «"Panpina Ustela" edo literaturaren errebeindikazioa»,
gerraondoko poesiaren historia, Elkar-AEK, Donostia, 1983,
69. or.
(7)
SARASOLA, Ibon: "Autores de última hora", in: Historia
social de la Literatura Vasca, Akal, Madrid, 1982, 176. or.
(8)
ATXAGA, Bernardo eta IZAGIRRE, Koldo: "Ez dezagula konposturarik
gal, halare", in: Panpina Ustela, Donostia, 1975, 31 or.
(9)
Ibidem.
(10)
ATXAGA, Bernardo, IZAGIRRE, Koldo eta SAIZARBITORIA, Ramon: "Oso
haserre baikaude", in: Zorion Ustela, Donostia, 1976, 54
or.
(11)
ATXAGA, Bernardo eta IZAGIRRE, Koldo: Op. cit.
(12)
URKIZU, Patri: "Patri Urkizu: literatur heterodoxoa eskaintzen"
(Elkarrizketa), in: Argia. 892. zk. (80.11.02), 18. or.
(13)
"Hain da triste la vie de Partiste (1)", in: Pott Tropikala,
Bilbo, 1980, 2. or.
(14)
"Pott Bandako lau eguzkitan", in: Pott Bardaren Berriemailea,
Bilbo, 1978.
(15)
"Hain da triste la vie de Partiste (II)", in: Pott Tropikala,
Bilbo, 1980, 6. or.
(16)
"Berriak", in: Pott Bandaren Berriemailea, Bilbo, 1978,
1. or.
(17)
"Kazetatxoak", in: Pott Bandaren Blaga, Bilbo, 1978, 3.
or.
(18)
"Pott", in: Pott Bandaren Braga, Bilbo, 1979. 2. or.
(19)
Ibid.
(20)
"Kazetatxoak", in: Pott Bandaren Plaga, Bilbo, 1980. 1.
or.
(21)
«Hain da triste la vie de Partiste (II)", in: Pott Tropikala,
Bilbo, 1980, 4. or.
(22)
Oh! Euzkadi manifestuan, Donostia, 1978.
(23)
Ibid.
(24)
Ibid.
(25)
KANDELA: "Oh! Euzkadi", in: Euskal Letren Dantza 1983an, Hordago,
Donostia, 1984, 13. or.
(26)
"Nous dormirons ensemble", in: Oh! Euzkadi, 15. zk. (1983.03),
1. or.
(27)
"Jaiotzeko jaio naiz", in: Zurgai, 1. zk. (79.03.04), 2.
or.
(28)
KANDELA: "Susa", in: op. cit., 13. or.
(29)
"Aldizkari bat...", in: Maiatz, 1. zk. (82.02), 1. or.
(30)
"Literatura: erreferentzia berriak urteroko lerrotik", in: Euskal
Kulturaren Urtekaria. Argia, 1986, 150. or.
(31)
"Editoriala", in: Txistu y Tamboliñ, 2. zk. (1984).
(32)"Durangon
martxa sartzeko literatur aldizkaria" (Argia-ko T. Manterolarekin
elkarrizketa), in: Argia, 1.018. zk. (84.06.03), 34. or.
|